Readme.fi Oy

LEIPÄ ON TRENDIKÄSTÄ 2020-LUVULLA

LEIPÄ – Leipojan keittiössä Leipäkirjan julkaisutilaisuudessa esiteltiin ajankohtainen ja tekijältään toivottu teos LEIPÄ. Vuonna 2020 syödään ja leivotaan paljon leipää. Nyt on oikea aika saada monipuolisia ja täysjyvää sisältäviä leipäreseptejä ja ideoita leivän käyttöön. LEIPÄ on 304-sivuinen teos, johon on koottu yhteen kaikki leivästä. Kirjaan on suunniteltu yli 100 toinen toistaan maistuvampaa reseptiä erilaisista leivistä ja leipäruoista. Kokeneen leipojan, Arja Elina Laineen selkeät ohjeet auttavat onnistumaan leivonnassa. Arja Elinan tyttären, Anni-Sofia Savelan herkulliset kuvat houkuttelevat leipomaan. Leipäkirjan resepteissä on käytetty runsaasti erilaisia kuitupitoisia jauhoja ja muita hyviä raaka-aineita, lisäksi leipää on käytetty monipuolisesti ruokien perustana. Leipä auttaa jaksamaan.

Kansi_HR

Tilaisuudessa ruokakirjailija Arja Elina Laine paljasti 6 tapaa leipoa leipää kotona ja kertoi tapojen perusteista. Katso lisää leivontatavoista tilaisuuden tallenteesta, linkki löytyy alta, tai ota yhteyttä Arja Elinaan.

1. Kohottamattomat leivät, esim. Tattari-kermaviilirieska, Siemennäkkärit, Chapati-leipä, Ohraiset karjalanpiirakat, Punajuurisupikkaat ja Kauratortillat

2. Pikataikinaleivät, esim. Hedelmä-pähkinälimppu, Kuituinen soodaleipä, Nopea proteiinileipä, Kuitupitoiset skonssit, Banaanileipä, Suklaiset speltti-pikaleivät

3. Hiivalla kohotettavat leivät ilman vaivausta, ”no knead”, esim. Täysjyväartesaanisämpylät, Speltti-jyväsämpylät, Sämpylät mustikkamyslistä, Keltajuuri-porkkana-spelttisämpylät, Pistaasipähkinä-siemensämpylät, Lakritsiset pannusämpylät ja Siemenpataleipä

4. Hiivalla kohotettavat vaivattavat leivät, esim. Punajuurisämpylät, Tyrni-mallasleipä, Spelttipatongit, Focaccia rosmariini-tomaattikukin ja Täytetyt sämpyläkolmiot

5. Hiivalla kohotettavat leivät pika- tai yön -ylijuureen, esim. Muhkea hiivaleipä pikajuurella, Satokauden kuituleivät, Suolaiset korvapuustit, Babka ja Pizzataikina (nämä 2 myös yön yli), ja Hampurilaissämpylät (pikajuuri +perinteinen)

6. Hapattamalla kohotettavat juuritaikinaleivät, esim. Ruisleipä, Rusinalimppu, Neljän viljan juurileipä, Ranskalainen kierreleipä ja Karpalo-cashewruukkuleipä

Lisäksi leipäkirja antaa ideat trendikkäisiin leipäruokiin street food -tyyliin: mm. Täysjyväbagelit, Muhevat burgerit, Gourmetburgerit, Grillatut rieska-sandwichit, Lämppärit, Ruisleipä-lohipaistos, Pizza Quesadillat ja muut pizzat sekä hot dogit

Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen kertoi tilaisuudessa mm. miksi leipää kannattaa syödä osana terveellistä ruokavaliota ja miten leivän rooli on muuttunut suomalaisessa ruokakulttuurissa.

Leipäkirjan kirjoittaja, kotitalousopettaja ja yrittäjä, Arjan Ruokaviestinnän Arja Elina Laine on tehnyt pitkän uran suomalaisen myllyteollisuuden kehityksessä laboratoriosta kuluttajaneuvontaan ja monipuoliseen ruokaviestintään. Arja Elina on suunnitellut tuhansia kansantajuisia ruoka- ja leivontareseptejä aina ideoinnista reseptivihkosiin, verkkosivuille, videoille sekä televisio- ja radio-ohjelmiin.

