Latvian Kansallisbaletin Romeo ja Julia tuo ajattoman tragedian marraskuussa Tampere-taloon

Kansainväliset balettivierailut jatkuvat Tampere-talossa marraskuussa. Latvian Kansallisbaletti ja Tampere Filharmonia esittävät Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletin perjantaina 11. ja lauantaina 12. marraskuuta Tampere-talossa yhteensä kolme kertaa. Orkesteria johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš. Liput ovat nyt myynnissä.

Latvian Kansallisbaletti tuo Tampere-taloon Sergei Prokofjevin rakastetun Romeo ja Julia -baletin marraskuussa 2022. Kuva Andris Tone

Tampere-talo kutsuu baletinystävät William Shakespearen tragediaan, jossa Romeo ja Julia rakastuvat kohtalokkaasti kahden julmaa valtapeliä pelaavan suvun ristitulessa. Shakespearen kuolemattoman tarinan teemoista syntynyt Sergei Prokofjevin baletti on epäilemättä yksi vuosisadan suosituimpia tragedioita.

Kroatialaisen koreografi Valentina Turcun konsepti tarjoaa näkemyksen rohkeasta, aistillisesta ja brutaalista aikakaudesta, jolloin elämän ja kuoleman asiat ratkottiin usein intohimoisesti. Tuotannon visualisoinnissa käytetyt renessanssin maalaustaiteen ja arkkitehtuurin elementit ovat tuttuja myös tämän päivän romantikoille.

“Minua kiehtoo Romeon ja Julian tarinan voima, sen ajattomuus ja yksinkertaisuus. Toisaalta kohtaamme tarinassa äärimmäisen rakkauden ja pelottomuuden sen edessä, että haluaa kuolla toisen tai ihanteidensa puolesta. Ja toisaalta taas näemme kunnianhimon, raa’an julmuuden, vihan ja niiden seuraukset”, koreografi Turcu kertoo.

“Pitkäkestoinen yhteistyö Latvian Kansallisoopperan ja -baletin kanssa on edesauttanut vierailuvetoisen balettitradition rakentamista Tampereelle. Nyt esitettävä tuotanto nähdään Tampereella ensimmäistä kertaa. Alunperin tuotanto oli ohjelmistossa vuonna 2020, kunnes korona muutti suunnitelmat”, kertoo Tampere-talon ohjelmapäällikkö Suvi Leinonen.

Tampere-talon Isoon saliin marraskuussa saapuva baletti nähtiin maailman ensi-illassa Slovenian Kansallisteatteri Mariborissa vuonna 2012. Latvian Kansallisbaletin ensi-ilta oli vuonna 2014.

Tampere-talossa musiikin tulkitsee Tampere Filharmonia, jota johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš.

Baletin liput ovat myynnissä Tampere-talon lipunmyynnissä ja Lippu.fi-myyntikanavissa.

Prokofjev: Romeo ja Julia

Elsa Vähänen

Viestintäasiantuntija

elsa.vahanen@tampere-talo.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Video baletista

Tampere-talon kesänäyttelyillä jo yli 6 000 kävijää – ”Tampereelle on helppo tulla kauempaakin”11.7.2022 12:27:10 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden suurin konsertti- ja kongressikeskus Tampere-talo kiinnostaa matkailijoita myös kesäkaudella. Heinäkuun alussa avautuneissa kahdessa kesänäyttelyssä on reilun viikon aikana vieraillut yli 6 000 kävijää. Unofficial Galaxies -näyttely esittelee Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä ja ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaarinen valokuvanäyttely maapallon kriisialueiden elämää 50 vuoden ajalta.

Tampere-talon kesänäyttelyillä jo yli 6 000 kävijää – ”Tampereelle on helppo tulla kauempaakin”11.7.2022 12:16:34 EEST | Tiedote

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–202227.6.2022 17:13:17 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.