Lehdistötiedote: Marjatta Kurenniemen 100-vuotisjuhlavuosi käynnistyy maaliskuussa

WSOY ja Vattumadon talo ry kutsuvat järjestämään 100-vuotissynttärit Marjatta Kurenniemelle

Onneli ja Anneli -kirjoista tunnettu Kurenniemi oli itse sitä mieltä, että juhlia järjestetään aivan liian harvoin. Nyt synttärit kestävät koko vuoden ja niitä juhlitaan kaikkialla. Juhlavuoden sivusto koottuine tapahtumatietoineen löytyy osoitteesta www.kurenniemi100.fi

Marjatta Kurenniemen syntymäpäivä on 7.5.2018. WSOY julkaisee toukokuussa Ismo Loivamaan toimittaman ja Sanna Manderin kuvittaman juhlakirjan Toivoisin että asuisin kuussa – Marjatta Kurenniemen satuja ja runoja.

Juhlat alkavat maaliskuussa Kurenniemen synnyinkaupungista Helsingistä. Kaakkoisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien henkilökunta, Helsingin kaupunginkirjasto ja Vattumadon talo ry ovat valmistaneet alueen päiväkotiryhmille Roihuvuoren kirjastossa 16.-28.3. pyörivän Kurenniemen satuihin ja lastenromaaneihin pohjautuvan Pientä väkeä -tehtäväradan. Suomen sanataideopetuksen seura järjestää 23.3. Annantalon taidekeskuksessa Lastenkirjasta sanataideseikkailuun –koulutuksen, jossa Kurenniemen tuotantoa lähestytään lasten oman sanataiteen innostajana.

"Synttäreitä voi viettää metsässä, kotona, ullakolla, kirjastossa tai erilaisissa kulttuuritapahtumissa ympäri Suomea. Jos olet kulttuurityöntekijä, keksit varmasti keinoja juhlistaa Marjatan synttäreitä omassa työssäsi", yhteisöllisen ja lapsilähtöisen varhaiskasvatuksen edelläkävijä Kiti Hakkola Vattumadon talo ry:stä sanoo.

”Haluamme juhlavuoden aikana nostaa esiin paitsi Marjatta Kurenniemen hurmaavat ja ajankohtaiset runot ja tarinat, myös kyvyn mielikuvitella. Toivon, että juhlavuosi inspiroi niin lapsia kuin aikuisia lukemaan, leikkimään ja kokemaan yhdessä”, WSOY:n lasten- ja nuortenkirjojen kustantaja Paula Halkola sanoo.

Pientä väkeä -tehtävärata Roihuvuoren kirjasto, Roihuvuorentie 2, Helsinki

Pe 16.3. (Roihuvuoren kirjamessut) – 28.3, yht. 30 kierrosta alueen päiväkodeille.

Lastenkirjasta sanataideseikkailuun -koulutus Annantalon taidekeskus, Annankatu 30, Helsinki. Pe 23.3. klo 10 – 16. Koulutus on maksuton. Ilmoittautumiset: inari.mykkanen@sanataidekoulu.fi

WSOY, kustantaja Paula Halkola

paula.halkola@wsoy.fi, +358 50 341 4210

Vattumadon talo ry, puheenjohtaja Outi-Maria Takkinen

tiiti@kapsi.fi, +358 50 597 5935

Kirjan arvostelukappaleet:

tiedotus@wsoy.fi

Tiedote: WSOY julkaisee Jenni Haukion kirjan keväällä 202316.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Teoksessa Jenni Haukio kertoo työstään tasavallan presidentin puolisona kymmenen vuoden ajalta. Hän kirjoittaa teoksessaan kohtaamistaan ihmisistä, presidentin puolison roolista sekä niistä teemoista, joiden puolesta hän on puhunut ja joiden hyväksi työskennellyt. Keskeisinä sisällöllisinä aihealueina teoksessa nousevat esille muun muassa kirjallisuus, lasten ja nuorten hyvinvointi, luonto- ja ympäristökysymykset, kansallisen kulttuuriperinnön vaaliminen sekä veteraanisukupolven työn kunnioittaminen. Teos ilmestyy 26.4.

Tiedote: Kirsi Kunnas -runopalkinto 2022 myönnetään postuumisti Jukka Itkoselle30.5.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

WSOY:n ja WSOY:n kirjallisuussäätiön Kirsi Kunnas -palkinto myönnetään tänä vuonna postuumisti kirjailija–runoilija Jukka Itkoselle (1951–2021) tämän ansioista lastenrunokulttuurin hyväksi. 10 000 euron suuruinen palkinto ohjataan Valveen sanataidekoululle lastenrunoutta, sen tekemistä ja kokemista tukevaan toimintaan. Maamme rakastetuimpiin kuuluva kirjailija, akateemikko Kirsi Kunnas menehtyi viime syksynä 96-vuotiaana. Hänen muistonsa ja lähtemätön jälkensä kirjallisuuteen vaikutti erityisellä tavalla nyt kolmatta kertaa jaettavan Kirsi Kunnas -runopalkinnon myöntämiseen. Tänä vuonna WSOY:n ja WSOY:n kirjallisuussäätiön nimeämä raati kohdisti huomion sinne, missä Kunnaksen vaikutus on ollut voimakkain ja missä kielen ja kirjakulttuurin tulevaisuus kytee: lastenrunouteen. Palkinnon saajaksi valittiin Jukka Itkonen, jonka runsas ja monilajinen tuotanto on kannatellut ja uudistanut Suomen lastenrunokulttuuria vuodesta 1974. Kirsi Kunnas -palkinnon avulla raati halusi nostaa esiin Itkos

Ruotsin suosituimmat hiiret vipeltävät vauhdilla Suomeen: kolme Musse ja Helium -lastenromaania ilmestyy kuluvana vuonna17.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Ruotsissa kirjailija–lauluntekijä Camilla Brinckin Musse ja Helium -kirjoja on myyty yli miljoona kappaletta, ja hiiret ovat nousseet valtavaksi ilmiöksi eri-ikäisten lasten keskuudessa. WSOY julkaisee kuluvan vuoden aikana suomeksi sarjan kolme ensimmäistä kuvitettua lastenromaania. Avausosa ilmestyy 19.5. Kuuden vuoden aikana hiirisisarukset Musse ja Helium ovat nousseet valtavaan menestykseen länsinaapurissamme. Kirjailija Camilla Brinck on onnistunut luomaan jännityksen- ja huumorintäyteisen fantasiamaailman, joka kolahtaa niin leikki-ikäisiin, kouluikäisiin kuin lapsille lukeviin aikuisiin. Ennen täysipäiväiseksi kirjailijaksi ryhtymistä hän teki yli 15-vuotisen uran laulajana ja lauluntekijänä. ”Minulla on lukihäiriö, joten koen tärkeäksi kirjoittaa mukaansatempaavia ja helposti seurattavia tarinoita”, Brinck kertoo. ”Saan joka päivä palautetta lukijoilta viesteinä, kirjeinä ja piirustuksina, ja hienointa on kuulla, miten kirjat ovat innostaneet lukemaan itse ja yhdessä.” Nyt sat