Kirjan herkulliset kuvat on kuvannut Arja Elinan tytär, visuaalista silmää omaava Anni-Sofia Savela, jonka päätyö on kotimaisten elokuvien ja trendisarjojen parissa. Yhdessä he tekivät suositun Kaurakirjan (Readme.fi), joka ilmestyi 1/2020.

#leipäkirja

Ruokakirjailija, Ruokaviestijä ja -konsultti, ruokasisältöjen tuottaja ja kouluttaja

KtaO Arja Elina Laine, 040 5229663 / arja@ruokaviestinta.fi

Arjan Ruokaviestintä Oy, www.ruokaviestinta.fi

Tutustu kirjaan https://www.readme.fi/kirja/leipa-leipojan-keittiossa/

Arvostelukappaleen tilaus: paivi.hertel@readme.fi

Tilaisuuden videotallenne YouTubessa

Kansi_HR

Readme.fi Oy

Lue lisää julkaisijalta Readme.fi Oy

Tervetuloa Leipäkirjan julkistustilaisuuteen tiistaina 25.8.20 klo 8.30–10.30!11.8.2020 10:28:12 EESTKutsu

LEIPÄKIRJA - LEIPÄ ON TRENDIKÄSTÄ 2020-LUVULLA Leipäkirjaan on koottu yhteen kaikki leivästä. 304-sivuiseen teokseen on suunniteltu yli 100 toinen toistaan maistuvampaa reseptiä ja ne kaikki tuodaan esille houkuttelevin kuvin. Kokeneen leipojan, Arja Elinan selkeät ohjeet auttavat onnistumaan leivonnassa. Leipäkirjan resepteissä on käytetty runsaasti erilaisia kuitupitoisia jauhoja ja muita raaka-aineita. Leipäkirja kertoo perusteellisesti erilaisista leivistä, mukana on ohjeita niin vaivaamatta valmistuviin (no knead) kuin erilaisilla juurimenetelmillä tehtyihin leipiin. Kirjasta löytyy lisäksi ideoita trendikkäisiin leipäruokiin.

Kutsu: Tervetuloa Äitikirja – voimakirja ruuhkavuosiin julkaisutilaisuuteen Pe 20.3.2020 klo 15.006.3.2020 00:00:00 EETKutsu

Äitikirja – Voimakirja ruuhkavuosiin on Hanna Härmän esikoisteos ja henkilökohtainen löytöretki tyytyväisempään ja onnellisempaan arkeen ruuhkavuosien keskellä, jolloin oma hyvinvointi ja toiveet usein jäävät kiireiden ja yhteiskunnan välillä mahdottomiltakin tuntuvien vanhemmuusvaatimusten jalkoihin. Ulkopuoliset ja äidin itseensä kohdistamat odotukset tekevät naisesta monesti multitaskaajan ja suorittajan, jolloin tulee helposti unohtaneeksi oman naiseutensa ja yksilöllisyytensä. Äitiys ei kuitenkaan poista tarvetta tuntea ainutlaatuisuutta naisena, kehittää itseään ja seurata unelmiaan.

KAURAKIRJA - TOIVOTTU UUTUUS, JOKA KUULUU JOKAISELLE 2020-LUVULLA21.1.2020 10:02:36 EETTiedote

Kaura on nyt huipputrendikästä. Ihmevilja kauran suosio elintarvikkeissa on kasvanut Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Kauraa voi nauttia entistä monipuolisemmin, muun muassa liha- tai maitotuotteiden sijaan, riisin tilalla, öljynä, välipaloissa, juomissa, jäätelöissä, naposteltavissa ja muissa herkuissa. Leipähyllyissä kauratuotteiden määrä on kasvanut hurjasti, puurohiutaleet ovat saaneet laajan kirjon toinen toistaan maistuvampia kavereita.