Liityntäpysäköintiin pääsee pian myös HSL-sovelluksen lipulla

HSL-kortinlukijat saavat loppuvuoden aikana rinnalleen mobiililipun lukijat HSL-alueen liityntäpysäköinneissä. Niin myös mobiililippua käyttävät pääsevät hyödyntämään joukkoliikenteen asiakkaille tarjottavaa pysäköintiä joukkoliikennematkan yhteydessä. Tähän mennessä joukkoliikennelippua vaativia liityntäpysäköintialueita on voinut käyttää vain HSL-kortilla.

HSL-alueella on tällä hetkellä 11 liityntäpysäköintialuetta (Matinkylä, Niittykumpu, Urheilupuisto, Tapiola, Ruoholahti, Kalasatama, Myllypuro, Leppävaara, Martinlaakso, Malmi ja Laajasalo), joiden käyttö edellyttää voimassa olevaa joukkoliikennelippua. Leppävaaran pysäköintihalliin asennettiin ensimmäiset mobiililipun lukijat koekäyttöä varten syyskuun alussa.

”HSL on parhaillaan asentamassa kortinlukijoiden rinnalle QR-lukijoita, jotka lukevat HSL:n mobiililipun tarkastajanäkymässä olevan QR-koodin. Tämä mahdollistaa sen, että liityntäpysäköintipaikat ovat paitsi sekä HSL:n kortti- että mobiililippuasiakkaiden myös niiden käytössä, jotka ovat hankkineet HSL:n matkalipun jonkun liikkumis- tai yhdistämispalvelun kautta", kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen. "Tällä toimenpiteellä parannamme liityntäpysäköinnin käytettävyyttä sekä vastaamme samalla liikennepalvelulain vaatimuksiin.”

Lukijoiden asennukset käynnistyvät metron länsipäästä Espoossa ja laajenevat sitten myös muihin kohteisiin. HSL:n QR-lukijat tulisi olla asennettuna kortinlukijoiden rinnalle joulukuuhun mennessä. Tämän jälkeen asennukset siirtyvät Kehäradan varren asemille, jonne tuodaan sekä kortinlukijoita että QR-lukijoita Vantaan kaupungin osoittamille liityntäpysäköintialueille. Vantaan, HSL:n ja VR:n tavoitteena on mahdollistaa myös VR:n lippujen käyttö Kehäradan liityntäpysäköintien QR-lukijoissa.

”Joukkoliikenteen lipulla tunnistautumista kannattaa lisätä varsinkin niille alueille, joilla pysäköintitilasta on pulaa. Sillä parannetaan liityntäpysäköintipaikkojen riittävyyttä juuri niille käyttäjille, joille ne ovat tarkoitettu. Myös suurin osa liityntäpysäköivistä autoilijoista oli heille tekemässämme asiakaskyselyssä joukkoliikennelipun näyttämisen kannalla”, Jääskeläinen sanoo.

HSL:n tavoitteena on parantaa liityntäpysäköinnin asiakaskokemusta myös selkeyttämällä informaatiota ja opastusta yhdessä HSL-alueen kuntien kanssa. Helsingissä HKL on jo lähtenyt toteuttamaan seudullisen liityntäpysäköintikonseptin mukaista opasteuudistusta.

Liityntäpysäköinti on joukkoliikenteen asiakkaille tarkoitettu pyörä- tai autopysäköintialue lähellä asemaa tai pysäkkiä. Liityntäpysäköinnillä parannetaan joukkoliikenteen saavutettavuutta ja edistetään kestävää liikkumista.

Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija
tarja.jaaskelainen@hsl.fi

Petteri Huppunen
kehitysasiantuntija
petteri.huppunen@hsl.fi

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja