Leikkipankkiin on talletettu jo tuhat leikkiä

Leikkipankki on saavuttanut maagisen tuhannen leikin rajan. Pankista löytyy erilaisia tekemisvinkkejä kaikenikäisille niin ulos kuin sisälle, isoille ja pienille ryhmille. Kiitos leikkien kokoamisesta kuuluu kaikille tietokantaan vinkkejä tallentaneille yksityishenkilöille ja yhteisöille.

Leikkipankki on tekemisvinkkien aarreaitta. Kuva: MLL / Anna Autio

Mannerheimin Lastensuojeluliitto perusti Leikkipankin lokakuussa 2017, joten se viettää tänä syksynä 4-vuotissyntymäpäiväänsä. Sopivasti juhlapäiväksi pankkiin talletettujen leikkivinkkien määrä nousi tuhanteen. Kolme pankista eniten haettua leikkiä ovat PehmoGo, Vettä kengässä ja Harakka huttua keittää.

– Leikkipankki on vakiinnuttanut asemansa leikeistä innostuneiden ammattilaisten yhteisenä tietopankkina. Se kuuluu kaikille aivan kuten leikki kuuluu kaikille. Kannustamme eri-ikäisten lasten vanhempia ja nuorten kanssa toimivia aikuisia etsimään Leikkipankista omat lempileikkinsä tai lisäämään ne sinne, leikin asiantuntija Katriina Heljakka sanoo.

Tuhannesta leikistä huolimatta Leikkipankki ei ole vielä täynnä tai valmis. Jokainen voi kurkata löytyykö sieltä oma lempileikki. Jos ei vielä löydy, niin sen voi kirjata sinne muitakin ilahduttamaan. Maailmassa on paljon leikkejä, joita ei Leikkipankista vielä löydy ja jotka sinne haluttaisiin mukaan. Leikit voivat olla vanhoja, yleisesti tunnettuja tai itse kehiteltyjä.

Leikki luo yhteenkuuluvuutta erossa olon jälkeen

Leikkivinkeille on erityistä kysyntää nyt, kun mahdollisuudet jälleen tavata toisiamme pikkuhiljaa lisääntyvät. Yhteisissä hetkissä niin uusien tuttavuuksien kuin vanhojen ystävien kanssa leikki on yhteenkuuluvuutta luova tekijä. Leikki on kivaa tekemistä ikään katsomatta, ja sen positiiviset vaikutukset koskevat kaikkia: ryhmähenki kasvaa ja yhteisöllisyyden tunne vahvistuu.

– Leikkihetket eri-ikäisten välillä vahvistavat leikillistä resilienssiä eli palautumiskykyä myönteisenä koetun toiminnan kautta. Leikissä pääsemme toistemme lähelle ja jaetuilla leikkihetkillä on siksi tärkeä paikkansa aikuisten ja lasten elämässä, kun siirrymme kohti koronapandemian jälkeistä aikaa. Lyhytkin leikkituokio tuottaa hyvää oloa ja iloa, Heljakka sanoo.

Leikkipankki toimii osoitteessa leikkipankki.fi. Erilaisten hakukategorioiden avulla leikin aarreaitasta löytää vinkkejä kaikenlaisiin tilanteisiin kotona, koulussa, varhaiskasvatuksessa ja harrastuksissa. Kuka tahansa voi lisätä omat lempileikkinsä pankkiin, talletus onnistuu myös nimimerkillä.

leikin asiantuntija Katriina Heljakka, katriina.heljakka(a)mll.fi, p. 050 4731 363
kehittämispäällikkö Tarja Satuli-Kukkonen, tarja.satuli-kukkonen(a)mll.fi, p. 040 524 0888
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Leikkipankki on tekemisvinkkien aarreaitta. Kuva: MLL / Anna Autio

Leikkipankista löytyy leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille. Kännykällä kätevästi toimivasta pankista on helppo ja nopea hakea mitä tehtäis -kysymykseen vastaus. Leikkipankki rakennetaan yhdessä ja jokainen voi lisätä omat suosikkinsa sinne. Leikkipankkia ylläpitää Mannerheimin Lastensuojeluliitto. leikkipankki.fi

MLL:n Vahvuutta vanhemmuuteen -mallista tutkitusti apua isille11.11.2021 09:17:10 EET | Tiedote

Tuore tutkimus osoittaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton kehittämän Vahvuutta vanhemmuuteen -pienryhmämallin auttaneen vanhempia monin tavoin. Isät hyötyivät erityisesti toisiltaan saamastaan tuesta ja oman lapsensa paremmasta ymmärryksestä. MLL muistuttaa korona-ajan tuoneen vanhemmuuteen suuria haasteita. Liitto tarjoaa kaikille vanhemmille kynnyksetöntä tukea sekä auttavassa puhelimessa, chatissä ja nettipalveluissa että perhekahviloissa joka puolella Suomea.