Legendojen messut - Yli 90 teatterialan toimijaa osallistuu uudistuneille Turun Kirjamessuille

Tiedote 2.9.2019. Tarinat ja tekstit puhalletaan eloon tämän vuoden Turun Kirjamessuilla 4.-6.10., kun pääteemaksi nousee teatteri. Ohjelmajohtaja Jenni Haukion ideoiman sisällöllisen teemauudistuksen myötä messuilla esiintyy kirja-alan toimijoiden lisäksi huikeat yli 90 teatteritaiteen tekijää.
Kuva: Jere Satamo.

Messujen tämän vuoden kaksi ajankohtaisteemaa ovat puolestaan lukutaito ja ilmastonmuutokset kulttuurivaikutukset.

Samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa järjestetään tuttuun tapaan myös Turun Ruoka- ja Viinimessut. Mukana myös Levymessut.

- Teatteri, ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset ja lukutaito ovat herättäneet ennätyksellisen suurta ennakkokiinnostusta; emme ole koskaan aiemmin saaneet yhtä paljon ohjelmaehdotuksia kuin saimme tälle vuodelle, toteaa Haukio.

Teatteri aloittaa samalla Turun Kirjamessujen poikkitaiteellisten pääteemojen sarjan. Uudistuksen tavoitteena on laventaa käsitystä kirjallisuudesta moniulotteisena taiteenlajina, jonka ilmaisumuodot eivät enää rajoitu pelkästään painettuun sanaan.

- Kirjallisuus myös piirtyy kuvina, virtaa musiikkina ja kertoo tarinaansa draaman keinoin. Luvassa on teatterin ja kirjallisuuden rajapinnassa liikkuva messutapahtuma, jossa kirjavuoden uutuuksien ja aina ajankohtaisten klassikkojen ohella pureudutaan ajassamme keskustelua herättäviin ilmiöihin, kuvailee Haukio.

Tämän vuoden Kirjamessuilla Elämäni kirjat -otsikon alla kuullaan ainutlaatuisia keskustelutuokioita, joita ohjelmajohtaja Jenni Haukio moderoi. Hän haastattelee perjantaina 4.10. avajaisissakin puhuvaa Seela Sellaa, lauantaina Elina Knihtilää sekä sunnuntaina taiteilijapariskuntaa Esko Salmista ja Aino Seppoa.

Teatterimaailman legendoja ja ammattilaisia on valokeilassa koko viikonlopun ajan.

Lauantaina Vesa-Matti Loirin laajasta elämäkerrasta Loiri. keskustelevat taiteilija itse sekä kirjailija Jari Tervo.

Lauantain teatterikeskusteluissa ovat mukana myös mm. Esko Roine, Asko Sarkola ja Maarit Pyökäri.

Turun Kirjamessujen ohjelmatuotantoon osallistuu kolmen messupäivän aikana 125 ohjelmatuottajaa. Kustantamoja on paikalla 43.

Sadat vieraat paikalla

Turussa nähdään joukko kansainvälisiä vieraita: Jonas Hassen Khemiri (Ruotsi), Ruth Ware (Englanti), Arne Dahl (Ruotsi), Tina Frennstedt (Ruotsi), Karina Sainz Borgo (Venezuela), Jón Kalman Stefánsson (Islanti), Gerdur Kristny (Islanti), Fiona Sampson (Englanti), Indrek Hargla (Viro), Leelo Tungal (Viro) ja Eeva Park (Viro)

Kotimaisista kirjailijoista paikalla ovat mm. Jörn Donner, Mauri Kunnas, Tuomas Kyrö, Heli Laaksonen, Laura Lindstedt, Enni Mustonen, Sinikka & Tiina Nopola, Sofi Oksanen, Raija Oranen ja Pajtim Statovci.

Päivien aikana estradeilla vierailevat myös mm. Tony Dunderfelt, Pekka Haavisto, Seppo Kääriäinen, Kari Lumikero, Mercedes Bentso, Miklu, Juha Mieto, Michael Monroe, Tapio Suominen, Teflon Brothers ja Esko Valtaoja.

Kirjailijat Salla Simukka ja Siri Kolu ovat tuottaneet messujen lasten alueen, jossa on kaksi lavaa, Lukulava ja Esityslava, ja ohjelmaa nimenomaan lapsiyleisölle.

Tekstit heräävät eloon

Teatterimaistiaisia on tarjolla koko viikonlopun. Tarjolla on mm. musiikkiteatteria ja nukketeatteria The 24 hours play -työryhmä työstää messuilla esityksen alusta ensiesitykseen. Työryhmässä on mukana taiteilijoita Turun kaupunginteatterista, Åbo Svenska Teaterista ja Linnateatterista ja yleisö pääsee näkemään näytelmän valmistumista esityskuntoon.

Mitä on teatterin johtaminen ja miten luovaa organisaatiota luotsataan? Tähän aiheeseen tarttuvat perjantaina 4.10. Teattereiden luotsaamista tarkastelevat Mika Myllyaho, Mikko Kouki ja Lilli Earl.

Kirjailijan ja dramaturgin suhteesta puolestaan kuullaan, kun aiheesta puhuvat kirjailija Tommi Kinnunen ja dramaturgi Satu Rasila.
Sunnuntaina on vuorossa mm. Juha Hurmeen käsikirjoittama runoperformanssi The Kalevala Murder Mysteries, jossa esiintyy Kalevalan Ydinfysiikkaa -ryhmä.

Messuilla keskustelemassa ovat myös mm. Pirkko Saisio, Saara Turunen, E.L. Karhu ja Aino Kivi.

Elinan salongeissa keskustellaan tasa-arvosta ja feminismistä teatterissa ja kirjallisuudessa taiteilija Elina Knihtilän johdolla, Minna Canth 175-juhlavuoden hengessä. Salonkikeskustelijoina ovat mm. Kaarina Hazard, Laura Birn ja Zaida Bergroth.

Ääni lukemiselle

Ajankohtaisteemoista toinen pureutuu lukutaitoon. Teeman tiimoilta Turun Kirjamessuilla ovat mukana mm. Lukuliike, Lukukeskus, Lastenkirjainstituutti sekä Elinkeinoelämän keskusliitto lukutaitokampanjansa Operaatio Ankan merkeissä.

Sillat voitetaan kulkemalla niitten ylitse” on nimeltään opetus- ja kulttuuriministeriön lukutaitoseminaari perjantaina 4.10.

Tapahtumassa on mahdollisuus seurata lauantai-iltapäivällä puhetta äänikirjoista. Äänikirjakokonaisuudessa keskustellaan mm. siitä, minkälaista on lukea omaa tekstiään ääneen ja mikä on äänikirjan asema.

Turun Kirjamessuilta saadaan käytännön esimerkkejä siitä, miten nuoret saadaan lukemaan. Esillä ovat mm. Lukuklaani ja lukemalla luokkaretkelle. Syitä haetaan myös siihen miksi kannattaa lukea.

Tuttuun tapaan messuilla on erityisesti perjantaina liikkeellä paljon koululaisia ja opiskelijoita Suunnista kirjaan - kampanjan tiimoilta. Turun seudun äidinkielen opettajien osastolla on koululaisten kirjailijahaastatteluja.

Ilmastonmuutoksen vaikutuksia kulttuuriin

Pääyhteistyökumppanina ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset –ajankohtaisteemassa on Sitra ja mukana on myös Tulevaisuuden tutkimuskeskus.

Kuinka ilmasto heijastuu kirjallisuuteen? Ajankohtaisteemasta keskustelevat perjantaina mm. kirjailijat Pauliina Haasjoki, Sirpa Kyyrönen ja Antti Salminen.

Kun ilmasto muuttuu, kirjallisuus muuttuu. Turun yliopiston kirjallisuustieteen professori Markku Lehtimäki avaa aihetta perjantaina.

Ilmastonmuutokset kulttuurivaikutuksista on myös Turun yliopiston luotsaama paneelikeskustelu messulauantaina.

Dekkareita ja historiaa

Dekkarien ystäville on niin ikään myös luvassa tarjontaa. Kirjailija Reijo Mäki julkistaa murreversion Vareksenpoika piffa dekkaristaan Moukanpeli. Dekkaristeista paikalla ovat viikonlopun aikana mm. Monica Fagerholm, Leena Lehtolainen, Max Seeck, Matti Rönkä ja Outi Pakkanen. Mukana tapahtumassa on myös Suomen Dekkariseura.

