Lidlillä suurin osuus vastuullista MSC-sertifioitua kalaa omien tuotemerkkien valikoimissa

Suomen kolmesta suurimmasta kauppaketjusta Lidlillä on suurin prosentuaalinen osuus MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita ketjujen omien tuotemerkkien valikoimissa. Tämä käy ilmi Marine Stewardship Councilin (MSC) tammikuussa 2018 toteuttamassa vähittäiskaupan tutkimuksessa. Ketjujen omia tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Lidlin Ocean Sea, S-ryhmän Rainbow ja Keskon Pirkka. MSC-ympäristömerkki kertoo kuluttajille, että tuote on peräisin kestävästä kalakannasta ja jäljitettävissä merestä lautaselle.

83 % suomalaisista ostaa kalaa säännöllisesti ja 76 % heistä katsoo, että kauppojen ja ravintoloiden tulisi tarjota ainoastaan vastuullisesti pyydettyä kalaa. Kuva: Lidl

”Suomalaisten kalankulutuksesta noin 70 % on tuontikalaa, josta noin puolet on kasvatettua ja puolet pyydettyä. Näin ollen suomalaisten kulutustottumuksilla on myös vaikutusta maailman merillä. WWF:n suositus on, että erityisesti pyydettyjen tuontikalojen kohdalla kauppojen ja ravintoloiden tulisi siirtyä MSC-sertifioituihin vaihtoehtoihin”, sanoo WWF Suomen suojeluasiantuntija Matti Ovaska.

Lidlin vastuullinen kala- ja äyriäisvalikoima sisältää tuotteita tavallisista kalapuikoista aina MSC-sertifioituihin kampasimpukoihin. Lidlin tarjoamasta luonnonvaraisesta pyydetystä kalasta ja äyräisistä 63 % on MSC-sertifioitua. Toisaalta Lidlin kokonaisvalikoima kalan ja äyriäisten osalta on pienin ja Keskon suurin. Lidl Suomi on ensimmäisenä ketjuna Suomessa sitoutunut tarjoamaan ensisijaisesti ympäristösertifioitua kalaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Tavoite koskee Lidlin omien merkkien pysyvässä valikoimassa olevaa tuorekalaa, pakastekalaa ja kalajalosteita.

”Kunnianhimoisella tavoitteella haluamme rohkaista koko kalan tuotantoketjua toimimaan vastuullisesti. Tavallisen ruokaostoksia tekevän ihmisen kannalta sininen MSC-merkki on arjessa helppo ja nopea tapa tunnistaa kestävä valinta”, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen perustelee.

Vuonna 2016 MSC toteutti kuluttajatutkimuksen, joka osoitti myös suomalaisten suosivan kestävästi pyydettyä kalaa ja äyriäisiä. Tutkimuksen mukaan 83 % suomalaisista ostaa kalaa säännöllisesti ja 76 % heistä katsoo, että kauppojen ja ravintoloiden tulisi tarjota ainoastaan vastuullisesti pyydettyä kalaa. Tämän lisäksi MSC-ympäristömerkin tunnettuus on kasvanut suomalaisten kuluttajien keskuudessa, sillä 37 % vastaajista tunnisti merkin ja 39 % ymmärtää sen liittyvän vastuulliseen kalastukseen. MSC toteuttaa uuden kuluttajatutkimuksen keväällä 2018.

”On hienoa nähdä, että Lidl on edelläkävijä sertifioitujen tuotteiden osuudessa. Toisaalta S-ryhmän omistamissa Stockmann Herkuissa on tällä hetkellä Suomen ainoat sertifioidut kalatiskit, joista kuluttajat voivat ostaa tuoretta MSC-kalaa. MSC-tuotteiden määrä onkin tuplaantunut Suomen markkinoilla vuodesta 2014. Tämän lisäksi vuonna 2016 toteutetun tutkimuksen mukaan noin puolet kuluttajista valitsee ympäristömerkityn tuotteen aina kun mahdollista”, toteaa MSC Suomen edustaja Janne Posti.

Marine Stewardship Council (MSC)

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. MSC:n visio on elämää täynnä olevat valtameret ja turvattu merenelävien tuotanto nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt, ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta.

Sininen MSC-merkki kala- tai äyriäistuotteen pakkauksessa tarkoittaa, että:

Tuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon). Tuote on täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 300 kalastusyritystä 35 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittain saalis on lähes 9 miljoona tonnia, vastaten miltei 12 % koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 20 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org

Janne Posti, Fisheries & Supply Chain Manager Finland, +358 44 980 5916, janne.posti@msc.org
Johanna Vepsä, Marketing & Communications Consultant Finland, +358 50 570 8000, johanna.vepsa@msc.org

Yli 300 kalastusyritystä 35 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on lähes 9 miljoona tonnia, vastaten miltei 12 % koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 20 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Kuva: SAKL
MSC:n tutkimuksessa kerättiin tiedot pyydettyjen kala- ja äyriäistuotteiden kokonaismääristä ja MSC-tuoteosuuksista eri maiden vähittäiskauppaketjujen omien tuotemerkkien valikoimissa. Suomen tuloksissa korostuivat ketjujen tasavertaisuudet vertailtavissa kategorioissa, mutta Lidl nousi toisten edelle prosenttiosuuksissa.
Pyydettyjen kala- ja äyriäistuotteiden määrä ja prosenttiosuus
kauppaketjujen omien tuotteiden valikoimista.
Pyydettyjen kala- ja äyriäistuotteiden määrä ja prosenttiosuus kauppaketjujen omien tuotteiden valikoimista.

