Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

”Jag beslöt mig för att fokusera på den unga Göran Schildt och vad som kunde kallas hans expansionsfas”, berättar Henrik Knif. ”Schildt skrev sig ett liv i många böcker där han också förekommer själv. Därtill levde han ett liv som satte olika spår.”

Boken tar avstamp i en resa till Medelhavet som den 20-åriga Schildt gör tillsammans med sin vän Georg Henrik von Wright. Där förkunnar de att de ska ”bli greker”.  ”De menade att den äldsta klassiska kulturen frammanade något stort som en enskild individ kunde välja som ledstjärna och för egen del aspirera på”, skriver Knif. Under 1960-talet kom Göran Schildt nära sitt mål att ”bli grek” när han bosatte sig på en grekisk ö.

Boken belyser Schildts väldokumenterade nära vänskapsrelationer med till exempel arkitekten Alvar Aalto och filosofen Georg Henrik von Wright. Därtill får vi läsa om kvinnor som stöttat, inspirerat och uppmuntrat honom.

Henrik Knif
Henrik Knif är kulturhistoriker och verksam som docent vid Åbo Akademi. Han har bland annat varit huvudredaktör för serien Biografiskt lexikon för Finland

Henrik Knif, Göran Schildt – Två liv
472 sidor

Henrik Knif, Göran Schildt – Kaksi elämää
Översättning till finska av Kari Koski
501 sidor

Kontakter

Tilläggsinformation samt frågor om intervjuer, recensionsexemplar och bildmaterial
Eeva Herrainsilta, kommunikationschef, tfn 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

”Vårt uppdrag är att ge ut litteratur till nytta och nöje.” Kaarle Jaakko Gummerus

Finlands äldsta allmänförlag Gummerus Kustannus Oy har sedan år 1872 förverkligat sin grundares vision: att ge ut oemotståndligt underhållande, inspirerande och informativ litteratur. Självständiga och djärva beslut har alltid utgjort kärnan i Gummerus verksamhet. Vi har ett kärleksfullt och passionerat förhållande till litteraturen och vi styrs av följande värderingar: ett djärvt sinnelag, vidsynthet, flinka händer och ett gott hjärta.

Följ Gummerus

Senaste pressmeddelandena från Gummerus

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.

Jenny Offillin odotettu Ilmastoja on oivaltavan tarkkanäköinen kuvaus newyorkilaisesta perhe-elämästä lopun aikojen alussa2.9.2020 08:03:43 EESTTiedote

Yhdysvaltalainen kirjailija Jenny Offill tiivistää aikamme hengen odotetussa uutuusromaanissaan Ilmastoja (Gummerus). Lyhyissä, päiväkirjamaisissa kappaleissaan Offill kuvailee presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeistä poliittista kaaosta ja lopun aikojen merkkejä koulutetun newyorkilaisäidin näkökulmasta älykkäästi ja huumorilla.