Lastentarhanopettajaliitosta Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto

Lastentarhanopettajaliiton 100-vuotisjuhlavuosi päättyy liiton nimenmuutokseen. Lastentarhanopettajat ovat varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen opettajia, siksi myös Lastentarhanopettajaliitosta tulee nyt Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL. Ruotsinkielinen nimi on Småbarnspedagogikens Lärarförbund SLF ja englanniksi Early Childhood Education Teachers Union (ECE Teachers Union). Patentti- ja rekisterihallitus rekisteröi vielä liiton uudet säännöt, nimenmuutoksen osalta.

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto pitää Rinteen hallituksen talousarvioesityksessä olleita satsauksia varhaiskasvatukseen merkittävinä. Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden ja ryhmäkokojen palautukset sekä varhaiskasvatuksen laatu- ja tasa-arvo-ohjelmaan suunnattu 125 miljoonaa euroa osoittavat varhaiskasvatuksen vahvan kehittämisen jatkuvan edelleen.

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto edellyttää varhaiskasvatuksen opettajien yliopistolliseen koulutukseen pysyvää lisäystä ja resursseja opettajankoulutuksen aloituspaikkoihin. Lisäksi liitto edellyttää tulevalta neuvottelukierrokselta varhaiskasvatuksen opettajien palkan selkeää nostoa tehtävän vaativuuden tasolle ja myös pienten lasten opettajien siirtämistä kaikkien muiden opettajien kanssa samaan opetusalan työehtosopimukseen.

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton valtuusto kokoontui 25.-26. lokakuuta Helsingissä ja päätti hyväksyä liitolle uudet säännöt ja uuden nimen.

Rille Repo, 040 5273 205, rille.repo@lastentarha.fi

+358 (0)40 5273 205http://www.lastentarha.fi
Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä lastentarhanopettajien sekä lapsuuden arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.

Lue lisää julkaisijalta Lastentarhanopettajaliitto LTOL

Varhaiskasvatuspäivänä kampanjoidaan pienten lasten opettajien puolesta15.3.2018 09:27:31 EETTiedote

Varhaiskasvatuslain toinen vaihe on parhaillaan lausuntokierroksella. Lastentarhanopettajaliiton mielestä luonnos varhaiskasvatuslaiksi edistää lapsen oppimista ja kehitystä vahvistavaa toimintakulttuurin muutosta varhaiskasvatuksessa. – Lastentarhanopettajan rooli ja vastuu pedagogisesta työstä selkiytyy, Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Anitta Pakanen kiteyttää Valtakunnallisena Varhaiskasvatuspäivänä.

Lastentarhanopettajankoulutus – 125 vuotta tulevaisuuden tekijöitä4.10.2017 12:33:00 EESTTiedote

Lastentarhanopettajaliiton valtuuston julkilausuma Kohti kansallisesti yhtenäistä vaikuttavaa varhaiskasvatusta28.4.2017 14:15:05 EESTTiedote

Kunnan kannattaa nyt sijoittaa varhaiskasvatuksen laatuun16.11.2016 13:14:11 EETTiedote

Vietämme parhaillaan lapsen oikeuksien viikkoa, joka huipentuu 20. marraskuuta lapsen oikeuksien päivään. YK:n lapsen oikeuksien sopimus saa helposti katseemme maailmalle ja hauraissa oloissa elävien lasten maailmaan. Lasten oikeuksien sopimus koskee kuitenkin myös suomalaista lapsipoliittista päätöksentekoa, muistuttavat puheenjohtaja Anitta Pakanen Lastentarhanopettajaliitosta ja erityisasiantuntija Ritva Semi Opetusalan Ammattijärjestöstä.