Linkosuo parantaa kilpailukykyään panostamalla entistä enemmän vastuullisuuteen
Linkosuo vahvistaa yrityksen kasvukykyä kehittämällä yritystoiminnan vastuullisuutta.
Yritys on juuri saanut valmiiksi ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa, johon sisältyy laaja vastuullisuutta kehittävä toimenpideohjelma. Samaan aikaan Linkosuo on lisännyt merkittävästi leipomotuotteiden vientiä muun muassa Kiinaan, Baltiaan, Pohjoismaihin ja muualle Eurooppaan.
Viime vuonna suurimmat ponnistukset vastuullisuustyössä liittyivät ruokahävikkiin, tuoteturvallisuuteen ja henkilöstön koulutukseen konsernin kummassakin yhtiöissä, kahvilatoiminnassa ja leipomotoiminnassa.
”Teimme tuotannossamme materiaalikatselmuksen, jossa kartoitettiin prosessien vaiheet. Tunnistimme, miten hävikkiä syntyy ja loimme toimenpiteet hävikin vähentämiseksi. Katselmuksen perusteella olemme tehneet prosesseihin parannuksia ja onnistuneet vähentämään ruokahävikkiä jo 100 tonnia vuodessa”, Linkosuon toimitusjohtaja Timo Jänne kertoo.
Vastuullisuusraportoinnin yhteydessä tunnistettiin kehityskohteita, joihin vastatakseen henkilöstö on käynyt läpi mittavan Linkosuo Future -koulutusohjelman. Koulutuspäiviä kertyi viime vuonna yhteensä 2000 eli noin 10 päivää henkilöä kohden. Kangasalla Mannakorvessa sijaitseva leipomo on ottanut käyttöön kansainvälisen IFS-laatujärjestelmän. Linkosuo on yksi harvoista suomalaisista elintarvikeyrityksistä, jotka ovat ansainneet IFS-sertifikaatin.
Vastuullisuuteen panostaminen on oleellinen osa Linkosuon kasvustrategiaa.
”Teimme vastuullisuusohjelman aluksi sidosryhmäkyselyn molemmissa operatiivisissa yhtiöissä. Oli mukava huomata, että sidosryhmillä on hyvä mielikuva Linkosuon vastuullisuudesta. He myös pitävät vastuullisuutta erittäin tärkeänä yhteistyömme jatkumisen kannalta, mikä antaa meille lisää motivaatiota vastuullisuustyömme kehittämiseen”, Jänne sanoo.
Ruoka-alalla ympäristövastuullisuus ja tuoteturvallisuus ovat korostuneesti läsnä. Raportin yhteydessä laskettiin leipomotoiminnan hiilijalanjälki, mikä auttaa konkreettisten tavoitteiden asettamisessa hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Tuoteturvallisuuden osalta suomalainen lainsäädäntö ja elintarvikevalvonta ovat kilpailuvaltteja maailmalla, ja IFS-laadunohjausjärjestelmä parantaa Linkosuon tuoteturvallisuutta edelleen.
”Linkosuon panostukset vastuullisuuden kehittämiseen ovat vaikuttavia. Vastuullisuusnäkökulman ottaminen vahvasti mukaan kasvustrategiaan kertoo siitä, että yritys on valmistautunut päämäärätietoisesti ja pitkäjänteisesti kasvun toteuttamiseen kaikilla markkina-alueilla”, EcoRealin vastuullisuusasiantuntija Leena Oiva sanoo.
Linkosuon vastuullisuusohjelma tuotettiin EcoRealin vastuullisuuspalveluiden vetämissä työpajoissa yhdessä Linkosuon vastuullisuustyöryhmän kanssa.
Lisätietoja:
Timo Jänne
toimitusjohtaja
Linkosuon Leipomo Oy
p. +358 500 624 766
Leena Oiva
vastuullisuusasiantuntija
EcoReal Oy
p. +358 40 539 8338
Linkosuo on vuonna 1936 perustettu tamperelainen leipomo- ja kahvila-alan perheyritys jo neljännessä polvessa. Konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 22 miljoonaa euroa ja se työllistää yhteensä 190 leipomo- ja kahvila-alan ammattilaista. Konserniin kuuluvat hallinnointi- ja emoyhtiö Linkosuo Oy, Linkosuon Leipomo Oy ja Linkosuon Kahvila Oy.
