Lastenkirjailija Linda Liukas ainoana suomalaisena eurooppalaisten naisteknologiavaikuttajien Forbes-listalle

Hello Ruby -kirjoistaan tunnettu Linda Liukas nousi ainoana suomalaisena Forbesin Europe's Top 50 Women In Tech -listalle. Forbes-talousmedia listaa naisteknologiavaikuttajia nyt ensimmäistä kertaa.

Forbes-lehti tunnetaan jokavuotisista rankinglistoistaan, joita seurataan tarkasti ympäri maailman. Europe's Top 50 Women In Tech -lista on ensimmäinen, jossa nostetaan eurooppalaisia naisteknologiavaikuttajia.

"Työssäni puolustan pienten tyttöjen ja poikien oikeutta ymmärtää teknologistuvaa maailmaa, mutta Forbesin lista osoittaa, että myös aikuiset kaipaavat epätyypillisiä roolimalleja teknologia-alalle", Linda Liukas kommentoi pääsyään listalle.

"Juuri tässä ajassa on tärkeää nostaa esiin eurooppalaisia roolimalleja teknologia-alalla. Euroopalla on syvyyttä, historiaa ja ihmiskeskeisyyttä haastaa Kiinan ja Yhdysvaltojen tarjoama visio maailmasta.”

Yhdysvaltalainen talouslehti ja mediatalo Forbes suitsuttaa listallaan Liukasta muun muassa siitä, että hän on ollut perustamassa Rails Girls -metodia, jolla opetetaan tytöille koodauksen alkeita.

Liukkaan uusin kirja Hello Ruby – Robotti koulussa (ilm. 08/18) sukeltaa Rubyn matkassa tekoälyn maailmaan. Tyttöjen mielestä robotinkin pitäisi päästä kouluun, mutta kuinka robotilta sujuu oppiminen? Kirja keskittyy tekoälyyn tasolla, jota ymmärtävät lapset ja aikuiset. Lisää oppia aikuisille on luvassa Linda Liukkaan yrityksille sunnatussa teköälyworkshopissa. Lisätiedot ja buukkaukset bookings@helloruby.com.

Arvostelukappaleet: hannele.tavi@otava.fi

Otava panostaa kirjallisuuden ja lukemisen edistämiseen20.11.2019 14:02:11 EETTiedote

Kustannusosakeyhtiö Otavan kustannusjohtaja Minna Castrén on nimitetty Otavan kirjalliseksi johtajaksi ja Otavan Kirjasäätiön pääsihteeriksi 1.1.2020 alkaen. Näissä tehtävissä Castrén edistää kirjallisuuden ja lukemisen asemaa ja kehittää strategiaa kirja-alan elinvoimaisen tulevaisuuden tukemiseksi. Hän osallistuu Otavan yleisen kirjallisuuden kustannusohjelman rakentamiseen sekä vastaa kansainvälisten suhteiden kehittämisestä ja kirjallisuusviennin edistämisestä. Otavan kaunokirjallisuuden kustannusjohtajaksi nimitetään samassa yhteydessä Antti Kasper 1.1.2020 alkaen. Kasper on työskennellyt Otavassa kaunokirjallisuuden osastopäällikkönä vuodesta 2011. Lasten- ja nuortenkirjojen kustannusjohtajaksi nimitetään Kaisu-Maria Toiskallio 1.1.2020 alkaen. Toiskallio on työskennellyt lasten- ja nuortenkirjojen osastopäällikkönä vuodesta 2018. Tietokirjallisuuden kustannusjohtajana jatkaa Eva Reenpää. Kustannusjohtajat ja kirjallinen johtaja raportoivat toimitusjohtaja Pasi Vainiolle. Lisätie