Liikennepolttonesteiden verotaakkaa ei voi kasvattaa ostovoimaa vaarantamatta
-Bensiinin ja dieselin verojen korottaminen heikentää automaattisesti kilpailukykyä ja kansalaisten ostovoimaa ja kohdistuu erityisesti niihin, joilla ei ole vaihtoehtoja oman auton käytölle. Nyt, kun ilmassa on runsaasti esityksiä ja toiveita liikenteen tulevaisuuteen ja erilaisiin tukiin liittyen, tulee ennen kaikkea käynnistää keskustelu veropohjan ja liikenteen verotuksen laajentamiseksi kattamaan nestemäisten polttoaineiden lisäksi myös muut liikenteen käyttövoimat, kuten sähkö, maakaasu ja biokaasu, toteaa Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä.
-Teknologianeutraali verotus, joka perustuu polttoaineen hiilidioksidipäästöön ja energiasisältöön ja koskee kaikkia käyttövoimia, on tulevaisuudessa ainoa kestävä verotusvaihtoehto sekä ilmaston että valtion verotulojen kannalta, sanoo Vänskä.
-Kaikkien liikenteessä käytettävien polttoaineiden verottaminen samoin kriteerein ja perustuen samaan hiilidioksiditonnihintaan riippumatta käytetystä teknologiasta auttaisi ohjaamaan liikenteen kehitystä ympäristön ja valtiontalouden kannalta kustannustehokkaimmalla tavalla. Teknologianeutraali verotus antaisi myös kuluttajille totuudenmukaista vertailutietoa eri vaihtoehdoista. Samalla pystyttäisiin arvioimaan liikenteen verokertymän kehittyminen tulevina vuosina nykyistä paremmin, huomauttaa Vänskä.
Kokonaisvaltainen liikenteen veromalli ainoa oikea vaihtoehto
-Kaikki veropoikkeukset ja -helpotukset, joita nykyisessäkin veromallissa on mukana, aiheuttavat välittömästi painetta nostaa muita veroja. Nyt on syytä selvittää perusteellisesti, millainen kokonaisvaltainen liikenteen veromalli toimisi Suomessa pidemmälläkin tähtäyksellä ja oikeudenmukaisesti sekä kuitenkin niin, että valtion budjetin vaatimat verotuotot saataisiin kokoon, summaa Vänskä.
Vänskä myös huomauttaa, että Suomen kaltaisessa harvaan asutussa, pitkien etäisyyksien maassa, jossa auton käyttö on välttämätöntä, polttoaineveroa ei pidä missään nimessä kutsua tupakka- ja alkoholiveron kaltaiseksi haittaveroksi.
Nestemäisten liikennepolttoaineiden verotus on käytännössä fiskaalista eli veroja kerätään valtion moninaisten menojen kattamiseksi. Nestemäisistä polttoaineista kerättiin valmisteveroja vuonna 2016 yhteensä 3,2 miljardia euroa. Määrä muodosti jälleen kerran suurimman tuoton tullin kantamissa veroissa. Esimerkiksi 95 oktaanisen bensiinin kuluttajahinnassa veroja on nyt noin 66 prosenttia, sillä polttoaineveron ja huoltovarmuusmaksun lisäksi kuluttajahinnassa on myös 24 prosenttia arvonlisäveroa.
Lisätietoja: Öljy- ja biopolttoaineala ry, toimitusjohtaja Helena Vänskä, puh. 040 581 6786
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Öljy- ja biopolttoaineala ry on jäsenistönsä etu- ja yhteistyöjärjestö, joka edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä, osallistuu kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen ja rakentaa osaltaan puitteita alan kannattavalle toiminnalle. www.oil.fi / Järjestö lakkautettiin viime vuoden (2019) alussa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Öljy- ja biopolttoaineala ry
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toiminta päättyy ensi vuoden alussa3.7.2018 10:00:00 EEST | Tiedote
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toiminta päättyy vuoden 2019 alussa, koska yhdistys on päätetty purkaa. Kuluvan vuoden loppuun asti toiminta jatkuu tavalliseen tapaan. Samalla järjestö käy neuvotteluja yhteistyökumppaneidensa kanssa toimialatason sopimusvelvoitteiden ja mahdollisten muiden palveluiden uudelleen järjestämiseksi.
Kesä on öljysäiliötarkastusten aikaa – muistettava nokkavipuliitin5.6.2018 09:38:52 EEST | Tiedote
Kesä on öljysäiliötarkastusten kiireisintä aikaa. Tarkastuksia tekevät Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin hyväksymät tarkastusliikkeet. Nyt on käsillä myös viime hetket varmistaa, että säiliön täyttöputkessa on turvallinen nokkavipuliitin: takaraja on kesäkuun loppu.
Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni hieman vuonna 201712.2.2018 15:50:22 EET | Tiedote
Öljytuotteita myytiin vuonna 2017 kotimaahan yhteensä noin 7,4 miljoonaa tonnia, kun määrä edellisenä vuonna oli 7,7 miljoonaa tonnia. Bensiinin kulutus oli viime vuonna edelleen laskusuunnassa, kun taas dieselöljyn kulutus jatkoi kasvu-uralla.
Öljylämmityksen ja uusiutuvan energian liitto – valitse sopiva kumppani10.1.2018 10:33:16 EET | Tiedote
Eri energialähteiden käyttö vuorotellen eli hybridilämmitys yleistyy, ja öljylämmittäjälle on tarjolla monia uusiutuvan energian mahdollisuuksia öljyn rinnalle. Yhtä yleispätevää vaihtoehtoa ei ole, mutta sopiva kumppani öljylle löytyy, kun otetaan huomioon sekä kiinteistön ominaispiirteet että asukkaiden tottumukset.
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n hallitus vuonna 201812.12.2017 12:39:40 EET | Tiedote
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n syyskokous on valinnut järjestön hallituksen vuodeksi 2018. Hallituksen kokoonpano on sama kuin vuonna 2017.