Lisää hallitusammattilaisia Hämeeseen

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui marraskuussa 296 henkilöä, joista 277 läpäisi kokeen. ”Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 13 henkilöä, joista seitsemän on Lahdesta, kolme Hämeenlinnasta ja yksi henkilö Asikkalasta, Hartolasta sekä Heinolasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.”

HHJ-tutkintoon liittyy myös seminaariosuus ennakkotehtävistä. (Kuva: Tampereen kauppakamari)

HHJ-tutkinnon suorittaneet Hämeen kauppakamarin alueella:

Talouspäällikkö Riitta Borgman, MRB Holding Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Tera Heinonen, Hartola Golf Oy, Hartola

Energiainsinööri Eero Kaartokallio, Lahti Energia Oy, Lahti

Hallituksen vpj. Kari Kaistinen, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Hämeenlinna

Talousasiamies Aki Karppinen, Balanco Accounting Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Miikka Kivistö, Penope Oy, Lahti

Hallituksen jäsen Petri Mehto, Weckman Steel Oy, Heinola

Toimitusjohtaja Pasi Pasanen, Adpro Oy, Lahti

KHT Jukka Peltola, Asikkala

Hallituksen jäsen Mirja Piiroinen, Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy, Hämeenlinna

Lehtori Sari Suominen, Lahden ammattikorkeakoulu Oy, Lahti

Hallituksen puheenjohtaja Ville Tirkkonen, Lahden Aluetaksi Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Tuukka Tuomala, Hämeenlinnan Asunnot Oy, Hämeenlinna

HHJ-tutkinnon suorittanut Adpro Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pasanen suosittelee HHJ-koulutusta ja -tutkintoa erityisesti uusien yhtiöiden, perheyhtiöiden osakkaille sekä hallituksen jäsenille ja julkisen sektorin osakeyhtiöiden hallituksen jäsenille.

”HHJ-tutkinto auttaa ymmärtämään hallitustyön todellisen merkityksen yritykselle ja osakeyhtiölain asettamat velvoitteet hallituksen toiminnalle. Koulutuksen aikana yrityksemme hallitustyöskentelyyn tuli uutta ryhtiä ja olemme pystyneet kehittämään hallituksen työskentelytapaa ammattimaisemmaksi”, Pasanen kertoo.

”Ajankohtaista yhteiskunnallista menoa ja vastakkainasettelua seuratessa on hyvä tarkistaa henkilökohtaiset periaatteet hallitustyöskentelyssä. HHJ-kurssi toimii tässä erinomaisena alustana sekä julkisten että yksityisten organisaatioiden hallitustyössä”, toteaa Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen varapuheenjohtaja Kari Kaistinen.

HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. Tutkinnon suorittaneita on Suomessa tällä hetkellä 4352. Ennen kuin tutkintoon voi osallistua on suoritettava HHJ-kurssi. Hämeen kauppakamari järjestää seuraavan HHJ-kurssin ensi vuoden alkupuolella Lahdessa.

Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry järjestävät tutkinnon kaksi kertaa vuodessa Tampereella. Seuraava tutkinto järjestetään 21.4.2020 ja siihen ilmoittaudutaan 3.12.2019 – 23.1.2020.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hall. vpj. Kari Kaistinen, p. 050 387 3941

Adpro Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pasanen, p. 044 577 4011

Kamppailu Hämeen Herruudesta starttaa ensi viikolla21.11.2019 09:51:39 EETTiedote

Pelicans ja HPK kamppailevat tällä sarjakaudella neljännen kerran Hämeen Herruudesta, kun hämäläistä yhteistyötä ja joukkovoimaa vahvistetaan alueen omalla jääkiekkosarjalla. ”Hämeen Herruus saa jatkoa, kun Pelicans ja HPK kohtaavat alkaneella kaudella ensimmäistä kertaa perjantaina 29.11. Lahdessa. Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet yhteistyöhön uusina mukaan Hämeen liiton ja Päijät-Hämeen liiton. Siten myös maakuntaliitot ovat kannustamassa alueemme Liiga-joukkueita”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kanta-Hämeen yhteisövero oli 80 miljoonaa euroa vuonna 201821.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Kanta-Hämeestä kertyivät Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Forssassa toimivilta yrityksiltä, selviää Keskuskauppakamarin laskelmista. ”Tiedoista selviää, että Kanta-Hämeessä yritykset maksoivat yhteisöveroa 80 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhteisöveron määrä kuvastaa yritystoiminnan kannattavuutta. Lisäksi viime vuoden työllisyyden kasvu vahvistavaa signaalia, että alueemme yrityksillä on mennyt hyvin ja työllisyysaste on noussut. Hyvä vire on jatkunut myös tänä vuonna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Päijät-Hämeen yhteisövero oli 96 miljoonaa euroa vuonna 201818.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Päijät-Hämeestä kertyivät Lahdessa, Hollolassa ja Orimattilassa toimivilta yrityksiltä, selviää Keskuskauppakamarin laskelmista. ”Tiedoista selviää, että Päijät-Hämeessä yritykset maksoivat yhteisöveroa 96 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhteisöveron määrä kuvastaa yritystoiminnan kannattavuutta. Lisäksi viime vuoden työllisyyden kasvu vahvistavaa signaalia, että alueemme yrityksillä on mennyt hyvin ja työllisyysaste on noussut. Hyvä vire on jatkunut myös tänä vuonna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Jari Kesäniemi, Marika Mesimäki, Jari Parkkonen, Jan Räsänen ja Kari Saarinen Hämeen kauppakamarin hallitukseen14.11.2019 17:30:00 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 14.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uusiksi hallituksen jäseniksi Forssan kaupunginjohtaja Jari Kesäniemi, Oakhill Oy:n toimitusjohtaja Marika Mesimäki, Heinolan kaupunginjohtaja Jari Parkkonen, Heinolan Sahakoneet Oy:n toimitusjohtaja Jan Räsänen ja Linnan Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Saarinen. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Vanajanlinna Oy:n osakas, hallituksen jäsen Pekka Vihma. Varapuheenjohtajina jatkavat DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi, Voglia Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Virtanen ja Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Hotellihankkeet poikkeavat positiivisesti hämäläisyritysten investointihaluttomuudesta1.11.2019 09:28:02 EETTiedote

Hämeessä yritysten investointihalukkuus on vähentynyt ensi vuoden osalta, selviää kauppakamareiden syyskuussa tekemästä kyselystä. ”Valtakunnallisesta tuloksesta poiketen Hämeessä vastanneista yrityksistä lähes kolmannes ei ole kiinnostunut tekemään lisäinvestointeja vuonna 2020, kun koko maan keskimääräinen osuus on 10 prosenttia. Positiivista kuitenkin on alueellamme äskettäin julkaistut hotelli-investoinnit, jotka merkittävästi lisäävät alueemme vetovoimaa ja vahvistavat talousnäkymiä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.