Leudosta talvesta ja haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Vaasan Sähkön tulos säilyi hyvänä

Energian käytön yleinen tehostuminen yhdistettynä leutoihin talvikuukausiin piti energian kulutuksen matalana ja sähkön markkinahinnan alhaisena. Tästä huolimatta konsernin tulostaso oli varsin hyvä. Asiakastyytyväisyysmittausten mukaan Vaasan Sähköllä oli toimialan tyytyväisimmät asiakkaat.

Sähkökauppa

Sähkönhankinta oli 1 702 gigawattituntia (GWh), mikä on 11 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, jolloin myytiin ennätykselliset 1 909 GWh sähköä. Useamman tuotantolaitoksen pitkittynyt vuosihuolto oli osasyy sähköenergian kokonaismyynnin laskuun. Päästöttömän tuotannon osuus sähkön hankinnasta nousi jo lähes 70 prosenttiin. Tuulisähkön osuus oli 9 prosenttia hankinnasta. Sähköenergian hintaa pudotettiin kilpailutilanteen seurauksena kesäkuun alussa.

Kaukolämpö

Kaukolämpöä myytiin 684 GWh, mikä vastaa edellisvuoden lukemaa. Tuotanto oli miltei kokonaan (99 %) sähkön ja lämmön yhteistuotantoa, ja kivihiilen osuus sukelsi edellisvuoden noin 20 prosentista jopa viiteen prosenttiin. Kaukolämmön tuotanto oli näin ollen vihreämpää kuin koskaan.

Vaasan Sähköverkko Oy

Sähköä siirrettiin 1 008 GWh, jossa on edellisvuoteen verrattuna noin prosentin vähennys. Toimitusvarmuus säilyi erinomaisella tasolla asiakkaan kokeman keskimääräisen keskeytysajan ollessa 37 (53) minuuttia. Hyvän kehityksen taustalla on varautuminen myrskyn aiheuttamien vaurioiden korjaukseen ja keskimääräistä korkeampi verkon kaapelointiaste (55 %). Verkkoinvestointeja toteutettiin yhteensä 14,4 (10,6) miljoonan euron arvosta.

Oy RAVERA Ab

Kannattavan urakointiliiketoiminnan ylläpitäminen oli vuonna 2017 yhä haastavampaa ja Oy RAVERA Ab:n tulos oli tappiollinen. Tiukka markkinatilanne vaati yhtiön toiminnan uudelleen järjestämistä ja sopeuttamista, ja näiden toimenpiteiden vaikutukset tulevatkin näkyviin vasta vuoden 2018 puolella.

***

- Olosuhteisiin nähden olen kohtuullisen tyytyväinen, kommentoi konsernin toimitusjohtaja Hannu Linna.
- Alkanut vuosi antaa kuitenkin osviittaa kasvusta.

Osingonjako

Yhtiökokous päätti 19.4., että osinkoa jaetaan 6 463 800,00 euroa.

Hallituksen kokoonpano

Miapetra Kumpula-Natri
Hannu Laaksonen
Marianne Munkki
Marko Nylund
Joakim Strand

Lue lisää konsernin vuosikertomuksesta 2017.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18Tiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00:02Tiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34:20Tiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.