Lauttarantatöitä Bergön lauttapaikalla, muutoksia lossiliikenteeseen (Pohjanmaa)

Bergön lauttapaikalla Bredskärin ja Granön lauttarannoilla tehdään rantarakenteiden peruskorjaus- ja uudisrakennustöitä 1.4.2022-31.8.2022 välisenä aikana. Lauttaliikenne ohjataan urakan aikana kiertotielle molemmilla lauttarannoilla. Töiden aikana lauttojen aikatauluihin saattaa tulla muutoksia ja joitain vuoroja voidaan joutua perumaan. Töiden aikana Fintrafficin tieliikennekeskus tiedottaa liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää Bergön lauttarannoilla muutos- ja parannustöitä. Hankkeessa lauttarannat ruopataan ja rakennetaanmolemmille rannoille uudet maatuet sekä tukitihtaalit nykyisten maatukien viereen. Lisäksi urakassa suoritetaan sähköistys- ja valaistustöitä sekä kenttätöitä, kuten aallonmurtaja-, pengerrys-, asfaltointi- ja tiemerkintätöitä.Uusilla maatuilla ja tukitihtaaleilla mahdollistetaan suuremman lossin käyttöönotto lauttapaikalla 1.1.2023 alkaen. Nykyiset lauttarantojen maatuet jäävät lauttarannoille varmentamaan lauttaliikenteen toimivuutta mahdollistaen varalossin pysyvän sijoittamisen lauttapaikalle.Hanke toteutetaan 1.4.2022–31.8.2022 välisenä aikana.

Liikennejärjestelyt

Lauttaliikennettä hoidetaan töiden aikana mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Lossin käyttäjiä pyydetään varautumaan liikennehäiriöihin sekä liikenteen ajoittaiseen ruuhkautumiseen töiden aikana. Myös voimassa olevaan lossin aikatauluun saattaa tulla muutoksia ja vuoroja voidaan joutua perumaan.

Töiden aikana rannoilla joudutaan tekemään tilapäisiä liikennejärjestelyjä, joiden vuoksi kehotamme autoilijoita ja muita tienkäyttäjiä tarkkaavaisuuteen. Lauttarannoilla liikenne ohjataan väliaikaisille kiertoteille urakan aikana.

Töiden aikana liikennekatkoksia saattaa esiintyä arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 06:00–21:00 välisenä aikana. Kunkin yksittäisen katkon enimmäiskesto on rajoitettu 60 minuuttiin ja päivää kohden katkoja saa olla enintään kolme kappaletta. Yksittäisten liikennekatkojen väli on vähintään 2 tuntia, jotta mahdollinen liikenneruuhka saadaan purettua.Liikenteen katkaiseminen kokonaan on mahdollista arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 21:00–06:00 välisenä aikana, kuitenkin niin, että hälytysajoneuvoliikenne voidaan tarvittaessa hoitaa. Töiden aikana saattaa esiintyä tilapäisesti myös muita katkoja lautta-, yhteysalus- ja tieliikenteeseen. Liikennekatkoksia ei sallita perjantain kello 17.00 ja maanantain kello 06.00 välisenä aikana, jotta liikennettä ei häiritä ruuhkaisimpina ajankohtina.

Osa töistä on melua aiheuttavaa porapaalutusta. Meluhaittojen välttämiseksi urakoitsija toteuttaa työt pääasiassa päiväsaikaan ja arkipäivisin.

Liikennekatkoksista tiedottaminen

Fintrafficin tieliikennekeskus tiedottaa töiden aikaisista tieliikenteen katkoista. Urakoitsija ilmoittaa liikenteen katkoista myös kohdennetusti halukkaille sähköpostitse. Jos haluat mukaan sähköpostijakelulistalle, listalle voi ilmoittautua urakoitsijana toimivan Destia Oy:n työpäällikkö Jaakko Vanha-Kuitille. Lyhyistä enintään 1 tunnin liikennekatkoista tiedotetaan 1-2 vrk etukäteen. Pidemmistä yöaikaisista liikennekatkoista tiedotetaan 3-4 vrk etukäteen.

Urakan päätoteuttajana toimii Destia Oy.

LISÄTIETOJA

- ELY-keskus: yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi

- Destia Oy: työpäällikkö Jaakko Vanha-Kuitti, p. 040 167 8797, jaakko.vanha-kuitti(at)destia.fi

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.