Linnanmäen Vuoristoradan vauhti on vienyt kesämuistoihin jo 69 vuoden ajan

Nostalginen Vuoristorata avasi tervantuoksuiset vauhtilaskunsa vuonna 1951 ja klassikkolaite on tuonut kyytiläisilleen rakkaita huvipuistomuistoja pian jo seitsemän vuosikymmenen ajan. Legendaarinen Vuoristorata täyttää maanantaina 13.7.2020 ikimuistoiset 69 vuotta.

Syksyllä 1950 Linnanmäellä vieraili tanskalainen tivolilaitteisiin erikoistunut rakennusmestari Valdemar Lebeck Kööpenhaminan Tivolista, joka ehdotti ratalaitteen rakentamista Helsinkiin. Laitteen esikuvana käytettiin Kööpenhaminassa sijaitsevaa Dyrehavsbakkenin vuoristorataa. Rakennustöitä tehtiin talven ajan ja Linnanmäen Vuoristoradan avajaisia juhlittiin heinäkuussa 1951. Lebeckin nimi ikuistettiin vauhdikkaan radan suunnittelijaksi. Kun klassikkolaite valmistui, se oli noin 950 metrin pituisella radallaan Pohjoismaiden suurin vuoristorata.

Vuoristoradasta on tullut Linnanmäen kaikkien aikojen suosituin laite, jossa sukupolvi toisensa jälkeen on nauttinut jarrumiesten isännöimien tunnelmallisten kyytien vauhdin hurmasta.

Vuoristoradan syntymäpäiviä on aina vietetty Linnanmäellä juhlatunnelmissa.

– Tänä vuonna haluamme juhlistaa Helsingin ikonisimman laitteen syntymäpäivää jakamalla Vuoristoradan tervanmakuisia nimikkomakeisia Vuoristoradan vinhasta vauhdista nauttiville huvittelijoille. Mikäli legendaarisen ratalaitteen ystävä juhlistaa Vuoristoradan juhlapäivää kotioloissa, vinkkaamme nauttimaan synttärikahvit tämän kauden uutuudesta, upeasta Vuoristorata-emalimukista, toimitusjohtaja Pia Adlivankin kertoo iloissaan.

Linnanmäki on koonnut rakastetun huvipuiston 70-vuotissyntymäpäivien kunniaksi nostalgisen kuvagallerian, joka löytyy osoitteesta www.linnanmaki.fi/linnanmaki-70v. Kaikki huvipuistofanit voivat sukeltaa Linnanmäen arkistojen uumenin ja tunnelmoida huvittelun historiaa!

Lasten Päivän Säätiön ovat perustaneet kuusi lastensuojelujärjestöä: Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Barnavårdsföreningen i Finland, Ensi- ja turvakotien liitto, Parasta Lapsille ja Pelastakaa Lapset. Lasten Päivän Säätiö on jo vuosikymmeniä ylläpitänyt ja kehittänyt Linnanmäen Huvipuistoa kerätäkseen varoja lastensuojelutyölle. Huvittelemalla Linnanmäellä kaikki asiakkaamme tukevat lastensuojelutyötä. Linnanmäen pääyhteistyökumppanit vuonna 2020 ovat SOK / HOK-Elanto, Unilever Finland Oy ja Oy Hartwall Ab. Linnanmäen yhteistyökumppaneina nämä yritykset tukevat omalla panoksellaan arvokasta lastensuojelutyötä.