Laulaja-lauluntekijän biisit jousikvartetin käsittelyssä − Samae Koskinen konsertoi Kangasala-talossa

Laulaja-lauluntekijä Samae Koskinen konsertoi Kangasala-talossa yhdessä Helsingin Kaupunginorkesterin ja Radion Sinfoniaorkesterin soittajista koostuvan jousikvartetin kanssa keskiviikkona 19.9. klo 19.

Kokoonpano esittää kappaleita Koskisen jokaiselta soololevyltä. Atte Kilpeläinen ja Mikko Ivars ovat tehneet sovitukset uusiin kappaleisiin.

Ainutkertainen yhteistyö sai alkunsa, kun Hauhon Kamarimusiikkifestivaalin johtaja Mikko Ivars ihastui Koskisen musiikkiin nähtyään hänet soolokeikalla. Ivars kokosi lähipiirinsä huippusoittajista kvartetin ja alkuperäiseksi sovittajaksi valittiin jazzmuusikko Petri Krzywacki.

Krzywackin herkät sovitukset nostavat kappaleiden dynamiikan ja draaman uusiin ulottuvuuksiin.

”Meikäläisen biisit taipuvat moneen. Voin esittää samat laulut rokkibändin kanssa klubeilla, soolona pubin nurkassa pikkutunneilla, lastenfestareilla hieman sensuroituna, ja sitten konserttisaleissa arvokkaasti jousien kanssa. Veikkaan että yksi syy on se, että näissä biiseissä saa itkeä ja nauraa”, Koskinen pohtii.

Samae Koskinen ja jousikvartetti soittavat syyskuussa kiertueen, jonka kolmas konsertti kuullaan Kangasala-talossa.

”Älytön kunnia päästä taas soittamaan tämän jengin kanssa, kalenterien yhteensovittaminen ei nimittäin ole helppo asia. Nyt mietimme innoissamme jo seuraavia keikkoja, ja ne toteutuvat aikaisintaan vuoden 2019 lopulla”, Koskinen kertoo.

”Veikkaan että kiertueen jokainen konsertti on elämys yleisön lisäksi myös esiintyjille”, Koskinen jatkaa.

Kokoonpanoon kuuluvat Samae Koskinen (laulu, kitara), Atte Kilpeläinen (alttoviulu, HKO), Anna-Leena Haikola (viulu, HKO), Pisku Ristiluoma (alttoviulu, RSO) ja Mikko Ivars (sello, RSO).

Samae Koskinen & Jousikvartetti Kangasala-talossa keskiviikkona 19.9.2018 klo 19. Liput Kangasala-talolta 22/18 €, Lippu.fi 24,50/20,50 € + toimitusmaksu

Satu Snellman
Universal Music