Liikenne, puunpoltto ja energiantuotanto tuottavat eniten ilmansaasteita pääkaupunkiseudulla

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2016 melko hyvä. Liikenteen päästöillä on suurin vaikutus siihen, millaista ilmaa pääkaupunkiseutulaiset hengittävät.

Vuosi 2016 oli ilmanlaadun suhteen melko hyvä pääkaupunkiseudulla. Ilmanlaatu luokiteltiin hyväksi tai tyydyttäväksi yli 90 prosenttia ajasta, Helsingin Mäkelänkatua lukuun ottamatta. Ilmansaasteita ei kulkeutunut merkittävästi Suomen rajojen ulkopuolelta.

- Autoliikenne, tulisijojen käyttö ja energiantuotanto ovat merkittävimmät ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla. Liikenteellä on suurin vaikutus hengitysilman laatuun, koska sen päästöt purkautuvat lähellä hengityskorkeutta, kertoo projektitutkija Nelli Kaski HSY:stä.

Typpidioksidin raja-arvon ylitysalue pieneni hieman

Ajoneuvojen päästöissä on muun muassa pienhiukkasia ja typpidioksidia. Typpidioksidin raja-arvo ylittyy joillakin alueilla Helsingissä. Vuonna 2016 liikenteen pakokaasuista peräisin olevat typpidioksidipitoisuudet olivat useilla mittausasemilla selkeästi matalampia kuin edellisvuonna ja raja-arvon ylitysalueen koko pieneni hieman. Typpidioksidin raja-arvon arvioidaan ylittyvän Helsingissä yhteensä noin 5,5 kilometrin matkalla katuverkostossa.

- Pientaloalueilla myös puunpolton päästöt voivat heikentää merkittävästi ilmanlaatua, etenkin kovilla pakkasilla. Energiantuotannon päästöt sen sijaan purkautuvat korkealta ja leviävät laajalle alueelle, eivätkä siksi aiheuta korkeita pitoisuuksia hengityskorkeudella, Kaski sanoo.

Liikenteen pakokaasujen hiukkaspäästöjen osuus on merkittävä. Lisäksi liikenne nostaa ilmaan katupölyä. Jos ei oteta huomioon katupölyä, puunpoltto ja energiantuotanto aiheuttivat vuonna 2016 suurimman osan kaikista hiukkaspäästöistä.

Toimet katupölyn vähentämiseksi ovat tehonneet

Ilmassa olevia karkeita hiukkasia kutsutaan hengitettäviksi hiukkasiksi. Ne ovat pääosin katupölyä eli autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa.

- Tänä keväänä pölykausi oli helpompi etenkin Leppävaarassa ja Helsingin keskustassa, joissa oli selkeästi vähemmän pölyisiä päiviä kuin vuoden 2016 keväällä. Myös pidemmällä aikavälillä pölyisten päivien määrä on laskenut. Pääkaupunkiseudulla, erityisesti Helsingissä ja Vantaalla, toteutetut toimet katupölyn vähentämiseksi ovat siten tuottaneet tulosta, Kaski kertoo.

Kaupunkien toimien lisäksi katupölytilannetta helpotti tänä keväänä myös se, että sää oli vaihteleva ja lumisateita esiintyi epätavallisen paljon jopa vielä toukokuussakin.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua erityyppisissä ympäristöissä yhteensä 11 mittausasemalla. Reaaliaikaisen ilmanlaadun voi tarkistaa osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu.

HSY:n hallituksen kokous 19.1.201819.1.2018 11:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 19.1.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen. Hallitus päätti myös hyväksyä Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvät suunnittelutoimeksiannot sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun ja Mechelininkadun runkovesijohtojen saneerauksen urakoitsijaksi valittiin Pohjola Rakennus Group PRG Oy - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 tilataan Haarla Oy:ltä - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019 tilataan KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 sekä ilmanlaadun seurannan ja mittausasemat vuonna 2018 ja ajantasaisen ilmanlaatukartan. Kokouksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.