Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla

Tänään keskiviikkona julkaistussa Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän (ILMO) loppuraportissa on päädytty liikenteen päästöjen vähentämisessä hyvin samankaltaisiin suosituksiin kuin parhaillaan lausunnolla olevassa Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelmaluonnoksessa. Sen tavoitteena on leikata liikenteen päästöt puoleen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Tiemaksut ja sähköautojen yleistyminen on todettu tehokkaimmiksi keinoiksi saada tieliikenteen päästöt laskuun Helsingin seudulla
”Meillä on paljon keinoja käytössä. Osa niistä on muita tehokkaampia, mutta ne kaikki pitäisi ottaa nopeasti käyttöön. Meidän ei tarvitse pelätä, että leikkaisimme päästöjä liikaa tai liian nopeasti, päinvastoin”, sanoo ILMO-työryhmän jäsen, HSL:n osastonjohtaja Sini Puntanen.
Kaupunkiseuduilla vaikuttava toimi on tiemaksujen käyttöönotto, kun liikenteen päästöjä halutaan leikata lyhyen ajan kuluessa. Pitkällä aikavälillä kannattaa taas uudistaa autokantaa mahdollisimman vähäpäästöiseksi sekä investoida kestävään yhdyskuntarakenteeseen ja liikennejärjestelmään.
”Tiemaksuihin liittyy uutena asiana paljon ennakkoluuloja, mutta ne tuovat paljon hyötyjä Helsingin seudun asukkaille. Tiemaksut vähentäisivät ruuhkautumista. Maksujen käyttöönotto lyhentäisi henkilöautojen, tavaraliikenteen ja joukkoliikenteen matka-aikoja ja vähentäisi liikenneonnettomuuksia seudulla”, Puntanen toteaa.
”Samalla liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä saadaan vähennettyä tehokkaasti.”
HSL tavoittelee lähes päästötöntä joukkoliikennettä 2025 mennessä
ILMO-työryhmän tehtävänä on ollut löytää keinoja, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan vuoteen 2045 mennessä kokonaan poistaa.
HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä ja ilmanlaatuun vaikuttavia typenoksidipäästöjä ja pienhiukkaspäästöjä yli 90 prosenttia jo vuoteen 2025 mennessä vuoden 2010 tasosta.
”Tähtäämme joukkoliikenteen päästöttömyyteen useilla eri keinoilla. Tavoitteenamme on, että vuonna 2025 HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta lähes 30 prosenttia on sähköbusseja. Energiatehokkaat ja päästöttömät sähköbussit tulevat nyt osaksi normaalia bussikilpailutustamme. Saamme jo ensi syksynä liikenteeseen 30 uutta sähköbussia ja keväällä 2020 viisi lisää”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.
Ensi vuoden alusta alkaen HSL:n liikenteessä ajavissa sähköbusseissa, raitiovaunuissa, junissa sekä metroissa käytetyn sähkön pitää olla kestävästi tuotettua sähköä, esimerkiksi pohjoismaissa tuotettua tuuli-, vesi- tai aurinkosähköä.
Lisäksi HSL on vuodelle 2019 varannut 2 miljoonan euron suuruisen määrärahan ympäristöbonusmalliin. HSL on Vuodesta 2012 alkaen maksanut ympäristöbonuksia liikennöitsijöille yhteensä noin 6 miljoonaa euroa.
”Hyvitämme ympäristöbonuksilla liikennöitsijöille päästöjen vähentämisestä aiheutuvia kuluja, koska haluamme nopeuttaa kasvihuonekaasupäästöjen leikkauksia ja parantaa Helsingin seudun ilmanlaatua”, Rihtniemi sanoo.
Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas
Helsingin seudun asukkaille tänä vuonna tehdyssä MAL-barometrissa eli maankäytön, asumisen ja liikenteen kyselytutkimuksessa 87 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Kyselyyn vastasi 2802 yli 15-vuotiasta seudun asukasta ja 156 luottamushenkilöä.
Vastaajien mielestä suosituimmat keinot liikkumisen parantamiseksi ovat sujuvien joukkoliikenneyhteyksien lisääminen, asuntojen sijoittaminen kävelyetäisyydelle lähipalveluista, ympäristöystävällisten autojen verotuksen keventäminen ja pyöräliikenteen yhteyksien parantaminen.
”Tarvitsemme kaikkien suomalaisten tekoja, kaupunkien päätöksiä ja valtion toimia, jotta liikenteen päästöt saadaan laskemaan. Helsingin seudulla asukkaat ovat valmiita liikenteen päästöjen leikkauksiin. Ihmiset ovat valmiita liikkumaan kestävämmin. Kuntien pitää panostaa joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Valtiolta taas tarvitaan verotuksen uudistamista ja hankintatukia, joilla tuetaan esimerkiksi sähkö- ja vähäpäästöisten autojen hankkimista”, Puntanen sanoo.
Yhteyshenkilöt
HSL:n osastonjohtaja, ILMO-työryhmän jäsen Sini Puntanen, puhelin: 040 501 3362
HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884
HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila, puhelin: 050 555 2932
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme