Leudosta talvesta ja haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Vaasan Sähkön tulos säilyi hyvänä

Energian käytön yleinen tehostuminen yhdistettynä leutoihin talvikuukausiin piti energian kulutuksen matalana ja sähkön markkinahinnan alhaisena. Tästä huolimatta konsernin tulostaso oli varsin hyvä. Asiakastyytyväisyysmittausten mukaan Vaasan Sähköllä oli toimialan tyytyväisimmät asiakkaat.

Sähkökauppa

Sähkönhankinta oli 1 702 gigawattituntia (GWh), mikä on 11 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, jolloin myytiin ennätykselliset 1 909 GWh sähköä. Useamman tuotantolaitoksen pitkittynyt vuosihuolto oli osasyy sähköenergian kokonaismyynnin laskuun. Päästöttömän tuotannon osuus sähkön hankinnasta nousi jo lähes 70 prosenttiin. Tuulisähkön osuus oli 9 prosenttia hankinnasta. Sähköenergian hintaa pudotettiin kilpailutilanteen seurauksena kesäkuun alussa.

Kaukolämpö

Kaukolämpöä myytiin 684 GWh, mikä vastaa edellisvuoden lukemaa. Tuotanto oli miltei kokonaan (99 %) sähkön ja lämmön yhteistuotantoa, ja kivihiilen osuus sukelsi edellisvuoden noin 20 prosentista jopa viiteen prosenttiin. Kaukolämmön tuotanto oli näin ollen vihreämpää kuin koskaan.

Vaasan Sähköverkko Oy

Sähköä siirrettiin 1 008 GWh, jossa on edellisvuoteen verrattuna noin prosentin vähennys. Toimitusvarmuus säilyi erinomaisella tasolla asiakkaan kokeman keskimääräisen keskeytysajan ollessa 37 (53) minuuttia. Hyvän kehityksen taustalla on varautuminen myrskyn aiheuttamien vaurioiden korjaukseen ja keskimääräistä korkeampi verkon kaapelointiaste (55 %). Verkkoinvestointeja toteutettiin yhteensä 14,4 (10,6) miljoonan euron arvosta.

Oy RAVERA Ab

Kannattavan urakointiliiketoiminnan ylläpitäminen oli vuonna 2017 yhä haastavampaa ja Oy RAVERA Ab:n tulos oli tappiollinen. Tiukka markkinatilanne vaati yhtiön toiminnan uudelleen järjestämistä ja sopeuttamista, ja näiden toimenpiteiden vaikutukset tulevatkin näkyviin vasta vuoden 2018 puolella.

***

- Olosuhteisiin nähden olen kohtuullisen tyytyväinen, kommentoi konsernin toimitusjohtaja Hannu Linna.
- Alkanut vuosi antaa kuitenkin osviittaa kasvusta.

Osingonjako

Yhtiökokous päätti 19.4., että osinkoa jaetaan 6 463 800,00 euroa.

Hallituksen kokoonpano

Miapetra Kumpula-Natri
Hannu Laaksonen
Marianne Munkki
Marko Nylund
Joakim Strand

Lue lisää konsernin vuosikertomuksesta 2017.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

Vaasan Sähköverkon rakennuttamassa kotkanpesässä tilaa pesueelle1.8.2019 08:15:00 EESTTiedote

Viime vuoden lopulla Vaasan Sähköverkko Oy rakennutti merikotkille tarkoitetun pesän Sundomin saaristoon. Pesä on näin ollen ollut ensimmäistä kesää tarjolla alueella pesiville kotkille. Tekopesän rakentaminen tuli ajankohtaiseksi, kun uuden sähkölinjan kulkureitti suunniteltiin alueelle, jossa on viime vuosina havaittu joitakin merikotkan pesintöjä. Pesän rakennuksesta vastasi Pohjanmaan Merikotkat ry.

Sähkölämmittäjälle ilmainen älylaitteisto kodin energianohjaukseen – ilmoittaudu mukaan pilottiin nyt!20.6.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vaasan Sähkö hakee nyt omakotitalossa tai paritalossa asuvia sähkölämmittäjiä vuoden kestävään pilottiin, jossa tutkitaan kuluttajien osallistamista energiajärjestelmään ja mahdollisuuksia tasata kulutuspiikkejä. Mukaan valitut kuluttajat saavat vuodeksi täysin maksutta käyttöönsä laitteiston kodin älykkääseen energianohjaukseen. Samalla he pystyvät pienentämään omaa kulutustaan ja hiilijalanjälkeään.