Liikenne, puunpoltto ja energiantuotanto tuottavat eniten ilmansaasteita pääkaupunkiseudulla

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2016 melko hyvä. Liikenteen päästöillä on suurin vaikutus siihen, millaista ilmaa pääkaupunkiseutulaiset hengittävät.

Vuosi 2016 oli ilmanlaadun suhteen melko hyvä pääkaupunkiseudulla. Ilmanlaatu luokiteltiin hyväksi tai tyydyttäväksi yli 90 prosenttia ajasta, Helsingin Mäkelänkatua lukuun ottamatta. Ilmansaasteita ei kulkeutunut merkittävästi Suomen rajojen ulkopuolelta.

- Autoliikenne, tulisijojen käyttö ja energiantuotanto ovat merkittävimmät ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla. Liikenteellä on suurin vaikutus hengitysilman laatuun, koska sen päästöt purkautuvat lähellä hengityskorkeutta, kertoo projektitutkija Nelli Kaski HSY:stä.

Typpidioksidin raja-arvon ylitysalue pieneni hieman

Ajoneuvojen päästöissä on muun muassa pienhiukkasia ja typpidioksidia. Typpidioksidin raja-arvo ylittyy joillakin alueilla Helsingissä. Vuonna 2016 liikenteen pakokaasuista peräisin olevat typpidioksidipitoisuudet olivat useilla mittausasemilla selkeästi matalampia kuin edellisvuonna ja raja-arvon ylitysalueen koko pieneni hieman. Typpidioksidin raja-arvon arvioidaan ylittyvän Helsingissä yhteensä noin 5,5 kilometrin matkalla katuverkostossa.

- Pientaloalueilla myös puunpolton päästöt voivat heikentää merkittävästi ilmanlaatua, etenkin kovilla pakkasilla. Energiantuotannon päästöt sen sijaan purkautuvat korkealta ja leviävät laajalle alueelle, eivätkä siksi aiheuta korkeita pitoisuuksia hengityskorkeudella, Kaski sanoo.

Liikenteen pakokaasujen hiukkaspäästöjen osuus on merkittävä. Lisäksi liikenne nostaa ilmaan katupölyä. Jos ei oteta huomioon katupölyä, puunpoltto ja energiantuotanto aiheuttivat vuonna 2016 suurimman osan kaikista hiukkaspäästöistä.

Toimet katupölyn vähentämiseksi ovat tehonneet

Ilmassa olevia karkeita hiukkasia kutsutaan hengitettäviksi hiukkasiksi. Ne ovat pääosin katupölyä eli autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa.

- Tänä keväänä pölykausi oli helpompi etenkin Leppävaarassa ja Helsingin keskustassa, joissa oli selkeästi vähemmän pölyisiä päiviä kuin vuoden 2016 keväällä. Myös pidemmällä aikavälillä pölyisten päivien määrä on laskenut. Pääkaupunkiseudulla, erityisesti Helsingissä ja Vantaalla, toteutetut toimet katupölyn vähentämiseksi ovat siten tuottaneet tulosta, Kaski kertoo.

Kaupunkien toimien lisäksi katupölytilannetta helpotti tänä keväänä myös se, että sää oli vaihteleva ja lumisateita esiintyi epätavallisen paljon jopa vielä toukokuussakin.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua erityyppisissä ympäristöissä yhteensä 11 mittausasemalla. Reaaliaikaisen ilmanlaadun voi tarkistaa osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.10.201718.10.2017 07:49Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.10.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnoista 1.1.2018 alkaen. Hallitus saa tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen talousarviosta ja vesihuollon sekä jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 20.10.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi