Lehdistökutsu: Suomalaisten järjestöjen 100 saavutusta julkaistu kuvina ja tarinoina ─ valokuvanäyttely avataan Porissa 10.7.

26.6.2017 11:01 | Kepa ry

Monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut, toiminta ja innovaatiot, kuten esimerkiksi äitiyspakkaus, vauvauinti ja kohdunkaulansyöpäseulonnat, eivät olisi arkipäivää Suomessa ilman järjestöjen pitkäjänteistä työtä. Tervetuloa keskustelemaan kansalaisjärjestöjen työstä, avaamaan Järjestö 100 -kampanjan valokuvanäyttely ja juomaan rennot pullakahvit SuomiAreenan alkajaisiksi maanantaina 10.7. kello 15-17 Satakunnan yhteisökeskukseen.

Avaamme tilaisuuden Suomen Somalia-verkoston puheenjohtajan Abdulkadir Abdin haastattelulla, jossa keskitymme juttelemaan siitä, miten Suomen somalit toimivat yhdessä edistääkseen entisen kotimaansa rauhaa ja kehitystä.

Loppuaika on varattu näyttelyyn tutustumiseen ja kesäiseen seurusteluun.

Aika: 10.7.2017 kello 15-17
Paikka: Satakunnan yhteisökeskus (Isolinnankatu 16, Pori)

Järjestö 100 -kampanjan valokuvanäyttely kertoo järjestöjen saavutuksista Suomen itsenäisyyden ajalta. Näyttelyn on kuvannut ja koonnut valokuvaaja Meeri Koutaniemi ja kampanjan tuottavat yhdessä kolme kattojärjestö: Allianssi, Kepa ja SOSTE.

Järjestöjen saavutuksiin voit tutustua myös verkossa www.jarjesto100.fi ja tunnisteilla #järjestö100 #parempimaailma

Tervetuloa seuraamaan myös paneelikeskusteluamme: Järjestöt muutoksentekijöinä Kansalaisten vai valtiovallan ehdoilla?

Aika: 12.7.2017 kello 15.15-16.30
Paikka: Eetunaukio, Pori

Kenen ehdoilla järjestöt ratkaisevat tulevaisuuden ongelmia? Toimivatko järjestöt hallitusohjelman vai kansalaisten tavoitteiden mukaan? Onko Suomi myös tulevaisuudessa aktiivisen järjestötoiminnan maa?

Kansalaisjärjestöjen roolia ja merkitystä pohditaan paneelikeskustelussa SuomiAreenassa keskiviikkona Allianssin, Kepan, SOSTEn ja Olympiakomitean yhdessä järjestämässä tilaisuudessa. Eetunaukion lavalle nousevat:

• Presidentti Tarja Halonen
  • Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson
  • Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula

Kirsi Koivuporras-Masuka
kirsi.koivuporras-masuka@kepa.fi

Järjestöt EU-ministerikokoukseen osallistuvalle Tiilikaiselle: Suomen ilmastopolitiikan suunnan on muututtava7.6.2017 16:28Tiedote

Donald Trumpin ilmoitettua Yhdysvaltojen vetäytymisestä Pariisin sopimuksesta, on EU:n johtajuus kansainvälisen ilmastopolitiikan kohtalonkysymys. Sopimuksen lämpötilatavoitteiden saavuttamiseksi on hiilivarastojen ja -nielujen sidottava yhä enemmän ilmakehän hiilidioksidia. Järjestöt toivovat EU:n ympäristöministerikokoukseen ensi viikolla osallistuvalta Kimmo Tiilikaiselta suunnanmuutosta etenkin taakanjakoon sekä maankäyttöön ja metsiin liittyvässä päätöksenteossa.

Pakolaisteema vahvasti esillä Maailma kylässä -festivaalilla – pääjärjestäjä Kepa sanoutuu irti kaikesta rasismista ja vihapuheesta23.5.2017 15:24Tiedote

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan suurtapahtuma Maailma kylässä -festivaali järjestetään Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla 27.–28. toukokuuta. Ilmaistapahtumassa on luvassa toistakymmentä konserttia, lukuisia yhteiskunnallisia elokuvia ja dokumentteja sekä keskusteluja ajankohtaisista aiheista. Pakolaisuus ja maahanmuutto nousevat esille monissa ohjelmanumeroissa.

Maailma kylässä -festivaali on katuruokakeittiöiden juhla16.5.2017 11:23Tiedote

Ensi viikolla käynnistyvä ilmaisfestivaali Maailma kylässä on monille vakiovierailijoille myös katuruokakeittiöiden juhla. Annosvalikoimasta löytyy muun muassa uppopaistettuja keittobanaanisipsejä, nopales-kaktussalaattia, brasilialaisia coxinha-leivoksia, mezejä, sambusia, häränhäntäkeittoa, tiibetiläisiä kasvis-momoja, kreppejä ja Kuusamon neulamuikkuja. Jokaisella ruokamyyntipisteellä on tarjolla myös vähintään yksi kasvisruokavaihtoehto.