Lina Lehtovaara erotuomariksi naisten jalkapallon MM-kisoihin

Kansainvälisen jalkapalloliitto FIFA:n tuomarikomitea on nimennyt 33 erotuomaria tuomitsemaan 64 naisten jalkapallon MM-lopputurnauksessa ensi kesänä pelattavaa ottelua. Listalla on mukana suomalainen Lina Lehtovaara.
Lina Lehtovaara erotuomariksi naisten jalkapallon MM-kisoihin. Kuva Kalevi Hämäläinen.

Lina Lehtovaara on valittu erotuomariksi naisten jalkapallon MM-lopputurnaukseen, joka pelataan Australiassa ja Uudessa-Seelannissa 20.7.-20.8.2023. Lopputurnaukseen osallistuu ennätykselliset 32 maata, ja ensimmäistä kertaa kaksi maata järjestävät yhdessä kisat.

- Nämä ovat naisten isoimmat kisat ikinä, joten odotukset ovat totta kai korkealla. Odotan innolla, että pääsen tuomitsemaan maailman huippujoukkueiden kohtaamisia, Lehtovaara sanoo.

Jo viime vuonna Lehtovaara teki suomalaista jalkapallohistoriaa tuomitsemalla toukokuussa Mestarien liigan finaalin Torinossa, heinäkuussa EM-kisat Englannissa ja elokuussa alle 20-vuotiaiden MM-kisat Costa Ricassa. Viime vuoden arvokisoilla on ollut suuri painoarvo valinnassa kesän MM-kisoihin.

- Tämä on ollut konkreettinen tavoitteeni viime MM-kisoista lähtien. Kun pari vuotta sitten pääsin kandidaatiksi MM-kisoihin, ymmärsin että se on oikeasti mahdollista. FIFA:n valintaa oli jännittävää odottaa, kertoo Lehtovaara.

Lehtovaaran valinta MM-kisoihin on myös merkittävä asia koko suomalaiselle erotuomaritoiminnalle.

- Linan  valinta on merkki siitä, että olemme tehneet asioita hyvin ja kuinka pienestäkin jalkapallomaasta voi nousta kansainväliselle huipulle. Meidän täytyy luoda sellainen toimintaympäristö, jossa jatkossakin erotuomareillamme on edellytykset menestyä, sanoo Palloliiton huippuerotuomarivalmentaja Mattias Gestranius.

- Lina on malliesimerkki siitä, kuinka tavoitteita pystyy saavuttamaan määrätietoisella työllä. Hänen paikkansa on ehdottomasti MM-kisoissa. Olen varma, että Lina tulee menestymään kisoissa erittäin hyvin ja hän kantaa suomalaista erotuomarilippua korkealla, Gestranius kehuu.

Lisätietoja:

Taru Nyholm, viestintäpäällikkö