Lions Clubs Internationals första kvinnliga president till Finland

Den första kvinnliga presidenten för världens största serviceorganisation, Lions Clubs International, islänningen Gudrun Yngvadottir besöker Finland 26-29 augusti. Yngvadottir hoppas på fler kvinnor än nu i ledande ställning.
Gudrun Yngvadottir.

Den nya internationella presidenten tror att kvinnliga medlemmar gör lionsklubbarnas verksamhet mera mångsidig, och Yngvadottir strävar också efter att antalet kvinnliga medlemmar i lionsklubbarna stiger till 50 %. Man vet att sådana klubbar klarat sig bäst, i vilka verkar både män och kvinnor.

Finland hör till världens mest aktiva lionsländer. Finland är världens 13. och Europas 4. största medlemsland.

‒ De nordiska ländernas lions är en stark Lions-familj, som lions runtom i världen uppskattar och erkänner. Vi har en en lång historia av framgångsrika, internordiska hjälpprojekt, säger Yngvadottir.

I Gudrun Yngvadottirs besöksprogram ingår ett besök hos världens äldsta lion, Aimo Viitala samt öppningen av ett motionsställe på Väinämöinens idrottsplan riktat speciellt till synskadade. Vidare bekantar hon sig 27.8 med Helsingfors Universitet samt Finlands Lionsförbunds kontor i Malm, där Östersjöprojektet presenteras. Tisdag 28.8 deltar Gudrun Yngvadottir i lions´ gemensamma öppningsevenemang av terminen i S:t Michel med omnejd.

Medias representanter kan intervjua den internationella lionspresidenten i samband med på förhand överenskomna besöksobjekt. Bästa tillfället för intervju är onsdag 29.8 kl 12 i restaurang Nyyrikki.

Om intervjuerna med Gudrun Yngvadottirin kan man avtala med Finlands internationella direktör Heimo Potinkara, heimo.potinkara@lions.fi el 050 551 3600. Han är värd för besöket.

Maarit Kuikka
Finlands Lionsförbunds generalsekreterare
gsm 040 580 2494

Gudrun Yngvadottir.

Finlands Lionsförbund är en rikstäckande takorganisation, som lionsklubbarna grundade 24.10.1960 för att sköta ett rikstäckande samarbete, landsomfattande kampanjer och för att stöda klubbarnas verksamhet. Förbundet organiserar ungdomsutbyte, utbildar samt ansvarar för Finlands lionsklubbars nationella och internationella aktiviteter och samarbete. Finlands Lionsförbund hör till den internationella organisationen Lions Clubs International. Finlands Lionsförbund har över 23 000 medlemmar.

Läs mera om verksamheten på www.lions.fi, www.facebook.com/LionsFinland,https://twitter.com/LionsFinland och www.instagram.com/suomen_lions_liitto.