Legendaariseen Alvar Aallon Sokeripalaan Helsinkiin avautuu pop up -ravintola ja viinibaari

Pohjoismaiden suurin muotoilutapahtuma Helsinki Design Week pääsee vauhtiin torstaina 1. syyskuuta. Pääpaikkana on Alvar Aallon kiistelty valkoinen kuutio, Kanavaranta 1, eli "Sokeripala". Ylimmän kerroksen huikaisevaan maisemakanttiiniin ja kabinetteihin aukeaa 2.9. Kuurna x HDW pop up -ravintola ja viinibaari. Helsinki Design Week levittäytyy 10 päivän ajaksi eri puolille pääkaupunkia.
Kuurna x HDW pop up -ravintolasta avautuvat huikeat näkymät yli merellisen Helsingin. Kuva: Newsec.

Helsingin kauppatorin reunassa sijaitseva modernistinen marmorikuutio suunniteltiin paperitehdasyhtiö Enso-Gutzeitille. Vuonna 1962 rakennettu Stora Enson entinen pääkonttori lienee yksi kiistellyimmistä sekä vihatuimmista rakennuksista Suomessa, sillä sijaitseehan se Uspenskin katedraalin, punatiilisten rantamakasiinien ja Presidentinlinnan kainalossa.

Vain harva tietää, mitä talo sisältää. Kanavaranta 1 on ensimmäistä kertaa avoinna yleisölle ja uusille vuokralaisille. Helsinki Design Week (HDW) ja ravintola Kuurnan yhteistyönä rakennukseen avattavasta ravintolasta on hulppeat näkymät merelliseen Helsinkiin.

”Penthouse-kerroksessa on täysin varusteltu henkilöstöravintola ja kolmeen ilmansuuntaan avautuva 900 neliömetrin kattoterassi, joka innoitti meidät hakemaan sinne pop up -ravintolan”, Helsinki Design Weekin perustaja ja sen takana olevan Luovi Oy:n toimitusjohtaja Kari Korkman kertoo.

Korkman paljastaa, että rakennuksen omistaja, saksalainen kiinteistöyhtiö Deka Immobilien GmbH, hakee jatkossa paikalle pysyvää ravintolatoimintaa ensi keväästä alkaen.

Kansainvälisesti arvostettu Alvar Aallon suojelurakennus

Stora Enso myi pääkonttorinsa 2008 noin 30 miljoonalla eurolla saksalaisille ja jäi vuokralaiseksi rakennukseen. Myöhemmin Stora Enso sijoitti pääkonttorinsa väistötiloihin odottamaan vuonna 2024 valmistuvaa, eläkeyhtiö Varman omistamaa kiinteistöä, josta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu 2020.

Marmorista, lasista, puusta, kuparista, messingistä, nahasta ja valosta koostuva toimistorakennus, Kanavaranta 1, suojeltiin 2010. Suojelun perustelut olivat selvät: Alvar Aallon kansallinen merkitys sekä pääkonttorin rakennustaiteellinen arvo.

Sokeripalassa toteutuu Aallon ajattelun tunnusmerkistön koko kirjo. Kuudennen kerroksen kanttiini, kabinetit ja terassi ovat sen todellinen helmi.

Vaikka Aaltoa on arvosteltu, ettei Kanavaranta 1 kunnioita ympäristöä ja että se on väärässä paikassa, terassilla huomaa, kuinka kanttiinin muoto kuitenkin huomioi katedraalin näkyvyyden.

”Illallinen toteutuu kabineteissa, joissa on tehty kauppaa ja politiikkaa 1960-luvulta lähtien. Kabinetit ovat autenttisessa kunnossa kalusteineen . Seurueet päätyvät syömään pitkiin pöytiin, joissa voi tutustua uusiin ihmisiin”, ravintola Kuurnan Laura Styyra maalailee.

Turvallisuussyistä kiinteistöyhtiö on nyt aidannut kattoterassin. Mutta näkymä on yhä huikea, kun kaupunki aukeaa rakennuksen ylimmästä kerroksesta.

”HDW ja Aallon kalusteita valmistava Artek sopivat, että viinibaarin puolelle on saatu lainaan Artekin 2nd Cycle -osaston kalusteita, jotka ovat käytännössä markkinoilta vanhoina hankittuja, mutta kunnostettuja Aallon kalusteita”, Styyra kertoo.

Ravintola on avoinna liki jokaisena Helsinki Design viikon iltana

Ravintoloitsijat Laura Styyra ja Tom Hansen sulkevat Meritullinkadulla sijaitsevan Kuurnan pop upin ajaksi, sillä kädet, jalat ja henkilökunta eivät riitä molempiin osoitteisiin. Siten Kuurna muuttaa parisataa metriä kivijalasta Sokeripalan katolle.

Onko Suomen 50 Parasta Ravintolaa -listan 11:ntenä oleva Kuurna vielä aito Kuurna vai muuttuuko ruoka ympäristön vaihdoksessa?

”Kyllä se Kuurna on. Päätimme laajentaa kolmesta viiden ruokalajin menuuseen, mutta pidämme kiinni omasta ajattelusta ja tyylistämme. Ehkä kerroskorkeus tuo pientä nostetta annoksiin, mutta ei meillä ole syytä muuttaa Kuurnaa muuksi”, Styyra lupaa.

Viinibaariin kytkeytyy myös ruoan mahdollisuus. Tarjolla on baariin sopivia pikkuannoksia ja snackseja. Illallinen toimii vain varausten kautta, mutta viinibaariin voi poiketa omia aikojaan.

