Leikki vahvistaa lapsen hyvinvointia

Espoon Lakistoon Rinnekodin alueelle on valmistunut esteetön leikkipuisto, jonka välineiden parissa myös esimerkiksi pyörätuolilla liikkuvat lapset pääsevät esteettä leikkimään. Leikkipuiston avajaisia vietetään Espoo-päivänä lauantaina 31.8. Tapahtumassa esiintyy Aarne Alligaattori ja Viidakkorumpu, minkä lisäksi päivän aikana on ohjelmaa ihan koko perheelle.

Tilaisuuden avaa Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen. Heinonen muistuttaa, että leikki on lapselle luontainen tapa toimia ja erityisesti ulkoleikit ovat erityislapsille tärkeitä. Lapset oppivat parhaiten olemalla aktiivisia ja kiinnostuneita – leikkien, liikkuen, tutkien sekä taiteellisesti ilmaisten ja kokien.

- Ulkoliikunta tuo monipuolisia, hyödyllisiä liikeärsykkeitä lapsen kehittyville aivoille - ja onhan se lisäksi todella mukavaa. Sen lisäksi, että leikki vahvistaa lapsen hyvinvointia ja käsitystä itsestään, esimerkiksi keinumisella on terapeuttisia vaikutuksia neurologisten häiriöiden hoidossa. Esteetön leikkipuisto mahdollistaa myös sisarusten ulkoleikit yhdessä pyörätulia käyttävän sisaruksen kanssa ja onkin hienoa, että meille on nyt rakentunut paikka, jossa tämä kaikki on mahdollista, Heinonen kertoo.

Rinnekodin leikkipuisto on pääkaupunkiseudulla esteettömyydessään ainutlaatuinen. Heinonen toivookin, että leikkipuisto toimisi esimerkkinä, jonka myötä esteettömyys otetaan huomioon yhä useammin uusien leikkipuistojen rakentamisessa.

- Lasten kuuluisi saada leikkiä turvallisessa ympäristössä yhdessä, olipa heillä vammoja ja rajoituksia tai ei. Jokaisella lapsella on oikeus leikkiin ja sen oikeuden turvaaminen on meidän aikuisten tehtävä.

Tervetuloa koko perheen voimin

Leikkipuistosta löytyy monitoimikeskus, karuselli, hiekkalaatikoita, keinuja, kiipeilyteline sekä pallopelialue. Leikkialueelle pääsee vapaasti leikkimään ihan milloin vain, mutta sinne kannattaa erityisesti suunnata Espoo-päivänä 31.8 klo 11-15, jolloin Lakiston alueella on muutakin ohjelmaa. Tarkempi ohjelma löytyy tapahtuman facebook-sivuilta.

Asiakaskohtaamisiin käytetty aika näkyväksi - Rinnekoti ja Memocate aloittavat yhteistyön13.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Rinnekoti ja Helsingin yliopistosta lähtöisin oleva SOTE-alalla toimiva startup-yritys Memocate Oy aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää asiakaskokemusta, vuorovaikutusta sekä palveluja. Pilottitutkimus käynnistyy tammikuun aikana kolmessa Rinnekodin yksikössä, joissa tarjotaan asumisen tuen palveluja kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Pilottitutkimuksen tuloksia odotetaan kevään 2021 aikana.

Rinnekoti laajentaa Lahteen1.7.2019 09:44:17 EESTTiedote

Rinnekoti avaa heinäkuussa Lahteen ympärivuorokautista palveluasumista kehitysvammaisille ja autisminkirjon henkilöille tarjoavan Teemunkodin. On hienoa, että Rinnekoti laajenee maantieteellisesti uudelle alueelle, Päijät-Hämeeseen. Olemme Suomen suurin kehitysvammaisille asiakkaille palveluja tarjoava yhteiskunnallinen yritys, jonka laajan palveluverkoston avulla pystymme tukemaan asiakasta sekä arjessa että kuntoutumisen polulla.

Rinnekodin tulos vuodelta 2018 antaa eväitä kasvuun2.4.2019 15:35:10 EESTTiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 83,1 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 5,6 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio on tyytyväinen säätiön 91. toimintavuoden tulokseen ja kertoo sen antavan eväitä kasvulle. Rinnekodin tavoitteena on uudistua ja uudistaa myös koko toimialaa, sanoo Kallio. Toiminnan painopisteenä vuonna 2018 oli vastuullisuus ja palveluiden kehittäminen sekä kestävän pohjan rakentaminen, jotta maantieteellinen laajentuminen mahdollistuisi tulevina vuosina.