Leena Malkin Mitä tiedämme terrorismista ehdolla tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi

Leena Malkin kattava ja yleistajuinen perusteos "Mitä tiedämme terrorismista" on ehdolla tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi. Teos kyseenalaistaa monia länsimaisia uskomuksia ja myyttejä terrorismista. Terrorismista on väitetty paljon, mutta mitä siitä oikeasti tiedetään?

Terrorismia voidaan tutkia kuin mitä tahansa ihmisen toimintaa. Leena Malkin Mitä tiedämme terrorismista -kirjassa esitetyt tulokset asettavat kyseenalaiseksi monia länsimaisia uskomuksia ja myyttejä terrorismista.Teos sisältää laajasti esimerkkejä historiasta ja ajantasaisen kuvauksen nykytilanteesta. Tutkimustieto auttaa myös ymmärtämään tätä väkivaltaista ilmiötä kohuotsikoita syvällisemmin sekä asettamaan terrorismista käytävän nykykeskustelun osaksi pidempää kehitystä.

Teoksessa käsitellään niin terrorismin historiaa kuin nykytilaa ja tulevaisuuttakin. Kirjassa perehdytään myös moniin päivänpolttaviin aiheisiin, kuten Syyriaan ja Irakiin lähteneisiin ISIS-vapaaehtoisiin.

Ehdokkuusperusteluissa todetaan:
"Teos on ansiokkaasti jäsennelty kokonaisuus, joka tekee terrorismitutkimuksesta ihailtavan yleistajuista. Kirja purkaa mystisyyttä radikalisoitumisen ympäriltä. Samalla se auttaa ymmärtämään kuohuttavan ilmiön taustoja. Vaikka aihe on rankka, teos jättää ilahtuneen olon, koska lukija palkitaan kattavaan tutkimustietoon perustuvilla oivalluksilla."

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle yleistajuiselle tietokirjalle, jonka voidaan katsoa merkittävästi edistävän lukijoiden kiinnostusta kerronnaltaan taidokkaaseen tietokirjallisuuteen. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa.

Leena Malkki on terrorismiin erikoistunut dosentti ja yliopistonlehtori Eurooppa-tutkimuksen keskuksessa Helsingin yliopistossa.​

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Leena Malkin haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Leena Malkki Kuva Niclas Mäkelä 2020

Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin4.6.2021 08:32:00 EEST | Tiedote

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Lukuvinkit kesäksi lapsille ja nuorille – muista Otavan käynnissä olevat ystävämyynnit!2.6.2021 08:53:35 EEST | Tiedote

Kesä on viimein täällä, vaan mitä se olisikaan ilman hyvää luettavaa? Aika tylsää! Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Kariston lasten- ja nuortenkirjoista löytyy kiinnostavaa, viihdyttävää ja jännittävää lukemista niin aloitteleville kirjanystäville kuin ahmijoillekin. Suurin osa kirjoista on saatavilla perinteisen kovakantisen lisäksi myös ääni- ja sähkökirjana.