EcoReal Oy on kiinteistö- ja rakennusalan kasvava asiantuntijayritys. Ydintavoitteemme on vähentää ilmastopäästöjä ja varmistaa ihmisten terveelliset sekä turvalliset olosuhteet. Toimintamme perustuu arvoihimme: vastuullisuus, luotettavuus ja tehokkuus. EcoRealin vastuullisuuspalvelut tarjoavat vastuullisuusraportointeja ja -ohjelmia kaikille toimialoille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Toivanen-Vistiviestintäpäällikkö
outi.toivanen-visti@ecoreal.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
EcoReal Oy on kiinteistö- ja rakennusalan kasvava asiantuntijayritys. Ydintavoitteemme on vähentää ilmastopäästöjä ja varmistaa ihmisten terveelliset sekä turvalliset olosuhteet. Toimintamme perustuu arvoihimme: vastuullisuus, luotettavuus ja tehokkuus. EcoRealin vastuullisuuspalvelut tarjoavat vastuullisuusraportointeja ja -ohjelmia kaikille toimialoille.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta EcoReal Oy
EcoRealilla korkea asiakastyytyväisyys10.8.2020 08:44:59 EEST | Tiedote
Kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijayritys EcoReal sai asiakkailta hyvät arvosanat alkukesästä tehdyssä asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-luku oli 58 eli asiakkaat suosittelevat hyvin todennäköisesti EcoRealin palveluita myös muille. Erityisen tyytyväisiä oltiin asiantuntijoiden ammattitaitoon.
EcoReal teki myyntiennätyksen, toukokuussa hintakampanja4.5.2020 09:13:11 EEST | Tiedote
Kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijayritys EcoRealin palveluiden myynti on sujunut koronapandemiasta huolimatta erittäin hyvin. EcoReal teki huhtikuussa uuden myyntiennätyksen, kun kuukauden aikana myytyjen palveluiden summa ylitti 1,6 miljoonaa euroa.
EcoReal perusti henkilöstörahaston17.4.2020 11:06:54 EEST | Tiedote
Kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijayritys EcoReal on perustanut henkilöstörahaston. Se tarjoaa vaihtoehtoisen tavan tulospalkkioiden maksamiseen ja vastaanottamiseen. Henkilöstörahastolain mukainen palkkioiden rahastointi muodostaa merkittäviä palkkioiden henkilösivukuluihin ja verotukseen liittyviä säästöjä, jotka kanavoituvat henkilöstön eduksi.
Nimitysuutinen: Jukka Holopainen ylläpitopalveluiden johtajaksi2.4.2020 08:32:00 EEST | Tiedote
EcoReal kasvattaa kiinteistöjen teknisen manageerauksen palveluita ja on nimittänyt diplomi-insinööri Jukka Holopaisen johtamaan ylläpitopalveluita. Hän on toiminut aiemmin Lassila & Tikanojalla pääkaupunkiseudun kiinteistötekniikan aluejohtajana. Sitä ennen hän toimi muun muassa ISS Palveluissa ylläpitopalveluiden eri tehtävissä. ”Odotan, että saan kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa kiinteistöjä viihtyisiksi, turvallisiksi ja energiatehokkaammiksi. Ylläpitopalvelut ovat tulleet tutuiksi jo aiemmin, mutta EcoRealin tarjonnan laajuus pääsi yllättämään minut. Energiatehokkuuden lisäksi EcoRealin vahvuus on vastuullisuus. Uudessa tehtävässä haluan tutustua kollegoihin ja asiakkaisiin sekä kehittää ylläpitopalveluita heidän kanssaan”, Holopainen sanoo. Kiinteistöjen tekninen manageeraus on kiinteistöjen jatkuvan ylläpidon ja rakennuttamisen johtamista. Tekninen manageri varmistaa, että kiinteistöä hoidetaan asianmukaisesti ja laadukkaasti. Tekninen manageeraus on tärkeä osa kiinteistöjen
Asiakkaat entistä tyytyväisempiä EcoRealin palveluihin24.1.2020 09:14:20 EET | Tiedote
EcoRealin asiakastyytyväisyyttä kuvaavan NPS-indeksin arvo nousi viime syksyn asiakastyytyväisyyskyselyssä luvusta 69 lukuun 74. NPS-indeksi kertoo, kuinka suurella todennäköisyydellä asiakkaat suosittelisivat EcoRealin palveluita. Arvoja, jotka ylittävät 40, pidetään yleisesti hyvinä. EcoRealin uusin tulos on siis huippuluokkaa. ”Olemme erittäin kiitollisia asiakkaillemme, jotka luottavat meihin ja joiden kanssa olemme saaneet tehdä mielenkiintoisia projekteja. Tästä on mukava lähteä rakentamaan uusia projekteja tämän vuoden aikana”, kertoo EcoRealin toimitusjohtaja Janne Rytkönen. Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä henkilöstömme ammattitaitoon, asiantuntemukseen ja palveluasenteeseen. EcoRealin kanssa tehdyt projektit koettiin hyödyllisiksi ja lisäarvoa tuottaviksi. EcoRealin palvelutarjontaa on laajennettu viime aikoina kiinteistöjen ympäristöluokituksiin (BREEAM In-Use) ja hiilijalanjäljen laskentaan. Myös teknisen manageerauksen palveluja