Lihatilojen kannattavuus on kriisissä — MTK Lihavaliokunta vaatii taloudellista vastuullisuutta koko elintarvikeketjuun, sillä kotieläintilojen ahdinko syvenee tuotantopanosten hintojen noustessa

MTK:n lihavaliokunta tuo esiin vakavan huolen lihatilojen voimakkaasti heikentyneestä kannattavuudesta. Pitkittynyt kannattavuusvaje yhdistettynä tuotantopanosten hintojen nousuun vaarantaa kotimaisen lihantuotannon jatkuvuuden ja erityisesti kehittymisen. Tilanne koskee kaikkia lihantuotantosuuntia. Lihatilojen omat toimet kannattavuuden parantamiseksi on loppuun käytetty, eikä tukipolitiikasta ole odotettavissa apua. Suomalaisen vastuullisesti tuotetun ruuan ja lihan arvostus on kuitenkin korkealla – ainakin puheissa.

Suomalaista lihantuotantoa kannattelee perinteisesti kotimaisen kysynnän lisäksi kotimaisen rehun saatavuus ja kohtuullinen hintataso. Globaalit rehuraaka-ainemarkkinat ovat olleet kovassa turbulenssissa syksystä 2020 lähtien, mikä on vaikuttanut myös kotimaisen rehun hintatasoon. Tämän syksyn sato-odotukset rehukasvien osalta ovat erittäin heikot ja samaan aikaan muut tuotantopanokset ovat kallistuneet merkittävästi. Tuottajahinnat eivät kuitenkaan seuraa panoshintojen nousua, mikä johtuu pääosin siitä, että Suomen elintarvikemarkkinoissa ei ole sellaisia mekanismeja, jotka huomioisivat tuotantopanosten äkillistä hintojen nousua.

Kriisitilanteita varten, jollaista parhaallaan elämme, on etsittävä keinot tulevaisuutta ajatellen ja varmistaa terveemmät tavat toimia markkinassa niin, että kotimainen alkutuotanto pärjää jatkossakin, toteaa MTK Lihavaliokunnan puheenjohtaja Mauno Ylinen.

Suomalainen päivittäistavarakauppa tekee ennätystulosta ja kuluttajien ostovoima on kasvanut - raha ei vain valu kotieläintiloille

Markkinataloudessa, myös alkutuotannolla, pitäisi olla keinoja viedä tuotantopanosten hintojen nousu myyntihintoihin nopeallakin aikataululla. Lihantuottajilla tällaista mahdollisuutta ei pääsääntöisesti ole, sillä ketjun loppupää -vähittäiskauppa- hinnoittelee tuotteet paljon ennen luotettavaa tietoa sadosta ja tuotantohetkellä vallitsevaa kustannustasosta ja vastaavasti myös teurastamoiden on lukittava tuottajahintataso sen tiedon perusteella, mitä vähittäiskaupan toimijat heille lupaavat maksaa valmistamistaan tuotteistaan.

Kotimaisen ruoan kysyntä ei ole Suomessa ongelma, riittävä alkutuotannon toimeentulo on. Ilman riittävää maataloustuottajan toimeentuloa emme voi varmistaa kotimaisen tuotannon jatkuvuutta ja kehittää toimintaa, muistuttaa Ylinen. Kannattavuuskriisi johtaa pahimmillaan Ruotsin tilanteeseen- siellä omavaraisuusaste romahti noin 50 %:iin ja lihaa tuodaan ulkomailta, muistuttaa Ylinen.

Kun maatalouspolitiikka ja maataloustuet painottunevat jatkossa entistä enemmän ympäristön tilaa parantavien toimien tukemiseen, jää tuen perusperiaate - ruoan tuottamisen tukemisen merkitys pienemmäksi. Näin ollen markkinan on otettava myös taloudellinen vastuullisuus toiminnan periaatteeksi. Se ei riitä, että vaatii parempaa eläinten hyvinvoinnin tilaa sekä ympäristötoimia, jos ei ole valmis maksamaan sen tuottamisen aitoja kustannuksia. Vastuullisuustoimissa ei voi valita rusinoita pullasta ja tehdä vain niitä toimia, jotka näyttävät kuluttajan suuntaan hyvältä, on otettava myös taloudellista vastuuta siitä, että ruoan tuottaja voi tuottaa laadukasta ruokaa ja siitä kuluttajan on oltava valmis myös maksamaan, Ylinen jyrähtää.

Liite: MTK Lihavaliokunnan markkinakatsaus

Liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi

mari.lukkariniemi@mtk.fi

MTK Lihavaliokunnan puheenjohtaja Mauno Ylinen

mauno.ylinen@mtk.fi

MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa9.9.2021 17:22:03 EEST | Tiedote

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.