Lastenkirjailija Linda Liukas ainoana suomalaisena eurooppalaisten naisteknologiavaikuttajien Forbes-listalle

Hello Ruby -kirjoistaan tunnettu Linda Liukas nousi ainoana suomalaisena Forbesin Europe's Top 50 Women In Tech -listalle. Forbes-talousmedia listaa naisteknologiavaikuttajia nyt ensimmäistä kertaa.

Forbes-lehti tunnetaan jokavuotisista rankinglistoistaan, joita seurataan tarkasti ympäri maailman. Europe's Top 50 Women In Tech -lista on ensimmäinen, jossa nostetaan eurooppalaisia naisteknologiavaikuttajia.

"Työssäni puolustan pienten tyttöjen ja poikien oikeutta ymmärtää teknologistuvaa maailmaa, mutta Forbesin lista osoittaa, että myös aikuiset kaipaavat epätyypillisiä roolimalleja teknologia-alalle", Linda Liukas kommentoi pääsyään listalle.

"Juuri tässä ajassa on tärkeää nostaa esiin eurooppalaisia roolimalleja teknologia-alalla. Euroopalla on syvyyttä, historiaa ja ihmiskeskeisyyttä haastaa Kiinan ja Yhdysvaltojen tarjoama visio maailmasta.”

Yhdysvaltalainen talouslehti ja mediatalo Forbes suitsuttaa listallaan Liukasta muun muassa siitä, että hän on ollut perustamassa Rails Girls -metodia, jolla opetetaan tytöille koodauksen alkeita.

Liukkaan uusin kirja Hello Ruby – Robotti koulussa (ilm. 08/18) sukeltaa Rubyn matkassa tekoälyn maailmaan. Tyttöjen mielestä robotinkin pitäisi päästä kouluun, mutta kuinka robotilta sujuu oppiminen? Kirja keskittyy tekoälyyn tasolla, jota ymmärtävät lapset ja aikuiset. Lisää oppia aikuisille on luvassa Linda Liukkaan yrityksille sunnatussa teköälyworkshopissa. Lisätiedot ja buukkaukset bookings@helloruby.com.

Arvostelukappaleet: hannele.tavi@otava.fi

Kesän käsityökirjoissa miehet neulovat ja nypläävät18.4.2019 09:37:00 EESTTiedote

Kesän kuumin mies ei olekaan se, joka kokkaa tai kalastaa, vaan se joka neuloo ja nyplää! Suomalaisen pitsinnypläyksen maailmankartalle nostanut Tarmo Thorström on osoitus siitä, mitä voi tapahtua, kun nuori mies astuu ennakkoluulottomasti itselleen täysin vieraalle tontille. Markus Haakana puolestaan avaa neulomisen perustekniikkaa miesten logiikalla teoksessaan Jätkä neuloo. Moreeni julkaisee kevään ja kesän listoillaan yhdeksän käsityökirjaa. Villasukkien lisäksi neulotaan lapasia ja vaatteita, virkataan huiveja ja tutustutaan nypläykseen.

Dosentti Seppo Tiihosen uutuuskirja Vallan kumoukset on väkevä kuvaus valtiojohtamisesta ja Suomen synnystä 1917–19199.4.2019 08:37:00 EESTTiedote

Joulukuun 6. päivänä 1917 julistettu Suomen itsenäinen valtio oli heikko: se oli hallinnollisesti täysin voimaton sitä uhkaavia sisäisiä ja ulkoisia voimia vastaan. Suomalainen kansakunta oli hajalla ja erimielinen. Dosentti Seppo Tiihosen uutuuskirja Vallan kumoukset on vahva kuvaus valtiojohtamisesta ja Suomen synnystä kumousten keskellä.