Liikunnanohjaajan tutkintonimike ei kerro tarpeeksi asiantuntijuudesta
Liikunta-alalla on jo pitkään kipuiltu ongelmallisten tutkintonimikkeiden kanssa. Liikunta-alan ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut on asiantuntija, jolla on valmiudet toimia vastuullisissa tehtävissä liikunnan, hyvinvoinnin ja urheilun toimialoilla. Tällä hetkellä liikunnanohjaaja (AMK) -tutkintonimike kuitenkin pelkistää koulutuksen tavoitteita ja sisältöjä mielikuvissa liian suppeiksi jättäen asiantuntija- ja kehittämisosaamisen näkymättömiin.

Nimikkeen ongelmallisuudesta kertoo myös se, että vaikka suurin osa liikunnanohjaaja (AMK) -tutkinnon suorittaneista jatkaa liikunta-alalla myös työelämässä, vain pieni osa heistä käyttää liikunnanohjaajan ammattinimikettä (Helsingin yliopisto 2020). Myös liikunnanohjaaja (AMK) -tutkinnolta viime vuosina valmistuneiden LinkedIn-profiilien perusteella tekemämme kartoituksen (Lehmusto 2019) mukaan liikunnanohjaaja-ammattinimikkeellä työskentelee vain noin kymmenen prosenttia valmistuneista.
Eräs kyselyymme vastannut opiskelija kuvaa liikunnanohjaaja (AMK) -nimikettä näin: ”Siitä ei huou minkäänlaista uskottavuutta – päinvastoin – eikä se kerro edes auttavasti, mitä tutkinto pitää sisällään. Sellaisille, joille nimike on tuntematon tai jotka ei muuten tunne kontekstia, joutuu joka kerta selittämään, että kyse ei ole mistään ohjaajasta vaan liikunnan ja urheilun asiantuntijuuteen tähtäävästä tutkinnosta."
Tutkintonimikkeen muuttamista on yritetty
Tutkintonimikkeet ovat säädeltyjä ammattikorkeakoululaissa ja valtioneuvoston asetuksessa, ja toteutettavat tutkinnot on määritelty ammattikorkeakoulun toimiluvissa. Tutkintonimikkeisiin kohdistuu siis vahva regulaatio, ja käytännössä tutkintonimikkeen vaihtaminen vaatii valtioneuvoston asetuksen muuttamista.
Liikunta-alan tutkintonimikkeisiin on pyritty vaikuttamaan jo toistakymmentä vuotta. On ehdotettu muun muassa, että liikunnan ammattikorkeakoulututkinnon tutkintonimike muutettaisiin muotoon liikuntapedagogi (AMK) (Joutsenniemi 2014).
Ehdotus ei johtanut muutoksiin, mutta toisaalta liikuntapedagogi (AMK) -nimike ei tällä hetkellä kuvaisi juurikaan sen paremmin tutkinnon tavoitteita tai työelämätehtäviä ainakaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman näkökulmasta.
Tutkintonimikkeen merkitys on suuri – hyvässä ja pahassa
Tutkintonimikkeellä on valtava merkitys opiskelijalle. Se tukee opiskelijan ammatti-identiteetin syntymistä sekä kiinnittymistä opintoihin ja työelämään. Lisäksi se on yksi statusviestinnän välineistä, kun kamppaillaan asiantuntijatehtävistä toisten korkeakoulutettujen kanssa.
Vastavalmistuneella tulisi olla mahdollisimman selkeä kuva siitä, mistä hänen ammatillinen osaamisensa rakentuu ja miten hänen osaamisensa auttaa organisaatioita ja ihmisiä kehittymään erilaisissa toimintaympäristöissä. Työelämän tarpeisiin vastaava osaaminen tekee hänestä liikunta-alan ammattilaisen ja laaja-alaisemman osaajan kuin mitä nykyinen tutkintonimike antaa ymmärtää.
