Lauttasaaren bussilinjat uudistuvat elokuussa

Lauttasaaren joukkoliikenne uudistuu 10.8.2020, kun kaupunginosan bussien reitit muuttuvat. Nyt linjoihin tehdään ensimmäinen suurempi muutos metron liityntälinjojen avautumisen jälkeen.

Kaikki Lauttasaaren bussilinjat kulkevat edelleen Lauttasaaren metroaseman kautta. Lisäksi suora bussiyhteys Lauttasaaren ja Kampin välillä palaa. Kokonaan uutena linjana aloittaa linja 22B Lauttasaaren metroaseman ja Katajaharjun välillä.

Lauttasaaren uusi bussilinjasto koostuu kolmesta linjasta:

• Linja 21: Kamppi (M) – Vattuniemi – Lauttasaari (M)
  • Linja 22: Punavuori – Ruoholahti (M) – Lauttasaari (M) – Katajaharju
  • Linja 22B: Lauttasaari (M) – Katajaharju

Lisäksi Lauttasaaressa liikennöi edelleen Espoon suunnan liityntäbussi 104 (Lauttasaari (M) – Haukilahti) sekä yölinja, jonka linjanumeroksi vaihtuu 21N. Sen reitti pysyy nykyisellään, mutta se alkaa kulkea Vattuniemessä Itälahdenkatua pitkin, ei enää Melkonkatua.

Alun perin suunnitelmaan sisältyi myös Katajaharjun ja Vattuniemen välillä kulkeva Lauttasaaren sisäinen linja, mutta sitä ei perusteta koronaviruksen aiheuttaman HSL:n heikentyneen taloustilanteen takia.

Linjasto on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa syksystä 2019 alkaen. HSL:n hallitus hyväksyi Lauttasaaren uudet bussilinjat kokouksessaan helmikuussa 2020.

Työn alussa selvitimme liikkumiskyselyllä Lauttasaaressa kulkevien liikkumistottumuksia, minkä jälkeen pidimme asukastyöpajan, jossa kuulimme Lauttasaaressa liikkuvilta toiveita ja kehitysehdotuksia. Esittelimme uuden linjaston luonnosta myös asukastilaisuudessa HSL:n pop up -infopisteellä kauppakeskus Lauttiksessa joulukuussa 2019.

Koko työn ajan linjaston suunnittelua on voinut seurata ja siitä on voinut antaa palautetta linjastosuunnittelua varten perustetulla blogialustalla.

Tutustu Lauttasaaren uusiin bussilinjoihin HSL:n verkkosivuilla osoitteessa hsl.fi/lauttasaari2020.

Tero Mertanen
joukkoliikennesuunnittelija

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.