Liput liehuvat Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi 1.10.

Useat järjestöt ja muut toimijat ovat jo perinteisesti nostaneet lipun salkoon 1.10. Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Nyt liputuspäivä on saanut merkittävän lisäpanostuksen, kun sisäministeriö on aiempien vuosien suosituksen sijaan antanut liputusmääräyksen kaikille valtion virastoille ja laitoksille.

Miina Sillanpää oli ensimmäinen suomalainen naisministeri ja aikansa suuri kansalaisvaikuttaja, jonka työn jälki näkyy vielä nykyisinkin monilla yhteiskunnan osa-alueilla. Poliittisen uransa ohella Miina Sillanpäällä oli myös lukuisia vapaaehtoisia toimia ja tehtäviä, koska hän tarttui moniin yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja erityisesti yhteiskunnan vähäosaisten aseman parantamiseen. Hän toimi aktiivisesti palvelijattarien oikeuksien ja työolojen parantamiseksi, otti kantaa työssäkäyvien naisten asemaan ja perheoloihin, perusti ensikoteja yksinhuoltajaäideille ja heidän lapsilleen sekä kiinnitti huomiota vanhusten asemaan yhteiskunnassa.

Miina Sillanpää perusti tänä vuonna 75 vuotta täyttävän Ensi- ja turvakotien liiton, jonka jäsenyhdistysten palveluista saa apua 16 000 henkilöä vuodessa.

Mikko Savelainen
Viestintäpäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto

Tyttöjen päivänä puhutaan seurusteluväkivallasta8.10.2020 10:48:45 EESTTiedote

Ensi- ja turvakotien liitto muistuttaa Kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10. jokaisen oikeudesta olla turvassa myös seurustelusuhteessa. Monien nuorten kohdalla seurustelu on parisuhteen opettelua ja uusien myönteisten asioiden kokemista. Osalle nuorista seurustelun pelisäännöt voivat vielä olla epäselvät ja kumppanin mustasukkaisuus tai omistushaluisuus saatetaan sekoittaa rakkaudeksi. Seurustelun ei kuulu satuttaa.

Lapsenhuoltolaki ei yksinään estä huoltoriitoja - vauvavaiheen ero on erityisen rankka23.9.2020 10:33:22 EESTTiedote

Uudistunut lapsenhuoltolaki ei yksinään riitä edistämään vanhempien välistä yhteistyötä tai ehkäisemään huoltoriitoja. Vastaajista 22% kertoo uudistetun lain vaikuttavan yhteistyöhön toisen vanhemman kanssa. Vanhempien näkemyksiä selvitettiin Ensi- ja turvakotien liiton tekemässä kyselyssä, johon vastasi 278 vanhempaa. Erityisen tärkeää on auttaa eroavia vanhempia ja perheitä jo vauva-aikana.

Ensi- ja turvakotien liitto lisää apua lapsille ja nuorille26.8.2020 10:50:37 EESTTiedote

Ensi- ja turvakotien liito avaa uuden matalan kynnyksen chatin lapsille ja nuorille. Chatissä vastaavat ero- ja väkivaltatyön ammattilaiset liiton jäsenyhdistyksistä ympäri Suomea. Liitto on huolissaan niistä perheistä, joissa vanhemmilla on monia kasaantuneita ongelmia, joita korona-aika vielä syventää. Pelkona on, että kodin vaikeuksista ei uskalleta puhua kenellekään ja ilman järjestöjen matalan kynnyksen apua moni perhe jää ilman apua. Uusi chat aukeaa 31.8.2020.