Perjantaina ja sunnuntaina on luvassa myös rautaisannos aina kiinnostavasta sotahistoriasta. Muun muassa Teemu Keskisarja, Esa Sirén, Mauri Paasilinna ovat paikalla kertomassa yleisölle uusimmista kirjoistaan

Kolmen täyteläisen tapahtumapäivän aikana on luvassa vielä mm. runoutta, viihdekirjallisuutta, queer-novelleja, aforismeja, esikoiskirjakavalkadi ja historiaa.

Turun Kirjamessuilla jaetaan lukuisia kirjallisuuspalkintoja, kuten Runo-Kaarina, Seesam-palkinto, Celia-palkinto ja Nihil Interit -runopalkinnot.

Ensi vuoden pääteema on musiikki. Tästä kirjallisuutta lähellä olevasta taiteenlajista saadaan esimakua jo tämän vuoden tapahtumassa. Turun Kirjamessuilla on mukana mm. englantilainen huipputenori Ian Bostridge jota haastattelee Turun Musiikkijuhlien toiminnanjohtaja Liisa Ketomäki. Turun Musiikkijuhlat on yksi vuoden 2020 messujen pääyhteistyökumppaneista.

Kirjamessujen ohjelma on katsottavissa osoitteessa www.kirjamessut.fi

Sivuilla voi lukea myös ohjelmajohtaja Jenni Haukion blogia Kirjamessulämpiö

Tapahtuman avajaiset ovat perjantaina 4.10. kello 13.

Lyhyesti:

Turun Kirjamessut 4.-6.10. Turun Messukeskuksessa

Pääteemana teatteri ja ajankohtaisteemoina ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset ja lukutaito.

43 kustantamoa
125 ohjelmatuottajaa
464 ohjelmanumeroa
917 esiintyjää

Järjestetään yhdessä Turun Ruoka- ja Viinimessujen kanssa. Mukana myös Levymessut

Avoinna pe-la kello 10-18 ja su kello 10-17

Lisätiedot messuista:

#Kirjamessut #Turku

IG turunmessukeskus

Twitter @ Kirjamessut @ turunmessukesku

Facebook: facebook.com/turunkirjamessut

median edustajien ja bloggaajien ennakkoakkreditointi on käynnissä 27.9. asti: www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Turun Messukeskus, puh. (02) 337 111

projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turnmessukeskus.fi

ohjelmajohtaja Jenni Haukio
jenni.haukio@turunmessukeskus.fi

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Kädentaitomessut Turun Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna13.3.2024 10:25:39 EET | Tiedote

Varsinaissuomalaisten käsityön ystävien paljon odottama tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Turun Messukeskukseen. Mediapro Messut on järjestänyt kädentaitomessuja Turussa 16 kertaa vuodesta 2004 alkaen ja kaiken kaikkiaan 110 kertaa eri puolilla Suomea. Käsityön arvostus on edelleen korkealla ja käsin tekeminen harrastuksena kasvaa vuosi vuodelta. Turun Kädentaitomessuilla 16.-17.3. on laaja kattaus upeita näytteilleasettajia. Mukana on käsityöläisiä valmiine tuotteineen. Esillä on mm. vaatteita, asusteita, käyttö- ja sisustusesineitä, grafiikkatuotteita, koruja ym. Valmistuotteet ovat kotimaisen käsityön taidonnäytteitä. Messujen väriloistoa edustaa myös esimerkiksi kankaat, langat, askartelutarvikkeet ja muut materiaalit itse tekeville. Harrastajat saavat paljon ideoita omiin luomuksiinsa. Torilla tavataan – nimittäin Taitotorilla. Tapahtuman keskellä olevalla Taitotorilla tapahtuu koko messujen ajan, ja työnäytöksissä pääsee tutustumaan vaikkapa kuvanveistoon, piilosilmukkavirkkauks

Navigate 2024 kokoaa merenkulkualan ja logistiikan ammattilaiset Turun Messukeskukseen29.2.2024 08:10:00 EET | Tiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään Suomen suurin merenkulkualan tapahtuma, Navigate, 15.–16.5.2024. Messut on suunnattu kaikille alan toimijoille laivanrakennuksesta logistiikka-alan yrityksiin. Sisällöltään uudistunut ja monipuolistunut tapahtuma tarjoaa laadukkaan kattauksen kansainvälistä ja kotimaista huippuosaamista. Tänä vuonna keskitytään erityisesti kannattavaan liiketoimintaan ja kestävän kehityksen investointeihin.