Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.

Helsingin seudun asukkaille tänä vuonna tehdyssä MAL-barometrissa eli maankäytön, asumisen ja liikenteen kyselytutkimuksessa 87 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Tänään keskiviikkona julkaistussa Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän (ILMO) loppuraportissa on päädytty liikenteen päästöjen vähentämisessä hyvin samankaltaisiin suosituksiin kuin parhaillaan lausunnolla olevassa Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelmaluonnoksessa. Sen tavoitteena on leikata liikenteen päästöt puoleen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Tiemaksut ja sähköautojen yleistyminen on todettu tehokkaimmiksi keinoiksi saada tieliikenteen päästöt laskuun Helsingin seudulla

”Meillä on paljon keinoja käytössä. Osa niistä on muita tehokkaampia, mutta ne kaikki pitäisi ottaa nopeasti käyttöön. Meidän ei tarvitse pelätä, että leikkaisimme päästöjä liikaa tai liian nopeasti, päinvastoin”, sanoo ILMO-työryhmän jäsen, HSL:n osastonjohtaja Sini Puntanen.

Kaupunkiseuduilla vaikuttava toimi on tiemaksujen käyttöönotto, kun liikenteen päästöjä halutaan leikata lyhyen ajan kuluessa. Pitkällä aikavälillä kannattaa taas uudistaa autokantaa mahdollisimman vähäpäästöiseksi sekä investoida kestävään yhdyskuntarakenteeseen ja liikennejärjestelmään.

”Tiemaksuihin liittyy uutena asiana paljon ennakkoluuloja, mutta ne tuovat paljon hyötyjä Helsingin seudun asukkaille. Tiemaksut vähentäisivät ruuhkautumista. Maksujen käyttöönotto lyhentäisi henkilöautojen, tavaraliikenteen ja joukkoliikenteen matka-aikoja ja vähentäisi liikenneonnettomuuksia seudulla”, Puntanen toteaa.

”Samalla liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä saadaan vähennettyä tehokkaasti.”

HSL tavoittelee lähes päästötöntä joukkoliikennettä 2025 mennessä

ILMO-työryhmän tehtävänä on ollut löytää keinoja, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan vuoteen 2045 mennessä kokonaan poistaa.

HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä ja ilmanlaatuun vaikuttavia typenoksidipäästöjä ja pienhiukkaspäästöjä yli 90 prosenttia jo vuoteen 2025 mennessä vuoden 2010 tasosta.

”Tähtäämme joukkoliikenteen päästöttömyyteen useilla eri keinoilla. Tavoitteenamme on, että vuonna 2025 HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta lähes 30 prosenttia on sähköbusseja. Energiatehokkaat ja päästöttömät sähköbussit tulevat nyt osaksi normaalia bussikilpailutustamme. Saamme jo ensi syksynä liikenteeseen 30 uutta sähköbussia ja keväällä 2020 viisi lisää”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Ensi vuoden alusta alkaen HSL:n liikenteessä ajavissa sähköbusseissa, raitiovaunuissa, junissa sekä metroissa käytetyn sähkön pitää olla kestävästi tuotettua sähköä, esimerkiksi pohjoismaissa tuotettua tuuli-, vesi- tai aurinkosähköä.

Lisäksi HSL on vuodelle 2019 varannut 2 miljoonan euron suuruisen määrärahan ympäristöbonusmalliin. HSL on Vuodesta 2012 alkaen maksanut ympäristöbonuksia liikennöitsijöille yhteensä noin 6 miljoonaa euroa.

”Hyvitämme ympäristöbonuksilla liikennöitsijöille päästöjen vähentämisestä aiheutuvia kuluja, koska haluamme nopeuttaa kasvihuonekaasupäästöjen leikkauksia ja parantaa Helsingin seudun ilmanlaatua”, Rihtniemi sanoo.

Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas

Helsingin seudun asukkaille tänä vuonna tehdyssä MAL-barometrissa eli maankäytön, asumisen ja liikenteen kyselytutkimuksessa 87 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Kyselyyn vastasi 2802 yli 15-vuotiasta seudun asukasta ja 156 luottamushenkilöä.

Vastaajien mielestä suosituimmat keinot liikkumisen parantamiseksi ovat sujuvien joukkoliikenneyhteyksien lisääminen, asuntojen sijoittaminen kävelyetäisyydelle lähipalveluista, ympäristöystävällisten autojen verotuksen keventäminen ja pyöräliikenteen yhteyksien parantaminen.

”Tarvitsemme kaikkien suomalaisten tekoja, kaupunkien päätöksiä ja valtion toimia, jotta liikenteen päästöt saadaan laskemaan. Helsingin seudulla asukkaat ovat valmiita liikenteen päästöjen leikkauksiin. Ihmiset ovat valmiita liikkumaan kestävämmin. Kuntien pitää panostaa joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Valtiolta taas tarvitaan verotuksen uudistamista ja hankintatukia, joilla tuetaan esimerkiksi sähkö- ja vähäpäästöisten autojen hankkimista”, Puntanen sanoo.

HSL:n osastonjohtaja, ILMO-työryhmän jäsen Sini Puntanen, puhelin: 040 501 3362
HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puhelin: 050 565 8884
HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila, puhelin: 050 555 2932

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol