Liikenteen vaikutus pääkaupunkiseudun ilmanlaatuun on vähentynyt viime vuosina

HSY:n julkaiseman raportin mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2019 edellisvuotta parempi. Tämä johtui liikenteen päästöjen vähenemisestä ja ilmanlaadun kannalta suotuisasta säästä.

Liikenteen pakokaasujen vaikutus ilmanlaatuun on vähentynyt. Typpidioksidin vuosiraja-arvon arvioidaan ylittyvän enää vain 200 metrin alueella Helsingin Pohjoisesplanadilla. Kuva: Nelli Kaski / HSY

Pakokaasujen puhdistuminen on parantanut ilmanlaatua

- Liikenteen pakokaasut ovat puhdistuneet ja pitoisuudet ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla merkittävästi. Typpidioksidin vuosiraja-arvo (40 μg/m3) ei ylittynyt millään Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmanlaadun mittausasemalla vuonna 2019. Myös vuosiraja-arvon ylitysalue on pienentynyt aikaisemmista vuosista, kertoo HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen.

HSY arvioi, että typpidioksidin raja-arvo ylittyy enää vain 0,2 kilometrin katuosuudella Helsingissä Pohjoisesplanadilla. Raja-arvo on vaarassa ylittyä Helsingissä useammalla kadulla, yhteensä 5,5 kilometrin katuosuuksilla. Raja-arvo on ylittynyt aiemmin useilla vilkasliikenteisillä kaduilla ja vielä vuonna 2015 noin 5,7 kilometrin matkalla.

Vuonna 2019 ilmanlaatu oli hyvä tai tyydyttävä yli 90 prosenttia vuodesta kaikilla HSY:n ilmanlaatuasemilla. Huonoa ja erittäin huonoa ilmanlaatu oli useimmin Länsiväylän varrella Espoon Friisilässä. Yleensä huono tai erittäin huono ilmanlaatu johtui katupölystä. Liikenteen pakokaasut huononsivat ilmanlaadun huonoksi vain vilkasliikenteisimmillä kaduilla kuten Mäkelänkadulla Helsingissä.

Liikenne, puun pienpoltto ja energiantuotanto ovat suurimmat päästölähteet

- Ilmansaasteiden pitoisuudet ovat laskeneet viime vuosina. Vuonna 2019 kaikki mittaamamme ilmansaasteiden pitoisuudet vähenivät hieman edellisvuoteen verrattuna, projektisuunnittelija Saija Korhonen sanoo.

Liikenteen lisäksi keskeiset ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla ovat puunpoltto tulisijoissa ja energiantuotanto. Energiantuotannon vaikutus hengitysilman laatuun on vähäinen, koska päästöt puhdistetaan tehokkaasti ja ne leviävät kauas korkeista piipuista. Hengitysilmaan vaikuttavat eniten päästöt lähellä hengityskorkeutta ja liikenteen aiheuttama katupöly.

HSY mittaa ilmanlaatua 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Ajankohtainen ilmanlaatutieto on saatavilla osoitteessa www.hsy.fi/ilmanlaatu.

Lisätietoa:

HSY:n hallituksen päätökset 22.1.202122.1.2021 11:51:31 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelman sekä maa-alueen vuokraamisen Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Laajalahti-Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijaksi valittiin GRK infra Oy parantamaan jätevesiviemäriverkostojen kapasiteettia sekä saneeraamaan ikääntyneet ja huonokuntoiset vesihuolto- ja hulevesiverkostot - Espoon KTK Oy valittiin tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin valittiin kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy ja kahdelle urakka-alueelle Auriga Oy - vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävä ne

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.1.202119.1.2021 16:15:28 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.1.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelmasta sekä maa-alueen vuokraamisesta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen - urakoitsijan valinta sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin - vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävän nestemäisen ferrisulfaatin hankinta - Laajalahti - Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijan valinta parantamaan jätevesi