Marine Stewardship Council (MSC)

Sininen MSC-merkki kala- tai äyriäistuotteen pakkauksessa tarkoittaa, että:

IT-talo Nortal palkkaa satoja, henkilöstömäärä kasvaa tänä vuonna puolella22.5.2018 14:12Tiedote

Liiketoiminnan- ja IT-alan konsultti sekä ohjelmistotoimittaja Nortal vahvistaa asemiaansa viidellä kotimarkkina-alueellaan Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Liettuassa ja Omanissa. Virossa vuonna 2000 perustettu yhtiö muutti nimensä Nortaliksi ostettuaan vuonna 2011 suomalaisen ohjelmistotoimittaja CCC Corporationin. Täysin työntekijöidensä omistaman Nortalin tavoitteena on palkata tänä vuonna 300 uutta työntekijää varmistamaan lisääntyneiden asiakasprojektien toimitukset. Myös Suomessa Nortalin toiminta on kääntynyt kannattavaksi ja yhtiön rekrytointitarve on liiketoiminnan ja asiakkuuksien kasvaessa huomattava.

Lahden armoton Red Bull 400 kisattiin helteisessä säässä – Iivo Niskaselle pronssia12.5.2018 20:02Tiedote

Kansainväliset mäkihyppystadionit valloittanut ylämäkijuoksutapahtuma Red Bull 400 järjestettiin tänään Lahden suurmäessä. Lähes 700 kisaajaa testasi äärirajojaan helteisessä auringonpaahteessa, pyrkien nousemaan mäkimontun pohjalta Lahden suurmäen huipulle. Suomen urheilutähdistöä kisassa edustivat hiihtäjistä maailmanmestari ja olympiavoittaja Iivo Niskanen ja olympiavoittaja Sami Jauhojärvi, yhdistetyn Ilkka Herola ja Leevi Mutru sekä lumilautailulegenda Eero Ettala. Ammattiurheilijoista paras oli Iivo Niskanen, joka sijoittui kolmanneksi. Voittoon ylsi suunnistusta aktiivisesti harrastava Mikko Patana ja toiseksi sijoittui hiihtotaustan omaava Juho Veikkolainen. Naisten sarjan voitti epävirallisen halli-ME:n vuonna 2017 juossut maratoonari Laura Manninen.

Tekoälyhaaste on saanut liikkeelle jo kymmeniä tuhansia suomalaisia9.5.2018 13:12Tiedote

Reaktorin ja Helsingin yliopiston esittämän tekoälyhaasteen tavoitteena on, että yksi prosentti Suomen väestöstä kouluttautuisi kuluvan vuoden aikana tekoälyn perusteisiin. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuva ilmainen Elements of AI -verkkokurssi. 14. toukokuuta avautuvalle kurssille on ilmoittautunut jo yli 20 000 ihmistä ja työntekijöilleen tekoälykoulutusta ovat lupautunut antamaan jo yli 100 organisaatiota, kuten OP, Nordea, Fazer, Elisa, Finnair, Stora Enso ja Kesko. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kotimainen Fredman muuttaa keittiödatan tyytyväisiksi asiakkaiksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi4.5.2018 09:00Tiedote

Kotimaisen ammattikeittiöalan toimijan Fredman Groupin kehittämä uusi Chefstein-palvelu tekee tiedolla johtamisen mahdolliseksi myös ravintola-alalla. Tuottamalla ja analysoimalla keittiön eri prosesseista tietoa, tehostaa uusi palvelu ravintolan liiketoiminnan johtamista ja tarjoaa samalla keittiömestarille mahdollisuuden keskittyä luovuuteen ja asiakaskokemukseen.

Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin3.5.2018 12:12Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kutsu medialle: Kansallinen tekoälyhaaste ja kaikille avoin sekä ilmainen Elements of AI -kurssi. Esittely 3.5. kl 1026.4.2018 10:45Tiedote

Tekoälyn, koneoppimisen ja robottien roolit työelämässä ja arjessamme ovat nykyhetken kuumimpia, mutta samalla myös hämmentävimpiä puheenaiheita. Useimmille meistä on edelleen epäselvää, mitä ne käytännössä tuovat, vievät, tekevät ja tarkoittavat. Uhkaako robotti työpaikkaani vai voisinko hyödyntää tekoälyä omassa elämässäni? Mitä tekoäly ylipäätään on? Helsingin Yliopisto ja Reaktor esittävät kaikille avoimen tekoälyhaasteen. Sen ratkaisemiseksi esitellään kansallinen Elements of AI, eli tekoälyn perusteet -kurssi suomalaisten tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Kurssin esittely medialle torstaina 3.5. kl 10-11.30 (Reaktor, Yliopistonkatu 4, 6. krs.)