Lehdistötiedote: Marjatta Kurenniemen 100-vuotisjuhlavuosi käynnistyy maaliskuussa

WSOY ja Vattumadon talo ry kutsuvat järjestämään 100-vuotissynttärit Marjatta Kurenniemelle

Onneli ja Anneli -kirjoista tunnettu Kurenniemi oli itse sitä mieltä, että juhlia järjestetään aivan liian harvoin. Nyt synttärit kestävät koko vuoden ja niitä juhlitaan kaikkialla. Juhlavuoden sivusto koottuine tapahtumatietoineen löytyy osoitteesta www.kurenniemi100.fi

Marjatta Kurenniemen syntymäpäivä on 7.5.2018. WSOY julkaisee toukokuussa Ismo Loivamaan toimittaman ja Sanna Manderin kuvittaman juhlakirjan Toivoisin että asuisin kuussa – Marjatta Kurenniemen satuja ja runoja.

Juhlat alkavat maaliskuussa Kurenniemen synnyinkaupungista Helsingistä. Kaakkoisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien henkilökunta, Helsingin kaupunginkirjasto ja Vattumadon talo ry ovat valmistaneet alueen päiväkotiryhmille Roihuvuoren kirjastossa 16.-28.3. pyörivän Kurenniemen satuihin ja lastenromaaneihin pohjautuvan Pientä väkeä -tehtäväradan. Suomen sanataideopetuksen seura järjestää 23.3. Annantalon taidekeskuksessa Lastenkirjasta sanataideseikkailuun –koulutuksen, jossa Kurenniemen tuotantoa lähestytään lasten oman sanataiteen innostajana.

"Synttäreitä voi viettää metsässä, kotona, ullakolla, kirjastossa tai erilaisissa kulttuuritapahtumissa ympäri Suomea. Jos olet kulttuurityöntekijä, keksit varmasti keinoja juhlistaa Marjatan synttäreitä omassa työssäsi", yhteisöllisen ja lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen edelläkävijä Kiti Hakkola Vattumadon talo ry:stä sanoo.

”Haluamme juhlavuoden aikana nostaa esiin paitsi Marjatta Kurenniemen hurmaavat ja ajankohtaiset runot ja tarinat, myös kyvyn mielikuvitella. Toivon, että juhlavuosi inspiroi niin lapsia kuin aikuisia lukemaan, leikkimään ja kokemaan yhdessä”, WSOY:n lasten- ja nuortenkirjojen kustantaja Paula Halkola sanoo.

Pientä väkeä -tehtävärata Roihuvuoren kirjasto, Roihuvuorentie 2, Helsinki

Pe 16.3. (Roihuvuoren kirjamessut) – 28.3, yht. 30 kierrosta alueen päiväkodeille.

Lastenkirjasta sanataideseikkailuun -koulutus Annantalon taidekeskus, Annankatu 30, Helsinki. Pe 23.3. klo 10 – 16. Koulutus on maksuton. Ilmoittautumiset: inari.mykkanen@sanataidekoulu.fi

WSOY, kustantaja Paula Halkola

paula.halkola@wsoy.fi, +358 50 341 4210

Vattumadon talo ry, puheenjohtaja Outi-Maria Takkinen