Kuurna x HDW pop up on avoinna asiakkaille Helsinki Design Weekin kymmenestä toimintapäivästä yhdeksänä iltana. Silti suljettua iltaa ei ole, sillä HDW:n avajaispäivänä pop up on varattu muotoilufestivaalin avajaisille.

Samana päivänä, kun HDW julkisti tämän vuoden ohjelmansa, myös Kuurna kertoi somekanavissaan pop upistaan. Puolet asiakaspaikoista täyttyi muutamassa tunnissa.

Tilanne on unelma sekä ravintoloitsijoille että HDW:lle, jotka ottivat riskin, mutta myös ainutlaatuisen illalliskokemuksen haluaville asiakkaille, jotka eivät vielä tiedä mahdollisuudesta.

Talonvaltaaja nostaa avoimuuden vuoden teemaksi

Helsinki Design Weekin päätapahtumapaikka vaihtuu joka vuosi. Tapahtuma on tunnettu talonvaltaaja.

”Festivaalimme on tuonut aiempina vuosina näyttelyitä, yleisöä ja mediaa Katajanokan Tulli- ja Pakkahuoneelle, Jätkäsaaren L3-makasiineille, Teurastamon alueelle, Kolmen sepän patsaalle, Erottajan uusrenessanssipalatsiin ja remontoidulle Olympiastadionille muiden tavanomaisempien näyttelytilojen ohessa”, Kari Korkman luettelee.

Helsinki Design Weekin tämän vuoden teema on Olemme avoinna. Idea toteutuu myös Sokeripalassa, sillä siellä järjestetään talon esittelykierroksia. Näin aiemmin suljettu rakennus – herrojen marmoripalatsi – avautuu halukkaille.

Ravintolan viinibaarissa järjestetään sarja avoimia Weekly Talks -tilaisuuksia eli muotoilu- ja arkkitehtuurikeskusteluja, mutta ei näyttelyitä tai installaatioita.

”Joskus valmiita uutuustuotteita kiinnostavampaa on niitä edeltävä luova prosessi. Siitä voisi keskustella loputtomasti”, ohjelmajohtaja Anni Korkman kertoo.

Rakennus, joka on herättänyt vuosikymmenet ristiriitaisia tunteita ja jyrkkiä näkemyksiä, on Anni Korkmanin mukaan mainio ympäristö ja tapahtumapaikka festivaalin kohtaamisille, ideoiden vaihdolle sekä keskustelutilaisuuksille, joissa käsitellään muotoilun roolia yhteiskunnassa.

Aallon rakennuksen valmistumisprosessi oli myrskyisä

Sokeripalan tieltä purettiin 1897 valmistunut, Theodor Höijerin suunnittelema ja uusrenessanssia edustanut Norrménin palatsi, jota monet yhä haikailevat.

”Muotoilu mahdollistaa muutosta, jonka ymmärtämiseen tarvitaan myös historian tuntemusta. On hieno mahdollisuus päästä tutkimaan rakennusta, joka on niin selvästi aikansa kuva – halusimme tai emme. Festivaaliteeman mukaisesti peräänkuulutamme avointa asennetta uusiakin näkökulmia ja tulkintoja kohtaan paremman tulevaisuuden tavoittamiseksi”, Anni Korkman muistuttaa.

Designnäyttelyitä muotoilufestivaalin päätapahtumapaikalla ei nähdä. Ratkaisun taustalla on aikataulun kireys tilojen muuntamiseksi näyttelytoimintaa soveltuvaksi sekä talossa etenevä remontti. Mutta asiassa on myös sisällöllinen pointti.

”Viestimme ratkaisulla, että muotoilu ei ole ainoastaan uusia, upeita esineitä, mutta myös tapa ymmärtää ja käyttää yhteistä tilaa. Muotoilu on siten myös keino ottaa omaksi kaupungin tai ympäristön tiloja ja toimintoja”, Anni Korkman selvittää.

Kuurna x HDW pop up
Kanavaranta 1, 00160 Helsinki
59 asiakaspaikkaa
Illallinen 69 euroa, suositusviinipaketti 56 euroa.
Pöytävaraukset illallisille klo 18, viinibaari ilman pöytävarausta klo 16.
Pääsy ravintolaan on esteetön hissillä.
Avoinna yleisölle 2.-3.9 ja 5.-10.9.

Illallisten, juhlien ja keskustelujen lisäksi Kanavaranta 1:een pääsee tutustumaan opastetuilla kierroksilla. Niihin voi ilmoittautua 23.8. klo 11 alkaen oheisen linkin takaa:

Helsinki Design Week / Luovi Productions Oy
Anni Korkman, ohjelmajohtaja, p. 040 846 5576, anni.korkman@helsinkidesignweek.com
Kari Korkman, toimitusjohtaja, p. 040 5483767, kari.korkman@helsinkidesignweek.com

Ravintola Kuurna
Laura Styyra, p. 050 3777824, laura@kuurna.com

Alvar Aallon suunnittelema "Sokeripalatsi" sijaitsee Uspenskin katedraalin vieressä. Kuva: Newsec.
Alvar Aallon suunnittelema "Sokeripala" valmistui 1962. Nykyisin lähes tyhjillään oleva rakennus toimi Stora Enson pääökonttorina. Rakennus on Helsinki Design Weekin tämän vuoden päätapahtumapaikka. Kuva: Newsec.
Anni Korkman. Kuva: Sara Vallioja.
Kari Korkman. Kuva: Sari Vallioja.