Leikkaukset supistavat jälleen kehitysjärjestö Kepan toimintaa

Ulkoministeriön rahoitusleikkausten takia Kepa joutuu sulkemaan toimistonsa Tansaniassa ja Mosambikissa. Kolmekymmenvuotinen pitkäjänteinen työ kehitysmaissa loppuu, ja seitsemän työntekijää joutuu lähtemään.

Kepan toimisto Tansaniassa suljetaan kesäkuussa.

Ulkoministeriön päätös leikkaa kehitysjärjestö Kepan rahoituksesta viidenneksen seuraavien neljän vuoden aikana. Ulkoministeriö kohdistaa leikkaukset Kepan Tansanian ja Mosambikin maatoimistoihin, joiden toiminta joudutaan ajamaan alas  kesäkuun loppuun mennessä. Etelän työtä jouduttiin supistamaan mittavasti jo edellisten leikkausten aikana vuonna 2015, jolloin Kepa sulki Nicaraguan ja Mekongin alueen maatoimistonsa ja vähensi resurssejaan Tansaniassa ja Mosambikissa.

Kepa on toiminut kehitysmaissa yli 30 vuotta. Mosambikissa Kepa aloitti työnsä vuonna 1991 ja Tansaniassa1997. Alun perin Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen maatoimistojen tehtävänä oli tukea alueella toimivia suomalaisia kehitysyhteistyön tekijöitä ja järjestöjä, sittemmin työ on suuntautunut enemmän paikallisen demokratian, hyvän hallinnon ja kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseen. Nyt suljettavien maatoimistojen toiminta on lisäksi keskittynyt ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, kehitysmaiden kannalta tuhoisan verovälttelyn estämiseen ja yritysvastuukysymyksiin.

Vuonna 2017 tehdyn evaluaation mukaan Kepan työ Tansaniassa ja Mosambikissa on ollut ollut perusteltua, tuloksellista ja arvostettua. Kepan työ ja yhteistyökumppanit Tansaniassa ja Mosambikissa tukevat monin tavoin maan kansalaisia ja yhteisöjä vaatimaan oikeuksiaan.  Tuore esimerkki tästä on ongelmalliseen kaivosalaan liittyen Tansaniasta, jossa Kepan tukema Tax Justice Coalition on vaikuttanut tuloksellisesti maan uuteen kaivoslakiin, ja kansalaisjärjestö ALDG on koonnut yhteen paikallisyhteisöä vaatimaan vastuullisuutta kaivosyhtiöiltä. Toiminnalla oli vaikutusta - esimerkiksi kiinalaisyhtiö rakennutti paikallisille tärkeät kaivot alueelle.

"Rohkeutta ja taistelutahtoa kumppaneiltamme löytyy, mutta tukea yhteiskunnan demokraattisuutta ja hyvää hallintoa lisäävään vaikuttamistyöhön on vaikea saada. Siksi Kepan ammatillinen ja taloudellinen tuki on ollut kumppaneille todella tärkeää. Toimintatapamme ansiosta Kepa on ollut kumppaneille ja paikalliselle kansalaisyhteiskunnalle paljon enemmän kuin pelkkä rahoittaja," toteaa Kepan ohjelmajohtaja Outi Hannula.

Kaikkiaan työt loppuvat maatoimistoissa seitsemältä Kepan työntekijältä.

”Työn loppuminen on monella tavalla valitettavaa ja surullista. Useat maatoimistojen työntekijät ovat olleet Kepan palveluksessa vuosia, jotkut jopa perustamisvuosista lähtien, ja heidän mukanaan organisaatiosta katoaa valtava määrä ymmärrystä kehitysmaiden todellisuudesta, haasteista, ratkaisuista ja parhaista työtavoista.”

Edellisten leikkausten takia 2015 Kepa joutui Etelän toiminnan vähentämisen lisäksi supistamaan merkittävästi muuta toimintaansa. Muun muassa Etelän vapaaehtoisohjelma Etvo ja kymmeniä nuoria vuosittain osallistanut, suosittu Kansalaisvaikuttajan koulutusohjelma päättyivät.

Tänä vuonna ulkoministeriön myöntämä ohjelmatuki kasvoi joidenkin järjestöjen kohdalla, mutta päätökset aiheuttivat merkittäviä vähennyksiä myös muiden kehitysjärjestöjen toimintaan. Esimerkiksi vuonna 1936 perustettu kattojärjestö Frikyrklig Samverkan joutuu ajamaan alas koko ohjelmatoimintansa. Ohjelmatukipäätökset tietävät huonoja uutisia myös Siemenpuu-säätiölle, jonka rahoitus putoaa ensi vuonna yli 40 prosenttia viime vuodesta ja sen on vetäydyttävä Intiasta, jossa se on muun muassa rahoittanut alkuperäiskansojen maaoikeustyötä.

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa on asiantuntijaorganisaatio ja yli kolmensadan kehitysyhteistyötä sekä globaalikasvatusta tekevän järjestön kattojärjestö. Kepa tukee järjestöjä koulutuksella ja neuvonnalla niin, että niiden tekemä kehitysyhteistyö ja globaalikasvatus on laadukasta ja tuloksellista. Kepa julkaisee myös Maailman Kuvalehteä ja järjestää kansalaisjärjestöjen kanssa yhdessä Maailma kylässä -festivaalia sekä tapahtumia ympäri Suomea. Tällä hetkellä Kepassa on 48 työntekijää ja ulkoministeriö tukee työtä 3,2 miljoonalla eurolla.

Outi Hannula
Ohjelmajohtaja
outi.hannula@kepa.fi

Timo Lappalainen
timo.lappalainen@kepa.fi

Kepan toimisto Tansaniassa suljetaan kesäkuussa.

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna21.5.2018 08:00Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.

Kotimaa Kosovo-Suomi maailman ensi-illassa Maailma kylässä -festivaalilla – Festivaalin ohjelmassa yhteiskunnallisia dokumentteja muun muassa Kolumbiasta ja Burkina Fasosta14.5.2018 07:30Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ajankohtaiset dokumenttielokuvat Helsingin keskustaan toukokuun viimeisenä viikonloppuna 26.-27.5.2018. Luvassa on kaikkiaan seitsemän ilmaisnäytöstä, niiden joukossa Kotimaa Kosovo-Suomi -dokumentin maailman ensi-ilta. Dokumenttiohjelma toteutetaan yhteistyössä muun muassa YK Kinon, Sitran, Pohjoismaisen kulttuuripisteen ja Ylen kanssa. Esityksiä seuraa keskusteluja ja haastatteluita dokumenttien teemoihin liittyen.

Kaupungistuminen, radikalisoituminen ja kestävä kehitys puhuttavat Maailma kylässä -festivaalilla17.4.2018 06:32Tiedote

Suomen suurin ilmaisfestivaali tuo sadat päättäjät, asiantuntijat ja mielipidevaikuttajat keskustelemaan yhteiskunnallisista ajankohtaisista aiheista Helsingin keskustaan 26.–27. toukokuuta. Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan järjestämän tapahtuman teemoja ovat muun muassa kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 – Kestävä kehitys, kestävä talous, ilmasto, ympäristö ja ihmisoikeudet. Lisäksi festareilla nousevat esiin aiheina radikalisoituminen, kaupungistuminen, huumesota ja afrikkalainen muoti.