Lauttasaari vuokralaisten suosikki – Kiinnostus Tikkurilaa kohtaan kasvussa

Oikotie ja Suomen Vuokranantajat ovat yhdessä analysoineet vuokra-asunnon etsijöiden hakukäyttäytymistä vuoden 2021 aikana. Haetuimmat asuinalueet pääkaupunkiseudulla olivat heinä-syyskuussa Lauttasaari, Tikkurila, Töölö ja Kallio. Vuokra-asuntojen kysyntä piristyi elokuussa aikaisempia vuosia hiljaisemman alkuvuoden jälkeen.

Tikkurila on noussut pääkaupunkiseudun haetuimpien alueiden joukkoon Oikotien vuokra-asuntohauissa. Kuva: Shutterstock.

Oikotien vuokra-asuntojen hakuaineiston perusteella asuntohakuja tehdään pääkaupunkiseudulla tavallisesti koko kaupungin tasolla. Kun tarkastellaan yksittäisiä asuinalueita koskeneita hakuja, haetuimmat asuinalueet pääkaupunkiseudulla olivat heinä-syyskuussa Lauttasaari, Tikkurila, Töölö ja Kallio.

”Hakuaineiston perusteella pääkaupunkiseudun kysytyin vuokra-asunto on parvekkeellinen kaksio astianpesukoneella Lauttasaaressa. Lauttasaari on monelle vuokra-asunnon etsijälle ihanteellinen sijainti metron varrella Helsingin keskustan ja Otaniemen sekä Keilaniemen välissä. Hyvät liikenneyhteydet selittävät varmasti myös kiinnostuksen kasvua Tikkurilassa”, arvioi johtaja Anna Leinonen Oikotie Asunnoista.

Vuokra-asuntojen kysyntä piristyi elokuussa hiljaisemman alkuvuoden jälkeen

Vuoden 2021 alkupuolisko oli pääkaupunkiseudulla selvästi edellistä vuotta viileämpi vuokramarkkinoilla, kun taas asuntokauppa on käynyt samaan aikaan tulikuumana. Oikotie Asunnot -sivustolla on tänä vuonna käynyt uutta kotia etsiviä 20 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui loppukesää kohden ja elokuussa asuntohakuja tehtiin tavanomaiseen tahtiin. Tyypillisesti vuokramarkkinoilla kiireisin sesonki ajoittuu kesäkuun lopusta elokuun loppuun, kun uudet opiskelijat saavat tiedon opiskelupaikasta ja lähtevät etsimään asuntoa. Tänä vuonna kuitenkin juhannuksen jälkeinen hakupiikki jäi osin toteutumatta ja asunnon etsinnän vauhdittuminen ajoittui heinäkuun loppuun. Taustalla on ollut todennäköisesti epävarmuutta koronatilanteesta ja lähiopetuksesta.

”Korona vaikuttaa iskeneen voimakkaimmin vuokra-asujiin, kuten esimerkiksi opiskelijoihin, mikä on näkynyt vuokra-asuntojen aiempaa heikompana kysyntänä. Vastaavasti rokotusten eteneminen nuorempiin ikäluokkiin ja korkeakoulujen lisääntynyt lähiopetus näkyi elokuussa selvänä kysynnän piristymisenä. Omistusasuntojen kauppaa taas on vauhdittanut edullisen lainarahoituksen saatavuus, muuttuneet tarpeet kodille esimerkiksi etätyön seurauksena sekä kotitalouksille korona-aikana rajoitusten seurauksena kertyneet säästöt”, toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Tarjonnan lisääntyminen kiristänyt kilpailua vuokralaisista

Koronapandemia leikkasi vuokra-asuntojen kysyntää, mutta tarjonnan kehitys on jatkunut vahvana. Tarjontaa on lisännyt muun muassa uudisrakentamisen sekä lyhytaikaisen vuokrauksen puolelta pitkäaikaisten vuokra-asuntojen markkinalle siirtynyt asuntotarjonta. Tämän vuoksi uuden vuokralaisen löytyminen on ollut myös hyvillä sijainneilla aiempia vuosia vaikeampaa.

”Markkinoinnin merkitys on korostunut tässä markkinatilanteessa. Hyvään vuokrailmoitukseen kannattaa panostaa. Mahdollinen tuleva vuokralainen saa hyvän ensivaikutelman, kun liitteenä on pohjapiirustus ja laadukkaat kuvat. Myös asunnon sekä vuokrasopimuksen tiedot on hyvä kirjata selkeästi. Ole aktiivisesti kiinnostuneiden tavoitettavissa. Tiukassa markkinatilanteessa myös lisänäkyvyyttä ostamalla voi edistää oman asunnon markkinointia”, Anna Leinonen listaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet ympäri Suomen – pääkaupunkiseutu poikkeus8.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen helpottuminen näkyy tuoreimman Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Vuokranantajien arvioit kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä ovat kohentuneet lähes kautta linjan läpi Suomen. Poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jossa muun muassa uuden vuokralaisen löytymisen on arvioitu vaikeutuneen suhteellisesti eniten. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Pienten yksityisten asuntosijoittajien vaikutus taloyhtiöön usein positiivinen28.9.2021 11:49:35 EEST | Tiedote

YLE uutisoi eilen, että sijoitusasuntojen suuri määrä taloyhtiössä voi tietää kalliimpia remonttilainoja. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että riskit piilevät erityisesti omistuksen keskittymisessä – ei yksittäisissä asuntosijoittajissa. Selvitysten mukaan yksityiset piensijoittajat hoitavat säntillisesti lainanlyhennyksensä ja ovat kiinnostuneita taloyhtiön pitkäjänteisestä hoidosta.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.