Lauri Mäkisen Lopun alku d-mollissa on kansainvälisen tason vakoiluromaani

LOPUN ALKU D-MOLLISSA vie lukijansa Euroopan maailmanpalon vuosiin: sisällissotaa käyvään Espanjaan, Hitlerin Saksaan, Stalinin Moskovaan... Kirja on dramaattinen panoraama vakoilusta, vallasta ja vapaudesta ideologioiden välisessä kamppailussa. Kirjailija kuljettaa suvereenisti mestarillisen tarinansa yhteen punoutuvia säikeitä.

Graafikko Mika Tuominen

LOPUN ALKU D-MOLLISSA on Vantaalla asuvan kirjailijan Lauri Mäkisen (s. 1978) kolmas romaani. Hänen esikoisromaaninsa Älykkäät kuin käärmeet, viattomat kuin kyyhkyset (2015) palkittiin Suomen dekkariseuran vuoden parhaan esikoisen palkinnolla, kirja oli myös Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkintoehdokas.

Belchite, Espanja 1937

Hyökkäys kapinallisten linnoittamaan kirkkoon on käynnistymässä ja Stadista Espanjan sisällissotaan lähtenyt Nalle Malmi syöttää Maxim-konekivääriin uuden vyön. Repussa kolisee šakkilauta ja pari purkkia italialaisia säilykkeitä, mutta salaisuudet ovat kantamuksista raskaimpia.

Barcelona, Katalonia 1937

Alexander Dolgorukow ei suostu olemaan mitättömyys, vaikka ei kyennytkään muuttamaan maailmaa atonaalisen avantgardemusiikin keinoin. Alex kirjoittaa tarinansa uudelleen ja saa sittenkin kaiken, mistä on aina unelmoinut.

Berliini 1938

Tähtinäyttelijä Lena Dolgorukow tietää: luusto on kohtalo. Kaunotar on syntynyt tullakseen nähdyksi. Kansallissosialistisen Saksan lemmikki ei seuraa politiikkaa mutta politiikka näyttää seuraavan häntä.

Tokio 1939:

Tokion vakoojarenkaan radisti ja vaurastuva teknologiayrittäjä Max Clausen on alkanut väsyä osaansa. Kaksoiselämä hirttoköyden ja kiittämättömän tohtori Richard Sorgen varjossa on kantanut veronsa. Onko liian myöhäistä vain elää rauhallista elämää vaimon kanssa?

Moskova 1940:

Puhdistukset ovat nielleet sotilastiedustelun päällikön toisensa jälkeen ja nuori Arslan Ibragimov on kohonnut pikavauhtia urallaan. Tuomioistuimen jäsenenä näytösoikeudenkäyntiä seuraava nuori kenraali ymmärtää ympyrän sulkeutuvan. Hänen tietolähteensä Berliinissä on ainoa pelastusrengas, mutta Salomesta ei kuulu mitään.

FHQ Wolfsschanze, Itä-Preussi 1941:

Reichsminister, propaganda Joseph Goebbels on päättänyt: Kolmannen valtakunnan toiseksi mahtavimman miehen paikka kuuluu hänelle. Sen vuoksi hän on vaikka valmis yöpymään koleassa FHQ Sudenpesän vierasbunkkerissa, paitsi tietenkin jos voi sen välttää.

Graafikko Mika Tuominen

Lahden kansainväliseen kirjailijakokoukseen saapumassa yli 70 osanottajaa – Yleisötapahtumat 17.–18.6.13.6.2022 10:35:27 EEST | Tiedote

Yli 70 kirjailijaa ja muuta alan ammattilaista kokoontuu viikon lopulla jälleen Lahteen. Kansainvälinen kirjailijakokous järjestetään nyt 30. kerran, ensimmäinen kokous pidettiin vuonna 1963. – Tämänkertaiseen kokoukseen saapuu 14 ulkomaista kirjailijavierasta yli kymmenestä Euroopan maasta sekä Japanista. Vieraina ovat muiden muassa Puolassa pakolaisena asuva ukrainalainen Iryna Tetera, korealais-japanilainen Miri Yu ja espanjalainen Juan Jacinto Muños Rengel. Hekin alustavat keskusteluja, jotka käydään perjantaina ja lauantaina 17.–18.6. Lahden uudessa kulttuurikeskus Malskissa.

Peikko – Näin menestys tehtiin27.5.2022 13:08:25 EEST | Tiedote

Ei pitäisi olla mahdollista, että suomalainen perheyhtiö kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi rakentamisen teräsosien valmistajaksi, jolla on omat tuotantolaitokset kahdessatoista maassa Australiaa, Kiinaa ja Arabiemiraatteja myöten. Peikon pääomistaja ja toimitusjohtaja Topi Paananen on tehnyt tiiminsä kanssa mahdottomasta mahdollisen. Yrityksen tähänastisen tarinan kertoo Karo Hämäläisen kirja PEIKKO – NÄIN MENESTYS TEHTIIN. - Kirja julkaistaan 9. kesäkuuta, ja samana päivänä ilmestyvät myös äänikirja ja ekirja.

Kari Hotakaisen romaani Opetuslapsi ilmestyy 24.8. – Kirjailijan esikoisteos julkaistiin 40 vuotta sitten24.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI on raivoisa romaani osattomuudesta, kostosta ja yhteyden etsimisestä. Päähenkilö Marian tähänastinen elämä kiertyy kirjassa vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, mukanaan kolme väkivaltaisesti sieppaamaansa ihmistä. – Hotakaisen esikoisteos, runokokoelma Harmittavat takaiskut ilmestyi vuonna 1992, 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi kirjailija julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan suoraan kohti.