Liikenne, puunpoltto ja energiantuotanto tuottavat eniten ilmansaasteita pääkaupunkiseudulla

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2016 melko hyvä. Liikenteen päästöillä on suurin vaikutus siihen, millaista ilmaa pääkaupunkiseutulaiset hengittävät.

Vuosi 2016 oli ilmanlaadun suhteen melko hyvä pääkaupunkiseudulla. Ilmanlaatu luokiteltiin hyväksi tai tyydyttäväksi yli 90 prosenttia ajasta, Helsingin Mäkelänkatua lukuun ottamatta. Ilmansaasteita ei kulkeutunut merkittävästi Suomen rajojen ulkopuolelta.

- Autoliikenne, tulisijojen käyttö ja energiantuotanto ovat merkittävimmät ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla. Liikenteellä on suurin vaikutus hengitysilman laatuun, koska sen päästöt purkautuvat lähellä hengityskorkeutta, kertoo projektitutkija Nelli Kaski HSY:stä.

Typpidioksidin raja-arvon ylitysalue pieneni hieman

Ajoneuvojen päästöissä on muun muassa pienhiukkasia ja typpidioksidia. Typpidioksidin raja-arvo ylittyy joillakin alueilla Helsingissä. Vuonna 2016 liikenteen pakokaasuista peräisin olevat typpidioksidipitoisuudet olivat useilla mittausasemilla selkeästi matalampia kuin edellisvuonna ja raja-arvon ylitysalueen koko pieneni hieman. Typpidioksidin raja-arvon arvioidaan ylittyvän Helsingissä yhteensä noin 5,5 kilometrin matkalla katuverkostossa.

- Pientaloalueilla myös puunpolton päästöt voivat heikentää merkittävästi ilmanlaatua, etenkin kovilla pakkasilla. Energiantuotannon päästöt sen sijaan purkautuvat korkealta ja leviävät laajalle alueelle, eivätkä siksi aiheuta korkeita pitoisuuksia hengityskorkeudella, Kaski sanoo.

Liikenteen pakokaasujen hiukkaspäästöjen osuus on merkittävä. Lisäksi liikenne nostaa ilmaan katupölyä. Jos ei oteta huomioon katupölyä, puunpoltto ja energiantuotanto aiheuttivat vuonna 2016 suurimman osan kaikista hiukkaspäästöistä.

Toimet katupölyn vähentämiseksi ovat tehonneet

Ilmassa olevia karkeita hiukkasia kutsutaan hengitettäviksi hiukkasiksi. Ne ovat pääosin katupölyä eli autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa.

- Tänä keväänä pölykausi oli helpompi etenkin Leppävaarassa ja Helsingin keskustassa, joissa oli selkeästi vähemmän pölyisiä päiviä kuin vuoden 2016 keväällä. Myös pidemmällä aikavälillä pölyisten päivien määrä on laskenut. Pääkaupunkiseudulla, erityisesti Helsingissä ja Vantaalla, toteutetut toimet katupölyn vähentämiseksi ovat siten tuottaneet tulosta, Kaski kertoo.

Kaupunkien toimien lisäksi katupölytilannetta helpotti tänä keväänä myös se, että sää oli vaihteleva ja lumisateita esiintyi epätavallisen paljon jopa vielä toukokuussakin.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua erityyppisissä ympäristöissä yhteensä 11 mittausasemalla. Reaaliaikaisen ilmanlaadun voi tarkistaa osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu.

HSY:n hallituksen kokous 25.5.201825.5.2018 10:16Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 25.5.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueiden vesihuoltotunneleiden saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Destia Oy. - Biojäte sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräykseen valittiin seuraavat urakoitsijat: o biojäte Helsingin kantakaupungissa: Lassila & Tikanoja Oyj o lasi- ja metallipakkaukset HSY:n alueella: Renonorden Oy o muovipakkaukset HSY:n ja Kirkkonummen alueella: Remeo Oy. - Bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt hankitaan Tokola Oy:ltä. Lisäksi hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Fortum

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 25.5.201822.5.2018 15:18Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 25.5.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueen tunnelisaneerausurakka - Helsingin keskustan biojätteen sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräys - bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt. Lisäksi hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Fortumin ja HSY:n välisestä esisopimuksesta, vesihuollon maksurakenteen uudistuksesta ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuod