Lastentarhanopettajaliiton valtuuston julkilausuma Kohti kansallisesti yhtenäistä vaikuttavaa varhaiskasvatusta

Valtioneuvoston päätöksen mukaan varhaiskasvatuslaki päivitetään syksyllä 2018. Lisäksi laaditaan varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta toimenpiteistä, joilla edistetään lasten osallistumista varhaiskasvatukseen, kehitetään henkilöstön osaamista sekä vahvistetaan varhaiskasvatuksen laatua ja vaikuttavuutta. Lukuisat kansainväliset ja kotimaiset tutkimukset vaikuttavan varhaiskasvatuksen merkityksestä koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi on Suomessa otettu vakavasti. Edelleen tarvitaan toimenpiteitä, jotka ohjaavat varhaiskasvatuspalvelujen laadun ja rakenteiden kehittämistä oikeaan suuntaan, kohti kansallisesti yhtenäistä vaikuttavaa varhaiskasvatusta.

Varhaiskasvatuslain päivittämisen tulee vahvistaa lasten oikeutta osallistua lastentarhanopettajan suunnittelemaan ja toteuttamaan pedagogiseen varhaiskasvatukseen. Laissa on selkeytettävä muun muassa:

Pedagogisen varhaiskasvatuksen käsite

Varhaiskasvatuksen eri toimintamuotoihin on laadittava selkeät sisällöt ja tavoitteet. Lapsen oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen on palautettava.

Päiväkodin henkilöstön nimikkeet ja tehtäväkuvat on määriteltävä koulutustaustan mukaan

Tehtävänimikkeinä tulee olla varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja. Tämä selkeyttää henkilöstön osaamisen kohdentamista ja parantaa varhaiskasvatuksen laatua.

Lastentarhanopettajien osuus varhaiskasvatuksen henkilöstöstä

Kansainvälisten linjausten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstöstä lastentarhanopettajien osuus pitäisi olla vähintään puolet. Jokaisessa päiväkodin lapsiryhmässä tulee olla lastentarhanopettaja ja yli kolmevuotiaiden lapsiryhmässä tulee olla kaksi lastentarhanopettajaa.

Erityistä hoitoa- ja kasvatusta tarvitsevien lasten tukitoimien määrittely

Tukitoimien tulee vastata esi- ja perusopetuksen tuen kolmiportaisuutta. Lapsen tuen tarpeen tunnistaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja tasoittaa lasten taustoista johtuvia eroja. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrää tulee lisätä huomattavasti nykyisestä.

Lastentarhanopettajaliiton mukaan nämä ovat merkittäviä linjauksia, jotka korostavat pedagogiikan merkitystä ja lastentarhanopettajan pedagogista vastuuta. Ne ovat ratkaisevia varhaiskasvatuksen laadun kehittämiselle ja varhaiskasvatuspalveluiden tasalaatuisuudelle. Varhaiskasvatuslain päivityksessä tulee hyödyntää viimeisintä varhaiskasvatuksellista tutkimustietoa.

Lastentarhanopettajaliiton valtuusto kokoontuu Helsingissä 28.-29. huhtikuuta Helsingissä. Valtuusto edustaa 14 300 lastentarhanopettajaa, varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, päiväkodin johtajaa ja varhaiskasvatuksen asiantuntijaa.

Anitta Pakanen
puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto
3. varapuheenjohtaja, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
anitta.pakanen@lastentarha.fi

Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä lastentarhanopettajien, varhaiskasvatuksen arvostuksen sekä lapsen oikeuksien puolesta.

Tänään vietetään varhaiskasvatuspäivää ja nostetaan varhaiskasvatuksen opettajien osaamista16.3.2023 07:14:21 EET | Tiedote

Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään tänään torstaina 16. maaliskuuta. Tämän vuoden Varhaiskasvatuspäivä rakentuu teemalle ”Varhaiskasvatuksesta vahvat juuret tulevaisuuteen”. Vaikuttava varhaiskasvatus tarvitsee varhaiskasvatuksen opettajia. Käsillä olevan varhaiskasvatuksen opettajapulan taustat ulottuvat varhaiskasvatuslain muutosta kauemmaksi historiassa.

Varhaiskasvatuksen kriisi ei ratkea kelpoisuuksien väljentämisellä3.11.2022 17:13:17 EET | Tiedote

Varhaiskasvatuksen henkilöstövajetta ja siihen liittyviä ratkaisuehdotuksia käsiteltiin pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteisessä tiedotustilaisuudessa torstaina 3. marraskuuta Helsingissä. Esitykset varhaiskasvatuslain avaamisesta herättävät tyrmistystä. Varhaiskasvatuksen työvoimapulan ratkaisuksi on kautta aikojen tarjottu alan kelpoisuuksien väljentämistä. Alan arvostuksen ja lasten yhdenvertaisuuden näkökulmasta tämä on kestämätöntä.

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton viesti kentältä ministereiden varhaiskasvatuksen kriisikokoukseen: Nyt tarvitaan työrauhaa päiväkoteihin, ei varhaiskasvatuslain avaamista!26.10.2022 14:24:06 EEST | Uutinen

Varhaiskasvatuksen opettajapula vaivaa tällä hetkellä lähes koko maata, mutta tilanne on vakavin pääkaupunkiseudulla. Varhaiskasvatuksen kriisin ratkaisun avaimet ovat yksinkertaiset: Vuosikymmeniä jatkunut pula opettajista on nyt ratkaistava kouluttamalla yliopistoissa varhaiskasvatuksen opettajia, ei väljentämällä kelpoisuuksia, jota on tarjottu aina varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisuksi. Lisäksi päiväkotien työolosuhteet ja opettajien palkkaus on saatava kuntoon.