Lisää hallitusammattilaisia Hämeeseen

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui marraskuussa 296 henkilöä, joista 277 läpäisi kokeen. ”Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 13 henkilöä, joista seitsemän on Lahdesta, kolme Hämeenlinnasta ja yksi henkilö Asikkalasta, Hartolasta sekä Heinolasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.”

HHJ-tutkintoon liittyy myös seminaariosuus ennakkotehtävistä. (Kuva: Tampereen kauppakamari)

HHJ-tutkinnon suorittaneet Hämeen kauppakamarin alueella:

Talouspäällikkö Riitta Borgman, MRB Holding Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Tera Heinonen, Hartola Golf Oy, Hartola

Energiainsinööri Eero Kaartokallio, Lahti Energia Oy, Lahti

Hallituksen vpj. Kari Kaistinen, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Hämeenlinna

Talousasiamies Aki Karppinen, Balanco Accounting Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Miikka Kivistö, Penope Oy, Lahti

Hallituksen jäsen Petri Mehto, Weckman Steel Oy, Heinola

Toimitusjohtaja Pasi Pasanen, Adpro Oy, Lahti

KHT Jukka Peltola, Asikkala

Hallituksen jäsen Mirja Piiroinen, Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy, Hämeenlinna

Lehtori Sari Suominen, Lahden ammattikorkeakoulu Oy, Lahti

Hallituksen puheenjohtaja Ville Tirkkonen, Lahden Aluetaksi Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Tuukka Tuomala, Hämeenlinnan Asunnot Oy, Hämeenlinna

HHJ-tutkinnon suorittanut Adpro Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pasanen suosittelee HHJ-koulutusta ja -tutkintoa erityisesti uusien yhtiöiden, perheyhtiöiden osakkaille sekä hallituksen jäsenille ja julkisen sektorin osakeyhtiöiden hallituksen jäsenille.

”HHJ-tutkinto auttaa ymmärtämään hallitustyön todellisen merkityksen yritykselle ja osakeyhtiölain asettamat velvoitteet hallituksen toiminnalle. Koulutuksen aikana yrityksemme hallitustyöskentelyyn tuli uutta ryhtiä ja olemme pystyneet kehittämään hallituksen työskentelytapaa ammattimaisemmaksi”, Pasanen kertoo.

”Ajankohtaista yhteiskunnallista menoa ja vastakkainasettelua seuratessa on hyvä tarkistaa henkilökohtaiset periaatteet hallitustyöskentelyssä. HHJ-kurssi toimii tässä erinomaisena alustana sekä julkisten että yksityisten organisaatioiden hallitustyössä”, toteaa Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen varapuheenjohtaja Kari Kaistinen.

HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. Tutkinnon suorittaneita on Suomessa tällä hetkellä 4352. Ennen kuin tutkintoon voi osallistua on suoritettava HHJ-kurssi. Hämeen kauppakamari järjestää seuraavan HHJ-kurssin ensi vuoden alkupuolella Lahdessa.

Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry järjestävät tutkinnon kaksi kertaa vuodessa Tampereella. Seuraava tutkinto järjestetään 21.4.2020 ja siihen ilmoittaudutaan 3.12.2019 – 23.1.2020.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hall. vpj. Kari Kaistinen, p. 050 387 3941

Adpro Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pasanen, p. 044 577 4011

Hämäläisyritysten vienti veti erinomaisesti vielä alkuvuonna3.4.2020 16:42:51 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin myöntämien vientiasiakirjojen määrä EU:n ulkopuolisiin, kolmansiin maihin kasvoi 25 prosenttia tammi-maaliskuussa verrattuna viime vuoden vastaaviin lukuihin, osoittavat kauppakamareiden reaaliaikaiset vientiasiakirjatilastot. ”Tilastojen mukaan viime vuoden kasvu jatkui alueemme vientiyrityksissä vielä ensimmäisellä kvartaalilla. Tästä eteenpäin on epävarmaa ja tilanne tulee varmasti muuttumaan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten tilanne heikentynyt kahdessa viikossa – nyt tarvitaan lisätukea31.3.2020 15:45:27 EESTTiedote

Lähes kaksi kolmasosaa kauppakamarien kyselyyn vastanneista liki 3400 yrityksestä aikoo lomauttaa tai irtisanoa työntekijöitään koko Suomessa. ”Hämeessä kyselyyn vastanneista yrityksistä 32 prosenttia kertoi, että konkurssin riski on kasvanut merkittävästi koronaviruksen aiheuttaman tilanteen takia. Hallituksen ensiarvoisena tehtävänä on turvata niiden yritysten rahoitus, jotka olivat taloudellisesti kunnossa jo ennen poikkeustilannetta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritykset hieman maltillisempia kuin muualla maassa18.3.2020 12:47:43 EETTiedote

Hämeestä kauppakamarien kyselyyn vastanneista yrityksestä 26 prosenttia kokee, että konkurssin riski on kasvanut merkittävästi koronavirusepidemian takia. Toisin kuin koko maan tuloksissa, yli puolet hämäläisyrityksistä ei kuitenkaan odota lomauttavan tai irtisanovan henkilökuntaa seuraavan kahden kuukauden aikana. ”Tilanne on vakava, mutta keskimääräisesti Hämeessä ollaan piirun verran luottavaisempia kuin muualla Suomessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Palkkaporrastus saisi yritykset hyödyntämään enemmän oppisopimuskoulutusta24.2.2020 07:00:00 EETTiedote

Kauppakamareiden osaajakyselyyn koko Suomessa vastanneista yrityksistä noin 40 prosenttia hyödyntää oppisopimuskoulutusta henkilöstön osaamisen kehittämiseen. ”Hämeessä oppisopimuskoulutuksella ei koeta olevan tarpeeksi työllistämisvaikutusta, koska palkkausjärjestelmä on kohtuuttoman kallis työnantajan vastatessa itse koulutuksesta. Onneksi ammatillisten oppilaitosten tarjoamasta tutkintokoulutuksesta on tullut uusi vaihtoehto yrityksille”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöntekijän sosiaaliset taidot kiinnostavat nyt yrityksiä7.2.2020 09:00:00 EETTiedote

Aikaisempien vuosien tapaan Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksissä on ensi kesäksi tarjolla yli 2 000 kesätyöpaikkaa, selviää kauppakamarin tekemästä kyselystä. ”Ensi kesänä yritykset tarjoavat kesätöitä erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Huomionarvoista on, että ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevat ovat nyt yritysten kiinnostuksen kärkenä. Lisäksi 40 prosenttia vastanneista on kiinnostunut palkkaamaan kesätyöntekijöiksi peruskoululaisia ja lukiolaisia”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.