Liikenteen vaikutus pääkaupunkiseudun ilmanlaatuun on vähentynyt viime vuosina

HSY:n julkaiseman raportin mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2019 edellisvuotta parempi. Tämä johtui liikenteen päästöjen vähenemisestä ja ilmanlaadun kannalta suotuisasta säästä.

Liikenteen pakokaasujen vaikutus ilmanlaatuun on vähentynyt. Typpidioksidin vuosiraja-arvon arvioidaan ylittyvän enää vain 200 metrin alueella Helsingin Pohjoisesplanadilla. Kuva: Nelli Kaski / HSY

Pakokaasujen puhdistuminen on parantanut ilmanlaatua

- Liikenteen pakokaasut ovat puhdistuneet ja pitoisuudet ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla merkittävästi. Typpidioksidin vuosiraja-arvo (40 μg/m3) ei ylittynyt millään Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmanlaadun mittausasemalla vuonna 2019. Myös vuosiraja-arvon ylitysalue on pienentynyt aikaisemmista vuosista, kertoo HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen.

HSY arvioi, että typpidioksidin raja-arvo ylittyy enää vain 0,2 kilometrin katuosuudella Helsingissä Pohjoisesplanadilla. Raja-arvo on vaarassa ylittyä Helsingissä useammalla kadulla, yhteensä 5,5 kilometrin katuosuuksilla. Raja-arvo on ylittynyt aiemmin useilla vilkasliikenteisillä kaduilla ja vielä vuonna 2015 noin 5,7 kilometrin matkalla.

Vuonna 2019 ilmanlaatu oli hyvä tai tyydyttävä yli 90 prosenttia vuodesta kaikilla HSY:n ilmanlaatuasemilla. Huonoa ja erittäin huonoa ilmanlaatu oli useimmin Länsiväylän varrella Espoon Friisilässä. Yleensä huono tai erittäin huono ilmanlaatu johtui katupölystä. Liikenteen pakokaasut huononsivat ilmanlaadun huonoksi vain vilkasliikenteisimmillä kaduilla kuten Mäkelänkadulla Helsingissä.

Liikenne, puun pienpoltto ja energiantuotanto ovat suurimmat päästölähteet

- Ilmansaasteiden pitoisuudet ovat laskeneet viime vuosina. Vuonna 2019 kaikki mittaamamme ilmansaasteiden pitoisuudet vähenivät hieman edellisvuoteen verrattuna, projektisuunnittelija Saija Korhonen sanoo.

Liikenteen lisäksi keskeiset ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla ovat puunpoltto tulisijoissa ja energiantuotanto. Energiantuotannon vaikutus hengitysilman laatuun on vähäinen, koska päästöt puhdistetaan tehokkaasti ja ne leviävät kauas korkeista piipuista. Hengitysilmaan vaikuttavat eniten päästöt lähellä hengityskorkeutta ja liikenteen aiheuttama katupöly.

HSY mittaa ilmanlaatua 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Ajankohtainen ilmanlaatutieto on saatavilla osoitteessa www.hsy.fi/ilmanlaatu.

Lisätietoa:

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.5.202013.5.2020 07:48:25 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.5.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmien hyväksymisestä vuosille 2021-2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus päättää seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus päättää seuraavien hankintojen hyväksymisestä: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuo