Lindström laajentaa koulukiusaamista vastustavan Välitä! -kampanjan valtakunnalliseksi – mukana muun muassa Duudsonit ja FightBackin Pekka Hyysalo

Kampanjassa hyödynnetään mediatilana Lindströmin käsipyyheannostelijoita, jotka löytyvät useista Suomen kouluista. Kansissa näkyvin visuaalisin viestein oppilaita kannustetaan välittämään toisista ja varmistamaan omalla toiminnallaan sen, ettei ketään kiusata. Kampanjan kuvat ja tekstit suunnitellaan yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa.

Kampanjan idea lähti Lindströmin Pohjois-Suomen työntekijöiltä Sami Toljamolta ja Katariina Isolalta, jotka halusivat tarttua tärkeään aiheeseen omakohtaisenkin kokemuksen kautta.

Toljamon mukaan kiusaamista ehkäisevässä projektissa on kyse arvopohjaisesta toiminnasta sekä henkilökohtaisen että yrityksen merkityksen kirkastamisesta.

”Suoraa liiketoiminnallista hyötyä meille ei tässä ole, mutta yrityksemme merkityksessäkin sanotaan, että välitämme sekä ihmisistä että maapallosta. Autamme lapsia tuntemaan olonsa onnelliseksi, turvalliseksi ja varmaksi, jotta he voivat ylittää itsensä päivittäisten haasteiden edessä”, Toljamo lisää.

Kiusaamisen ehkäisyssä mukana myös muun muassa FightBackin Pekka Hyysalo ja Duudsonit

Lindströmin kampanjaan on lähtenyt mukaan myös valtakunnallisia vaikuttajia, kuten Pekka Hyysalo, Duudsonit, tubettaja ja räppäri Arttu Lindeman ja näyttelijä Mikko Töyssy. He ovat mukana keskustelemassa lasten ja opettajien kanssa siitä, miksi aihe on niin tärkeä ja miksi kiusaamista ei saa sallia missään muodossa.

”Kiusaaminen tuhoaa unelmia. Me ollaan omassa elämässä nähty mitä kaikkea hienoa voi saavuttaa kun asioita tehdään yhdessä, ystävinä”, toteavat Duudsoneista Jarppi ja HP.

"Kaikkien tulee puhaltaa yhteen hiileen, jotta joukkue toimisi parhaalla mahdollisella tavalla. Kiusaaminen tuhoaa joukkuehengen, eikä kukaan hyödy. Suomi on yhteinen joukkueemme", kertoo Pekka Hyysalo.

"Jopa yksi kymmenestä lapsesta joutuu koulukiusaamisen uhriksi, mä olin yksi näistä. Jos nyt 24-vuotiaana artistina pystyn johonkin mun näkyvyyttä ja julkisuutta käyttämään - se on tämä. Mä oon aina altavastaajan puolella”, toteaa Arttu Lindeman.

Kiusaamisen ehkäisy on osa vastuullisuutta

Positiivista yrityskulttuuria ja arvopohjaista keskustelua ylläpitänyt Lindströmin Suomen maajohtaja Pasi Saarinen on ylpeä sekä kampanjasta että sen sanomasta. Kampanja on yksi esimerkki siitä, miten vastuullisissa yrityksissä otetaan kantaa yhteiskunnallisesti tärkeisiin asioihin.

”Haluamme Lindströmillä vaalia innovatiivista kulttuuria, jossa jokaisen työntekijän yksittäiset arvot ja ideat voivat synnyttää jotain suurempaa. Meille tässä on kyse vastuullisuustyöstä, joka on määritelty osaksi Lindströmin merkitystä (purpose)", Saarinen suitsuttaa.

”Haluaisin samalla haastaa suomalaiset yritykset mukaan merkitys-ajatteluun. Yrityksillä, kuten jokaisella yksilölläkin, on oma merkitys. Merkitys syntyy siitä, miksi on olemassa ja mitä haluaa tehdä muiden tai maapallon hyväksi”, jatkaa Saarinen.

Välitä! – kampanjassa mukana olevat koulut:

Kokkola, Hollihaan koulu
Espoo, Kirstin koulu
Masku, Kurittulan koulu
Turku, Yli-Maarian koulu
Oulu, Metsokankaan koulu
Vantaa, Kaivokselan koulu
Harjavalta, Keskustan alakoulu
Lahti, Tiirismaan koulu
Nastola, Erstan koulu
Pirkkala, Naistenmatkan koulu
Nokia, Kankaantaan koulu