Laulajalegenda Mercedes Sosan musiikki soi Kangasala-talolla

Suomalainen Tango del norte-yhtye ja argentiinalainen laulajatähti Romina Bianco tarjoilevat perjantaina 14.6. Kangasala-talossa konsertillisen Argentiinan tunnetuimman muusikon, Mercedes Sosan, upeita lauluja. Luvassa on hieno kattaus eteläamerikkalaista folklore-musiikkia – meneviä ja tarttuvia ralleja sekä pakahduttavan tunteikkaita tarinoita elämästä.
Argentiinalaisen tangon suomalainen huippuyhtye Tango del norte yhdistää voimansa huikean argentiinalaisen tangolaulajattaren Romina Biancon kanssa muutaman vuoden tauon jälkeen.

- Sosa oli todella rakastettu artisti koko elämänsä ajan. Hänen kuollessaan vuonna 2009 Argentiinan presidentti julisti maahan kolmen päivän mittaisen suruajan, mikä kertoo Sosan nauttimasta suuresta arvostuksesta”, bandoneonisti Sami Pirttilahti taustoittaa.

- Tango del norten kaksikko Sami Pirttilahti ja pianisti Ville Westergård on totuttu vuosien saatossa näkemään ja kuulemaan argentiinalaisen tangon ja folkloren taiturimaisina tulkkeina. Tällä kertaa tango tekee kuitenkin tilaa muille eteläamerikkalaisille rytmeille.

- Romina on upealla äänellään ja vahvalla lavakarismallaan juuri oikea henkilö tavoittamaan Sosan laulujen tunnelmat. Samalla tämä kokonaisuus on hieno haaste tällaiselle luonnostaan ei niin tulisieluiselle suomalaiselle muusikolle”, Ville hymyilee.

Romina Bianco on Argentiinan valovoimaisimpia naislaulajia, joka vihdoin parin vuoden tauon jälkeen palaa Suomeen konsertoimaan Tango del norten kanssa. Romina on kysytty artisti ympäri maailmaa ja esiintynyt suurilla tangofestivaaleilla ja konserttilavoilla Argentiinassa, Pohjois-Amerikassa, Japanissa ja ympäri Eurooppaa. Suomessa hän on esiintynyt kutsuttuna artistina mm. Seinäjoen Tangomarkkinoiden finaalilähetyksessä sekä Maailmantango-festivaalilla, Tampereella.

Tango del norte on alansa ehdottommista huipuista koostuva yhtye, jonka ohjelmistossa ja sovituksissa yhdistyy ainutlaatuisella tavalla elementtejä argentiinalaisesta tangomusiikista, eteläamerikkalaisesta kansanmusiikista, jazzista sekä klassisesta musiikista. Yhtyeen bandoneonisti, Sami Pirttilahti, voitti elokuussa 2018 maailman arvostetuimman bandoneonkilpailun, "Che Bandoneon", Vermontissa Yhdysvalloissa.

Romina Bianco, laulu

Sami Pirttilahti, bandoneon

Ville Westergård, piano

Konsertti järjestetään Kangasala-talolla, Kimmo Pyykkö -taidemuseon tiloissa.

Romina Bianco & Tango del norte: La voz de Latinoamérica – Latinalaisen Amerikan ääni Kangasala-talon Kimmo Pyykkö -taidemuseossa pe 14.6.2019 klo 19

Liput Kangasala-talolta 18/16/9 €, Lippu.fi alk. 20,50/18,50/10,50 € + toimitusmaksu

Lisätiedot ja haastattelut:

Ville Westergård
ville.westergard@gmail.com

Tinapillin alkeet vai sosiaalinen ryhmätanssi? Kangasala Irish Festival tarjoaa irlantilaisen musiikin ja tanssin opetusta aloittelijoista edistyneisiin12.4.2019 15:39:14 EEST | Tiedote

Huhtikuun lopulla 25.- 27.4.2019 järjestettävä irlantilaisen musiikin, tanssin ja kulttuurin festivaali Kangasala Irish Festival - The Spring Gathering tarjoaa ohjelmistossaan konsertteja, elokuvia, tanssia, työpajoja ja jameja. Työpajoissa kiinnostuneet pääsevät kokeilemaan mm. tinapillien alkeita, irlantilaista musiikkia viululla ja kitaralla ja sosiaalista ryhmätanssia. Työpajoja on tarjolla sekä aloittelijoille että edistyneemmille.