Liikuntapelit motivoivat lapsia ja kehittävät motorisia taitoja: ”Toimivat kivana palkintona”

Liikuntapeliseinä iWall sijaitsee Ruusutorpan koulun aulassa. Seinään kiinnitetyssä pelissä on kaksi näyttöä, joiden edessä lattialla on ympyrät niissä kohdissa, joissa pelaajien kuuluu olla.
Kolmasluokkalaiset Jaakko ja Samuel aloittavat jalkapallopelin. Muut oppilaat odottavat vuoroaan. Näytöllä näkyy, kuinka pallo lähestyy maalia. Lapset hyppäävät torjuakseen maalin ja potkaisevat sitten pallon takaisin kentälle. Pojat tuulettavat villisti, kun näytölle ilmestyy pelikierroksen pisteet.
Peleissä voi joko kilpailla toista pelaajaa vastaan tai kerätä pisteitä yhdessä toisen pelaajan kanssa.
”Mä tykkään eniten kisapeleistä, kuten parkourista tai hiihdosta, joissa yritetään mennä mahdollisimman kovaa maaliin”, kertoo Jaakko, 9.
Kisapelien lisäksi hän tykkää pelata myös sellaisia pelejä, joissa yritetään yhdessä tehdä mahdollisimman hyvä tulos.
Liikuntapelit auttavat kehittämään lasten motorisia taitoja monipuolisesti
Myös erityisluokkaa käyvät lapset antavat liikuntapeleille peukut ylös. Heidän suosikkejaan ovat tanssipeli, kajakkipeli sekä mäkihyppy.
Liikuntapelit ovat esteettömiä ja soveltuvat siksi erityisen hyvin myös erityisryhmille. Ruusutorpan koulun erityisluokkien opettajat käyttävät iWall-seinää oppilaidensa kanssa viikoittain.
Liikuntapelit toimivat kivana palkintona niin, että ensin työskennellään luokassa ja sitten pääsee pelaamaan iWall-peliseinälle.
Pelit innostavat oppilaita liikkumaan eri tavoilla kuin liikuntatunneilla. Esimerkiksi tanssipelissä tavoitteena on kopioida ruudulla näkyvän ihmishahmon asento oikeassa ajassa ja kerätä näin pisteitä. Lasten motoriset taidot kehittyvät samalla, kun he pitävät hauskaa ja pelaavat.
Liikuntapelit kehittävät motoristen taitojen lisäksi myös monia muita sosiaalisia taitoja ja luovat yhteisöllisyyttä.
Kun yksi luokka on pelaamassa, muut usein kerääntyvät ympärille kannustamaan. Pelihetket ovat otollisia tilanteita harjoitella oman vuoron odottamista ja muiden huomioimista. Pelejä pelaa aina kaksi lasta kerrallaan, joten ne opettavat myös yhdessä toimimista.
45 000 pelikertaa ja 1000 tuntia pelattuja pelejä vuoden aikana
iWall-liikuntapeliseinä on ollut Ruusutorpan koulussa vuoden. Pelikertoja on kertynyt 45 000 ja pelitunteja yhteensä 1000.
”On hienoa, että peliä on vuoden aikana käytetty Ruusutorpan koulussa näin paljon. Pelit ovat todella saaneet lapset liikkumaan”, Espoon kaupungin digitaalisen liikunnan ja urheilun projektipäällikkö Kimmo Leinonen sanoo.
Pelimäärät ovat suuria, kun huomioi liikuntapeliseinän käyttöasteen. Ruusutorpan koulun oppilaat saavat pelata oppitunneilla ja muina sellaisina hetkinä, kun aikuiset pystyvät valvomaan pelaamista.
Seuraavaksi iWall-peliseinä siirretään Otaniemen lukioon, jossa se on ainakin vuoden loppuun.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kimmo Leinonen
Projektipäällikkö
Espoon kaupunki
+358 40 6394696
kimmo.leinonen@espoo.fi
Kuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Espoon kaupungin liikunta ja urheilu vastaa noin viidensadan liikunta- ja ulkoilupaikan käytöstä ja kunnosta. Seitsemän urheilupuistoa, kuusi urheiluhallia, noin 100 urheilukenttää, 9 avantoa, noin 200 kilometriä hiihtolatuja, kiintorasteja ja uimarantoja. Lisäksi satoja ohjattuja liikuntaryhmiä viikottain.
Koko Espoo liikkumaan! Omatoimisesti, ohjatusti, luontoon ja liikuntapaikoille!
www.espoo.fi/liikunta | www.espooliikkuu.fi
#EspooLiikkuu @espooliikkuu
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 7.5.20257.5.2025 21:31:18 EEST | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi Keltaperhon päiväkodin tarveselvityksen. Lautakunta hyväksyi myös Lähderannan koulun tarveselvityksen. Kasvun ja oppimisen lautakunta päätti, että kasvun ja oppimisen toimiala luovuttaa Matinkylän monitoimitalossa sijaitsevan teatterisalin sekä siihen liittyvän lämpiön hallintaoikeuden kulttuurilautakunnan hallintaan. Lautakunta hyväksyi esitetyt opiskelijoille annettavan tuen muutoksiin liittyvät tarkennukset Espoon kaupungin lukiokoulutuksen opetussuunnitelmaan. Lautakunta hyväksyi periaatteet huoltajien kanssa tehtävälle yhteistyölle Espoon kaupungin lukioissa.
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote toukokuu 20257.5.2025 16:58:57 EEST | Tiedote
Toimintaympäristön tila Espoossa 2025 -tietopaketti on julkaistu espoo.fi-sivuilla. Espoon väkiluku oli maaliskuun 2025 lopussa ennakkotietojen mukaan 322 180. Pitkäaikaistyöttömien määrä lähestyy korona-ajan huippua.
Alberga centrum får ett nytt utseende norr om banan7.5.2025 08:35:35 EEST | Pressmeddelande
Framtidens byggande som grundar sig på den internationella idétävlingen om Alberga formar stadsmiljön norr om banan avsevärt. Det trivsamma grönskande och trygga gångnätet kring centrumområdet förenar i framtiden centrumområdet via Gransbacken ända till idrottsparken. Hela Alberga centrumområde blir en sammanhängande stadsmiljö när däckkonstruktionen över banan förenar centrumen på båda sidorna om banan med varandra.
Leppävaaran keskusta saa uuden ilmeen radan pohjoispuolella7.5.2025 08:35:35 EEST | Tiedote
Leppävaaran kansainväliseen ideakilpailuun perustuva tulevaisuuden rakentaminen muokkaa kaupunkiympäristöä radan pohjoispuolella merkittävästi. Keskusta-alueen ympärillä kulkeva viihtyisän vehreä ja turvallinen jalankulkureitistö yhdistää tulevaisuudessa keskusta-alueen Gransinmäen kautta aina urheilupuistoon asti. Koko Leppävaaran keskusta-alueesta muodostuu yhtenäinen kaupunkiympäristö, kun radan yli kulkeva kansirakenne yhdistää keskustat radan molemmin puolin toisiinsa.
Leppävaara city centre gets a new look on the north side of the track7.5.2025 08:35:35 EEST | Press release
Building the future based on the Leppävaara international idea competition will significantly shape the urban environment north of the track. In the future, a cosy lush and safe pedestrian route running around the city centre area will connect the city centre via Gransinmäki to the sports park. The entire Leppävaara city centre area becomes a cohesive urban environment, as the deck structure running across the track connects the centres on both sides of the track.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme