Lindring av bristen på kompetent arbetskraft inom teknologiindustrin och social- och hälsovården: Nya riksomfattande tjänster för arbetsrelaterad invandring

De skräddarsydda tjänsterna för arbetsgivare kan nu beställas inom alla 15 NTM-centralers områden. Finländska arbetsgivare och NTM-centralerna köper tjänsterna tillsammans. Arbetsgivare-beställarens betalningsandel är hälften av de totala kostnaderna.

Arbetsrelaterad invandring har redan länge betraktats som en kompletterande lösning på arbetskraftsbristen inom vissa branscher. I enlighet med regeringsprogrammet ska tjänster utvecklas för företag som underlättar internationell rekrytering, bygga upp mångkulturella arbetsgemenskaper samt lära sig det språk som behövs i arbetet.

I synnerhet teknologiindustrins branscher och de företag som verkar inom dem lider av en växande brist på kompetent arbetskraft. Det finns inte tillräckligt med kompetenta sökande till de lediga arbetsplatserna och utbildningarna inom branschen lockar inte tillräckligt med intresserade studerande. Även inom social- och hälsovården är det svårt att hitta kompetent arbetskraft.

Vesa Liesivuori, som ansvarar för att utveckla den internationella rekryteringsmodellen vid NTM-centralen, berättar att flera nya riksomfattande tjänster har lanserats som lösning för att underlätta bristen på kompetent arbetskraft inom teknologiindustrin och social- och hälsovårdsbranscherna.

-Syftet med de nya servicepaketen är att arbetsgivarna ska få färdiga yrkes- och specialkunniga personer i arbete i Finland. Den behövliga kompetensen har identifierats och testats och det finska språket som arbetet förutsätter har inskolats redan i ursprungslandet. Experterna är alltså genast redo att arbeta, sammanfattar Liesivuori.

- Om man fortfarande undrar var man ska börja lönar det sig först ringa Work in Finlands arbetsgivarrådgivning för internationell rekrytering på 0295 016 770 eller besöka den nya webbplatsen www.workinfinland.fi (På finska och engelska), råder Liesivuori dem som är intresserade av internationell rekrytering.

Två nya servicehelheter för arbetsrelaterad invandring

En riksomfattande servicestig som redan lanserats i ursprungslandet för arbetsgivarnas behov är den rekryterande finska språk- och kulturutbildningen inom social- och hälsovårdsbranschen.

• BBi Nordics, Henkilöstöpalvelu Silkkitie Oy och sammanslutningen Arffman Finland Oy / Barona SOTE producerar för närvarande tjänsterna
  • Även nya serviceproducenter kan lämna en anbudsansökan i leverantörsportalen Tarjouspalvelu. Den handledda stigen främjar bland annat den fria rörligheten för vårdassistenter, närvårdare, sjukskötare och läkare från EU- och EES-länder till Finland.

En annan servicestig som ska främjas för att trygga tillgången på kompetent arbetskraft är teknologiindustrins rekryterande testning av yrkesskicklighet för internationella rekryteringar från det europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

• Sammanslutningen Barona Oy (Länsirannikon koulutus Oy WinNova, REDU Edu Oy, och Sedu Education Oy), AEL-Amiedu Oy och Riveria koulutuspalvelut Oy producerar tjänsterna.
  • Till huvudbranscherna hör elektronik- och elindustrin, maskin- och metallproduktindustrin, metallförädling, planering och konsultation samt informationsteknik. Arbetsuppgifterna kan variera från basnivå till arbetsuppgifter som kräver specialkompetens (bl.a. från yrkeskunniga inom verkstadsindustrin till toppexperter inom ICT-branschen).

Två nya servicehelheter för arbetsrelaterad invandring

Förutom rekrytering omfattar de skräddarsydda servicepaketen även behovsbaserad utbildning i utreselandet, identifiering av kunnande och coaching av den mottagande arbetsgemenskapen. Dessutom kommer den offentliga finansieringen att täcka hela kostnaden för stödpaket för makar till experter som rekryteras av arbetsgivare.
De nya serviceprodukterna är en del av servicehelheten Talent Boost-programmet inom Work in Finland för internationell rekrytering. De riksomfattande tjänsterna utvecklas sektorsövergripande, där fokus ligger på instanserna som lyfter upp dem; Business Finland, UF-centret, NTM-centralen i Norra Savolax och An-byrån i Nyland.

Hur går man vidare om kompetent arbetskraft inte kan hittas i finland?

Arbetsgivaren har rekryteringsbehov och det finns ingen kompetent arbetskraft i Finland.

1. Arbetsgivaren gör ett förslag om tjänster för internationell rekrytering (länk) till den lokala NTM-centralen.
  2. Den lokala NTM-centralen gör beställningen enligt arbetsgivarens förslag till behovet av arbetskraft.
  3. Serviceproducenten upprättar en genomförandeplan och man kommer separat överens om tjänstens detaljer i upphandlingskontraktet.

Vesa Liesivuori
Riksomfattande koordinator för utveckling av den internationella rekryteringsmodellen
NTM-centralen i Norra Savolax
vesa.liesivuori@ely-keskus.fi
tfn 0295 043 618

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.