Lisää aikaa potilaille ja hoitotyöhön – lääkehuollon automatisointi helpottaa terveysalan henkilöstöpulaa

Terveydenhuollossa kiireisten ammattilaisten aikaa kuluu paljon muihin rutiineihin, kuin varsinaiseen hoitotyöhön. Myös lääkitysvirheitä tapahtuu usein ja niillä voi olla vakavia seurauksia. Terveysteknologiayhtiö NewIcon Oy:n automaatiolaitteet auttavat ratkaisemaan näitä ja monia muita alan ongelmia.
Lääkehuollon automaatiolla voidaan vapauttaa hoitajien tai farmaseuttien työaikaa varsinaiseen asiakas- ja hoitotyöhön. NewIconin varastoautomaattia hyödynnetään mm. Kuopion Uudessa apteekissa.

Terveydenhuollon jatkuvasti paheneva henkilöstöpula pakottaa sairaalat ja apteekit etsimään uusia ratkaisuja toiminnan tehostamiseen. Haasteeseen vastaa suomalainen kasvuyhtiö NewIcon Oy, jonka lääkehuollon automaatiojärjestelmät vapauttavat ammattilaisten aikaa rutiininomaisesta lääkkeiden varastoinnista, jakelusta ja annostelusta.

– Lääkehuollon automaatiolla voidaan vapauttaa hoitajien tai farmaseuttien työaikaa varsinaiseen asiakas- ja hoitotyöhön. Lisäksi automaatio parantaa työturvallisuutta vähentämällä riskialttiita ja kuormittavia työtehtäviä, NewIcon Oy:n toimitusjohtaja Ossi Parviainen kertoo.

Lääkehuollon automaatiojärjestelmät parantavat myös potilasturvallisuutta ehkäisemällä lääkitysvirheitä.

– Lääkitysvirheet ovat tutkitusti suuri ongelma kaikkialla maailmalla. Lääkkeitä annostellaan väärin, jaetaan väärään aikaan, väärille potilaille ja väärin käyttöohjein, Parviainen toteaa.

Tutkimusten* mukaan esimerkiksi suomalaisissa sairaaloissa ilmoitetuista potilasturvallisuutta vaarantavista tapahtumista noin 40 prosenttia liittyy lääkitysvirheisiin. Yhdysvalloissa puolestaan lääkitys- ja hoitovirheistä johtuneiden kuolemantapausten määrän on arvioitu olevan jopa 440 000 henkeä vuosittain, mikä tekee siitä kolmanneksi yleisimmän kuolinsyyn maassa.

Automaatiosta on hyötyä myös arvokkaiden lääkkeiden käyttökuntoon saattamisessa, missä inhimilliset virheet aiheuttavat usein kallista hävikkiä.

– On tutkittu, että jos yksittäinen sairaala ostaa 10 miljoonan eurolla syöpähoidoissa käytettäviä ja suonensisäisesti annettavia sytostaattilääkkeitä, tästä määrästä jopa seitsemän prosenttia joutuu lääkehävikkiin. Eli 700 000 euron arvosta lääkkeitä menee hukkaan. Automaatio voi tuoda tässä merkittäviä kustannussäästöjä, Parviainen toteaa.

Lääkehuollon automaatioon investoidaan tulevaisuudessa miljardeja euroja

Koronapandemian hellitettyä sairaaloiden ja apteekkien terveysteknologiainvestoinnit ovat jälleen kasvussa. Lääkehuollon automaatiojärjestelmien ja laitteiden markkinan odotetaan kasvavan 11 miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä.

Investointeja vauhdittaa myös EU:n 2000 miljardin euron elvytyspaketti, josta merkittävä osa käytetään uusien sairaaloiden rakentamiseen ja niiden modernisointiin sekä digitalisaatioon.

– Pohjoismaissa investoidaan jopa 35 miljardia euroa uusiin sairaalahankkeisiin ja apteekkialalla on käynnissä globaali toimintamurros, kun lääkkeitä voidaan tilata suoraan kotiin verkkoapteekeista. Olemme toimittaneet esimerkiksi israelilaiselle Super-Pharm-apteekkiketjulle jo 20 automaatiolaitetta ja neuvottelemme heidän kanssaan parhaillaan 100 lisälaitteen puitesopimuksesta, minkä arvo tulisi olemaan noin 18 miljoonaa euroa, Parviainen kertoo.

NewIconinilla on Suomessa jo noin 150 asiakasta, joille on toimitettu noin 400 lääkehuollon automaatiojärjestelmää. Laitetoimituksia on tehty myös mm. Ranskaan, Tanskaan, Ruotsiin ja Kiinaan.

– Alhainen automaatioaste avaa yhtiölle satojen miljoonien eurojen markkinat. Saimme esimerkiksi Italiasta suurelta monikansalliselta terveysteknologiayhtiöltä ensimmäiset tilaukset lääkevalmistusroboteista.

Robotit auttavat syöpähoidossa tarvittavien lääkkeiden sekä antibioottien käyttökuntoonsaattamisessa. Lääkkeiden varastoautomaatiolla on avautumassa myös Yhdysvaltojen markkinat, Parviainen listaa.

Vastatakseen asiakkaiden kasvaneeseen kysyntään NewIcon Oy:llä on parhaillaan meneillään 5 miljoonan euron osakeanti kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n kautta.

Lähteet:

Helsingin ja Uudenmaan Hyvinvointialuen turvallisuusraportti 2015; Annina Lääkkölä & Hannamari Poutanen. HaiPro-Vaaratapahtumien raportointijärjestelmä. Hoitohenkilökunnan ja osastosihteerien kokemuksia HaiPro:n käytöstä Länsi-Pohjan keskussairaalan operatiivisella tulosalueella. Opinnäytetetyö Kemi Tornion ammattikorkeakoulu 2013.

J. James 2013, Journal of Patient Safety, vol 9, A New, Evidence-based Estimate of Patient Harms Associated with Hospital Care

Lääkkeiden varastoautomaatti automatisoi lääkkeiden vastaanoton, hyllytyksen ja keräilyn. Automatisointi vähentää mm. manuaalista työtä, lääkejätettä ja toimitusvirheitä. Kuvassa NewIconin Mega-Fixu-varastoautomaatti.

Springvest Oyj on Suomen johtava listaamattomien kasvuyhtiöiden osakeantien järjestäjä. Springvest tarjoaa kasvurahoitusta suomalaisille kasvuyhtiöille ja sijoittajille mahdollisuuden sijoittaa listaamattomiin osakkeisiin.

10 vuotisen historiansa aikana Springvest on järjestänyt yli 80 onnistunutta rahoituskierrosta ja välittänyt rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Springvest on kohdeyhtiöidensä vähemmistöomistaja, ja sen portfolioon kuuluu tällä hetkellä osakkeita yli 30 yhtiöstä.