Liput liehuvat Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi 1.10.

Useat järjestöt ja muut toimijat ovat jo perinteisesti nostaneet lipun salkoon 1.10. Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Nyt liputuspäivä on saanut merkittävän lisäpanostuksen, kun sisäministeriö on aiempien vuosien suosituksen sijaan antanut liputusmääräyksen kaikille valtion virastoille ja laitoksille.

Miina Sillanpää oli ensimmäinen suomalainen naisministeri ja aikansa suuri kansalaisvaikuttaja, jonka työn jälki näkyy vielä nykyisinkin monilla yhteiskunnan osa-alueilla. Poliittisen uransa ohella Miina Sillanpäällä oli myös lukuisia vapaaehtoisia toimia ja tehtäviä, koska hän tarttui moniin yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja erityisesti yhteiskunnan vähäosaisten aseman parantamiseen. Hän toimi aktiivisesti palvelijattarien oikeuksien ja työolojen parantamiseksi, otti kantaa työssäkäyvien naisten asemaan ja perheoloihin, perusti ensikoteja yksinhuoltajaäideille ja heidän lapsilleen sekä kiinnitti huomiota vanhusten asemaan yhteiskunnassa.

Miina Sillanpää perusti tänä vuonna 75 vuotta täyttävän Ensi- ja turvakotien liiton, jonka jäsenyhdistysten palveluista saa apua 16 000 henkilöä vuodessa.

Mikko Savelainen
Viestintäpäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto

Väkivallan uhkaan saa apua myös jouluna16.12.2020 12:59:38 EETTiedote

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten 19 turvakotia ovat auki myös jouluna. Lisäksi avopalvelut sekä chat auttavat lähisuhdeväkivaltatilanteissa vuodenvaihteen juhlapyhinä. Turvakodit on tarkoitettu väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille aikuisille ja lapsille. Avopalvelut auttavat kaikkia väkivallan osapuolia eli aikuista tekijää ja kokijaa sekä lasta tai nuorta. Jos ilmapiiri kotona on riitainen, voi omaa ja perheen turvallisuutta parantaa etukäteen keskustelemalla ammattiauttajan kanssa chatissa.

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat18.11.2020 09:59:34 EETTiedote

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti, mikä johtuu kuntien taloustilanteesta. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni –ensikotien kuntoutuspaikoista on syksyllä ollut vain lähes puolet käytössä. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Etämediainfo 18.11: Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat13.11.2020 14:05:13 EETKutsu

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti. Ilmiön taustalla on kuntien vaikea taloustilanne. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni -ensikotien kuntoutuspaikoista on ollut syksyllä käytössä vain noin puolet. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Raskaudenaikainen masennus täytyy tunnistaa ja hoitaa11.11.2020 10:38:26 EETTiedote

Äidin raskaudenaikainen mielenterveys on yhteydessä lapsen hyvinvointiin. Äitien mielenterveyden pulmat on tärkeä tunnistaa ja tarjota apua mahdollisimman varhain ja jo silloin kun vauvaa odotetaan. Riittävän varhain ja pitkään saatu apu turvaa vauvan kehitystä ja antaa perheelle voimia odotukseen. Ensi- ja turvakotien liiton palveluissa saa apua ympäri Suomea. Kuopion ensikotiyhdistyksen päiväryhmässä tuettiin vuonna 2019 17 perhettä ja Baby Blues työstä sai apua 63 perhettä. Heistä 19 oli vauvaa odottavia perheitä.

Missä on virkamiesten ja päättäjien järjestötuntemus?31.10.2020 09:00:00 EETBlogi

- Osa päättäjistä pitää järjestöjä vähäpätöisinä puuhastelijoina tai palveluntuottajina samanlaisina kuin yrityksiä, toteaa Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä blogissaan. - Lukujen valossa sote-järjestöjen tuottama hyvä on volyymiltaan valtava, arvoltaan korvaamaton ja järjestöjen tuottamissa palveluissa on paljon erityispiirteitä. Järjestöt ovat suomalaisen yhteiskunnan yksi kivijalka.

Tyttöjen päivänä puhutaan seurusteluväkivallasta8.10.2020 10:48:45 EESTTiedote

Ensi- ja turvakotien liitto muistuttaa Kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10. jokaisen oikeudesta olla turvassa myös seurustelusuhteessa. Monien nuorten kohdalla seurustelu on parisuhteen opettelua ja uusien myönteisten asioiden kokemista. Osalle nuorista seurustelun pelisäännöt voivat vielä olla epäselvät ja kumppanin mustasukkaisuus tai omistushaluisuus saatetaan sekoittaa rakkaudeksi. Seurustelun ei kuulu satuttaa.