Lemissaaren risteyssillan parantaminen alkaa rampilla 21525 Lauttasaaressa

Urakka aiheuttaa muutoksia liikenteeseen Helsingissä. Työt aloitetaan elokuun puolivälissä valmistelevilla töillä.

Kantatien 51 ylittävän Lemissaaren risteyssillan parantaminen aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Helsingissä Lauttasaaressa. Työt alkavat elokuussa 2022 ja ne valmistuvat risteyssillan yläpuolisten töiden osalta marraskuun 2022 loppuun mennessä. Korjaustyö käsittää kantatien 51 ylittävän risteyssillan peruskorjauksen.

Risteyssillalla on käytössä töiden ajan yksi ajokaista liikennevalo-ohjauksella. Nopeusrajoitus sillalla on 30 km/h.

Kantatiellä 51 on alapuolisten töiden aikana käytössä vähintään kaksi kaistaa suuntaansa ja alennettu nopeusrajoitus 50 km/h.

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) / Eteläinen hankinta-alue toimii kohteen rakennuttajana. Valvontakonsulttina toimii Sweco PM Oy ja urakoitsijana Destia Oy, joka vastaa työn toteutuksesta.

Lisätietoja:

Työmaapäällikkö Janne Sutinen, Destia Oy, puh 040 675 2343

Valvontakonsultit Salla Anttonen, puh. 040 190 6892 ja Seppo Määttä, puh. 040 483 9789 Sweco PM Oy.

Projektipäällikkö Timo Repo, Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, puh. 040 041 5109.

Amursömnfisk påträffad i Finland – förbjudet att sprida den invasiva främmande arten26.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Den invasiva arten amursömnfisk (Perccottus glenii) har för första gången påträffats i Finland. De första amursömnfiskarna upptäcktes i slutet av sommaren i en tjärn i Egentliga Finland, dit de hade hamnat med människans hjälp. Amursömnfisken orsakar ingen fara för människor, men den utgör ett hot för inhemska vattenlevande organismer. Arten klassificeras som en invasiv främmande art inom hela EU och dess spridning ska förhindras.

Rohmutokkoa löydetty ensimmäistä kertaa Suomesta – haitallisen vieraslajikalan levittäminen on laitonta26.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Haitallisesta vieraslajikalasta rohmutokosta (Perccottus glenii) on tehty ensimmäinen havainto Suomesta. Rohmutokkoja löydettiin kesän lopulla Varsinais-Suomesta lammesta, johon se on päätynyt ihmisen levittämänä. Rohmutokko ei ole vaaraksi ihmiselle, mutta se uhkaa alkuperäistä vesilajistoamme. Laji on säädetty haitalliseksi vieraslajiksi koko EU:ssa, ja sen leviäminen on estettävä.

Uppgifter om dikningssammanslutningar finns att fås i karttjänst22.9.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

De hårda regnen som fallit under sensommaren har åter en gång blottat utmaningarna med vattenhushållningen inom jordbruket på olika håll i Finland. Enligt prognoserna kommer klimatförändringen att leda till att kraftiga störtregn blir allt vanligare. Det är ofta så att iståndsättningen av diken blir aktuella då vattnet blir liggande på åkrar och i diken. Ofta är det dock oklart om det i området finns torrläggningsprojekt som genomförts under tidigare årtionden, främst på 1940–1970-talen. I dessa projekt har det bildats dikningsbolag, som numera för det mesta är det som kallas vilande bolag. För att hitta uppgifter om dessa dikningssammanslutningar kan man använda Ojitusyhteisöt-karttjänsten, som produceras av NTM-centralerna. Dikningssammanslutningar som har bildats i samband med tidigare utförda åkerdikningar förpliktar fortsättningsvis många fastigheter på området som har nytta av dikningarna att underhålla och iståndsätta de diken som de förvaltar.

Löydä tietoa Ojitusyhteisöt-karttapalvelusta22.9.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Loppukesän rankat sateet ovat taas paljastaneet peltojen vesitalouden haasteita eri puolilla Suomea. Ilmastonmuutoksen seurauksena rankkasateiden ennustetaan edelleen lisääntyvän. Ojitusten kunnostukset lähtevätkin liikkeelle yleensä siitä, kun vesi makaa ojissa ja pelloilla. Usein on kuitenkin epäselvää, onko alueella jo aikaisempina vuosikymmeninä, pääosin 1940–1970-luvuilla, toteutettu kuivatushankkeita. Näissä hankkeissa on muodostunut ojitusyhtiöitä, jotka ovat nykyään enimmäkseen ns. uinuvia. Tällaisten ojitusyhteisöjen tietojen etsintään voi hyödyntää ELY-keskusten tuottamaa Ojitusyhteisöt-karttapalvelua. Aikaisemmin tehtyjen peltojen ojitustöiden yhteydessä perustetut ojitusyhteisöt velvoittavat edelleen monia hyötyalueiden kiinteistöjä ylläpitämään ja kunnostamaan hallinnoimiaan ojia.