Liityntäpysäköintiin pääsee pian myös HSL-sovelluksen lipulla

HSL-kortinlukijat saavat loppuvuoden aikana rinnalleen mobiililipun lukijat HSL-alueen liityntäpysäköinneissä. Niin myös mobiililippua käyttävät pääsevät hyödyntämään joukkoliikenteen asiakkaille tarjottavaa pysäköintiä joukkoliikennematkan yhteydessä. Tähän mennessä joukkoliikennelippua vaativia liityntäpysäköintialueita on voinut käyttää vain HSL-kortilla.

HSL-alueella on tällä hetkellä 11 liityntäpysäköintialuetta (Matinkylä, Niittykumpu, Urheilupuisto, Tapiola, Ruoholahti, Kalasatama, Myllypuro, Leppävaara, Martinlaakso, Malmi ja Laajasalo), joiden käyttö edellyttää voimassa olevaa joukkoliikennelippua. Leppävaaran pysäköintihalliin asennettiin ensimmäiset mobiililipun lukijat koekäyttöä varten syyskuun alussa.

”HSL on parhaillaan asentamassa kortinlukijoiden rinnalle QR-lukijoita, jotka lukevat HSL:n mobiililipun tarkastajanäkymässä olevan QR-koodin. Tämä mahdollistaa sen, että liityntäpysäköintipaikat ovat paitsi sekä HSL:n kortti- että mobiililippuasiakkaiden myös niiden käytössä, jotka ovat hankkineet HSL:n matkalipun jonkun liikkumis- tai yhdistämispalvelun kautta", kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen. "Tällä toimenpiteellä parannamme liityntäpysäköinnin käytettävyyttä sekä vastaamme samalla liikennepalvelulain vaatimuksiin.”

Lukijoiden asennukset käynnistyvät metron länsipäästä Espoossa ja laajenevat sitten myös muihin kohteisiin. HSL:n QR-lukijat tulisi olla asennettuna kortinlukijoiden rinnalle joulukuuhun mennessä. Tämän jälkeen asennukset siirtyvät Kehäradan varren asemille, jonne tuodaan sekä kortinlukijoita että QR-lukijoita Vantaan kaupungin osoittamille liityntäpysäköintialueille. Vantaan, HSL:n ja VR:n tavoitteena on mahdollistaa myös VR:n lippujen käyttö Kehäradan liityntäpysäköintien QR-lukijoissa.

”Joukkoliikenteen lipulla tunnistautumista kannattaa lisätä varsinkin niille alueille, joilla pysäköintitilasta on pulaa. Sillä parannetaan liityntäpysäköintipaikkojen riittävyyttä juuri niille käyttäjille, joille ne ovat tarkoitettu. Myös suurin osa liityntäpysäköivistä autoilijoista oli heille tekemässämme asiakaskyselyssä joukkoliikennelipun näyttämisen kannalla”, Jääskeläinen sanoo.

HSL:n tavoitteena on parantaa liityntäpysäköinnin asiakaskokemusta myös selkeyttämällä informaatiota ja opastusta yhdessä HSL-alueen kuntien kanssa. Helsingissä HKL on jo lähtenyt toteuttamaan seudullisen liityntäpysäköintikonseptin mukaista opasteuudistusta.

Liityntäpysäköinti on joukkoliikenteen asiakkaille tarkoitettu pyörä- tai autopysäköintialue lähellä asemaa tai pysäkkiä. Liityntäpysäköinnillä parannetaan joukkoliikenteen saavutettavuutta ja edistetään kestävää liikkumista.

Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija
tarja.jaaskelainen@hsl.fi

Petteri Huppunen
kehitysasiantuntija
petteri.huppunen@hsl.fi

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.