Liikenne, puunpoltto ja energiantuotanto tuottavat eniten ilmansaasteita pääkaupunkiseudulla

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2016 melko hyvä. Liikenteen päästöillä on suurin vaikutus siihen, millaista ilmaa pääkaupunkiseutulaiset hengittävät.

Vuosi 2016 oli ilmanlaadun suhteen melko hyvä pääkaupunkiseudulla. Ilmanlaatu luokiteltiin hyväksi tai tyydyttäväksi yli 90 prosenttia ajasta, Helsingin Mäkelänkatua lukuun ottamatta. Ilmansaasteita ei kulkeutunut merkittävästi Suomen rajojen ulkopuolelta.

- Autoliikenne, tulisijojen käyttö ja energiantuotanto ovat merkittävimmät ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla. Liikenteellä on suurin vaikutus hengitysilman laatuun, koska sen päästöt purkautuvat lähellä hengityskorkeutta, kertoo projektitutkija Nelli Kaski HSY:stä.

Typpidioksidin raja-arvon ylitysalue pieneni hieman

Ajoneuvojen päästöissä on muun muassa pienhiukkasia ja typpidioksidia. Typpidioksidin raja-arvo ylittyy joillakin alueilla Helsingissä. Vuonna 2016 liikenteen pakokaasuista peräisin olevat typpidioksidipitoisuudet olivat useilla mittausasemilla selkeästi matalampia kuin edellisvuonna ja raja-arvon ylitysalueen koko pieneni hieman. Typpidioksidin raja-arvon arvioidaan ylittyvän Helsingissä yhteensä noin 5,5 kilometrin matkalla katuverkostossa.

- Pientaloalueilla myös puunpolton päästöt voivat heikentää merkittävästi ilmanlaatua, etenkin kovilla pakkasilla. Energiantuotannon päästöt sen sijaan purkautuvat korkealta ja leviävät laajalle alueelle, eivätkä siksi aiheuta korkeita pitoisuuksia hengityskorkeudella, Kaski sanoo.

Liikenteen pakokaasujen hiukkaspäästöjen osuus on merkittävä. Lisäksi liikenne nostaa ilmaan katupölyä. Jos ei oteta huomioon katupölyä, puunpoltto ja energiantuotanto aiheuttivat vuonna 2016 suurimman osan kaikista hiukkaspäästöistä.

Toimet katupölyn vähentämiseksi ovat tehonneet

Ilmassa olevia karkeita hiukkasia kutsutaan hengitettäviksi hiukkasiksi. Ne ovat pääosin katupölyä eli autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa.

- Tänä keväänä pölykausi oli helpompi etenkin Leppävaarassa ja Helsingin keskustassa, joissa oli selkeästi vähemmän pölyisiä päiviä kuin vuoden 2016 keväällä. Myös pidemmällä aikavälillä pölyisten päivien määrä on laskenut. Pääkaupunkiseudulla, erityisesti Helsingissä ja Vantaalla, toteutetut toimet katupölyn vähentämiseksi ovat siten tuottaneet tulosta, Kaski kertoo.

Kaupunkien toimien lisäksi katupölytilannetta helpotti tänä keväänä myös se, että sää oli vaihteleva ja lumisateita esiintyi epätavallisen paljon jopa vielä toukokuussakin.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua erityyppisissä ympäristöissä yhteensä 11 mittausasemalla. Reaaliaikaisen ilmanlaadun voi tarkistaa osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu.

HSY:n hallituksen päätökset 26.4.202426.4.2024 10:24:32 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Espoon kaupungin kanssa tehtävän sopimuksen, joka koskee Finnoon jätevedenpuhdistamon purkua ja alueen ennallistamista vuokrasuhteen päätyttyä. Hallitus pitää tärkeänä, että vanhoja rakenteita purettaessa toimitaan varoen, jotta kansainvälisesti arvokkaan Finnoon lintukosteikon vedenkorkeus ja vedenlaatu eivät häiriinny purkutyöstä. Hallitus päätti myös hyväksyä HSY:n osallistumisen Vantaan ratikan alliansseihin. Vantaan ratikan raitiolinjan rakentamisen yhteydessä rakennetaan merkittävä määrä vesihuoltoa. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Tapiolan urheilupuiston vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Länsi-Pakilan vesihuollon saneerauksen ensimmäisen vaiheen hankesuunnitelma - Vantaan Myyrmäen vesitornin ja Kivistön paineenkorotusaseman välisen yhdysvesijohdon rakentamisen hankesuunnitelma - Espoon Sinimäentie – Kalevalantie vesihuoltoverkoston rakentamisen