Lastentarhanopettajaliiton valtuuston julkilausuma Kohti kansallisesti yhtenäistä vaikuttavaa varhaiskasvatusta

Valtioneuvoston päätöksen mukaan varhaiskasvatuslaki päivitetään syksyllä 2018. Lisäksi laaditaan varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta toimenpiteistä, joilla edistetään lasten osallistumista varhaiskasvatukseen, kehitetään henkilöstön osaamista sekä vahvistetaan varhaiskasvatuksen laatua ja vaikuttavuutta. Lukuisat kansainväliset ja kotimaiset tutkimukset vaikuttavan varhaiskasvatuksen merkityksestä koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi on Suomessa otettu vakavasti. Edelleen tarvitaan toimenpiteitä, jotka ohjaavat varhaiskasvatuspalvelujen laadun ja rakenteiden kehittämistä oikeaan suuntaan, kohti kansallisesti yhtenäistä vaikuttavaa varhaiskasvatusta.

Varhaiskasvatuslain päivittämisen tulee vahvistaa lasten oikeutta osallistua lastentarhanopettajan suunnittelemaan ja toteuttamaan pedagogiseen varhaiskasvatukseen. Laissa on selkeytettävä muun muassa:

Pedagogisen varhaiskasvatuksen käsite

Varhaiskasvatuksen eri toimintamuotoihin on laadittava selkeät sisällöt ja tavoitteet. Lapsen oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen on palautettava.

Päiväkodin henkilöstön nimikkeet ja tehtäväkuvat on määriteltävä koulutustaustan mukaan

Tehtävänimikkeinä tulee olla varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja. Tämä selkeyttää henkilöstön osaamisen kohdentamista ja parantaa varhaiskasvatuksen laatua.

Lastentarhanopettajien osuus varhaiskasvatuksen henkilöstöstä

Kansainvälisten linjausten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstöstä lastentarhanopettajien osuus pitäisi olla vähintään puolet. Jokaisessa päiväkodin lapsiryhmässä tulee olla lastentarhanopettaja ja yli kolmevuotiaiden lapsiryhmässä tulee olla kaksi lastentarhanopettajaa.

Erityistä hoitoa- ja kasvatusta tarvitsevien lasten tukitoimien määrittely

Tukitoimien tulee vastata esi- ja perusopetuksen tuen kolmiportaisuutta. Lapsen tuen tarpeen tunnistaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja tasoittaa lasten taustoista johtuvia eroja. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrää tulee lisätä huomattavasti nykyisestä.

Lastentarhanopettajaliiton mukaan nämä ovat merkittäviä linjauksia, jotka korostavat pedagogiikan merkitystä ja lastentarhanopettajan pedagogista vastuuta. Ne ovat ratkaisevia varhaiskasvatuksen laadun kehittämiselle ja varhaiskasvatuspalveluiden tasalaatuisuudelle. Varhaiskasvatuslain päivityksessä tulee hyödyntää viimeisintä varhaiskasvatuksellista tutkimustietoa.

Lastentarhanopettajaliiton valtuusto kokoontuu Helsingissä 28.-29. huhtikuuta Helsingissä. Valtuusto edustaa 14 300 lastentarhanopettajaa, varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, päiväkodin johtajaa ja varhaiskasvatuksen asiantuntijaa.

Anitta Pakanen
puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto
3. varapuheenjohtaja, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
anitta.pakanen@lastentarha.fi

0503202922https://www.vol.fi/

Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä lastentarhanopettajien, varhaiskasvatuksen arvostuksen sekä lapsen oikeuksien puolesta.

Lastentarhanopettajaliitosta Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto25.10.2019 10:38:15 EEST | Tiedote

Lastentarhanopettajaliiton 100-vuotisjuhlavuosi päättyy liiton nimenmuutokseen. Lastentarhanopettajat ovat varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen opettajia, siksi myös Lastentarhanopettajaliitosta tulee nyt Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL. Ruotsinkielinen nimi on Småbarnspedagogikens Lärarförbund SLF ja englanniksi Early Childhood Education Teachers Union (ECE Teachers Union). Patentti- ja rekisterihallitus rekisteröi vielä liiton uudet säännöt, nimenmuutoksen osalta.

Varhaiskasvatuspäivänä kampanjoidaan pienten lasten opettajien puolesta15.3.2018 09:27:31 EET | Tiedote

Varhaiskasvatuslain toinen vaihe on parhaillaan lausuntokierroksella. Lastentarhanopettajaliiton mielestä luonnos varhaiskasvatuslaiksi edistää lapsen oppimista ja kehitystä vahvistavaa toimintakulttuurin muutosta varhaiskasvatuksessa. – Lastentarhanopettajan rooli ja vastuu pedagogisesta työstä selkiytyy, Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Anitta Pakanen kiteyttää Valtakunnallisena Varhaiskasvatuspäivänä.

Lastentarhanopettajankoulutus – 125 vuotta tulevaisuuden tekijöitä4.10.2017 12:33:00 EEST | Tiedote