Tutkintonimikkeen tulee olla selvä myös työnantajille. Problemaattisen tilanteesta tekee se, että työantajat saattavat rekrytoinneissa nojata enemmän tutkintonimikkeen luomaan mielikuvaan kuin aitoon ymmärrykseen hakijan osaamisesta.
Tätä mielikuvaa meidän tuleekin ammattikorkeakouluna olla aktiivisesti muuttamassa. Meidän tulee määritellä tutkinnon sisäiset oppimispolkujen nimikkeet paremmin työelämätehtäviä vastaaviksi ja rakentaa ymmärrystä liikunta-alan osaamisista sekä tulevaisuuden osaamistarpeista yhdessä työelämän kanssa. Aktiivinen vuorovaikutus avaa samalla tutkinnon osaamistavoitteita työelämän suuntaan ja edistää tutkinnon tavoitteiden mukaista työllistymistä.
Lähteet
- Ammattikorkeakoululaki. (14.11.2014/932).
- Helsingin yliopisto. 2020. Liikunnanohjaaja (AMK): Mihin valmistuneet ovat sijoittuneet?
- Joutsenniemi, A. 2014. Ammattiliitot: Liikunnan AMK-tutkinnon nimeksi liikuntapedagogi. Nuoli ry.
Lehmusto, T. 2020. Liikunnanohjaaja (AMK) opetussuunnitelman kehittämiskysely. - Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2018. Ammattikorkeakoulun uudistuksen arviointi. Loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2018:32. Haettu osoitteesta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161050/okm32.pdf
- Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoululaista. (18.12.2014/1129).
Kirjoittaja:
Teemu Lehmusto
liikunnan ja hyvinvoinnin lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Vierumäen kampus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiTeemu LehmustolehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471607teemu.lehmusto@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Vuoden Restonomi 2022 on Anders Löfman2.2.2023 13:35:54 EET | Tiedote
CMB Ravintoloiden toimitusjohtaja Anders Löfman on järjestyksessään 23. Vuoden Restonomi.
Korkeakoulujen opiskelijavalinnoilla on kauaskantoisia vaikutuksia suomalaiseen yhteiskuntaan23.1.2023 11:42:59 EET | Blogi
Korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa ei ole kyse vain korkeakoulujen keskinäisestä kilpailusta, vaan ne heijastelevat laajemmin yhteiskunnan muutoksia ja alueellisen vetovoiman kehitystä. Toiveista huolimatta korkeakoulupaikkojen lisääminen alhaisen vetovoiman alueille ei automaattisesti tuo sinne lisää opiskelijoita ja asukkaita, vaan pahimmillaan jarruttaa yhteiskuntakehitystä, heikentää kansallista kilpailukykyä ja lisää hyödyttömiä kustannuksia. Opiskelijan kannalta riskinä on opintojen aloittamisen viivästyminen tai jopa niiden keskeytyminen.
Sisu nykypäivänä - mitä siitä tiedetään? -tilaisuus Helsingin yliopiston Tiedekulman Fönsterissä 9.2. klo 17–1919.1.2023 14:51:58 EET | Tiedote
Mitä on tämän päivän sisu? Entä miten se vaikuttaa toimintaamme? Tule kuulemaan sisuaiheisista tutkimuksista Helsingin yliopiston Tiedekulmassa järjestettävään Sisu nykypäivänä – mitä siitä tiedetään? -tilaisuuteen.
Haaga-Helia mukana Matkamessuilla 2023 teemana vastuullinen liiketoiminta18.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote
Tervetuloa tutustumaan Haaga-Helian yrityskoulutuksiin ja kuuntelemaan asiantuntijoiden puheenvuoroja Matkamessuille Helsingin Messukeskukseen 19.–22.1.2023.
Haku ammatilliseen opettajankoulutukseen alkaa tammikuussa20.12.2022 13:20:56 EET | Tiedote
Päteville opettajille ja ohjaajille on tarvetta ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa. Haku ammatillisiin opettajakorkeakouluihin on 3.1.−19.1.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme