SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Lisää kasviksia ostoskoreihin – S-ryhmän ruokakauppojen tavoitteena pysyvä muutos

Jaa
Kun kasvisten osuus suomalaisten ostoskoreissa kääntyi hintainflaation myötä laskuun, päätettiin S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa kannustaa asiakkaita kasvisten käyttöön. Suunta on saatu käännettyä tavoitteellisella toiminnalla. Päämääränä on, että suomalaiset yltäisivät kasvisten kulutuksessa ravitsemussuosituksen mukaiselle tasolle, puoleen kiloon päivässä.
Kuva: Sami Heiskanen
Kuva: Sami Heiskanen

Hedelmien, vihannesten ja juuresten myynnin kehitys on ollut S-ryhmän ruokakaupoissa vuosia muita elintarvikkeita suurempaa, mutta vuonna 2022 hintainflaation myötä kaikki asiakasryhmät alkoivat vähentää niiden osuutta ostoskoreissaan. Hedelmien ja vihannesten osuus ostoskorissa painui alimmalle tasolle kymmeneen vuoteen. Kasvisten osuus ostoskoreissa laskee – Prismoista ja S-marketeista hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla.

Vastaiskuna tälle kehitykselle suurimmissa myymälöissä eli Prismoissa ja S-marketeissa alkoi vuoden alussa kokeilu, jossa hevi-osaston edullisia vaihtoehtoja ja kymmeniä kampanjassa alennettuja tuotteita tuotiin selkeämmin esiin. Toimenpide puri ja suunta on kääntynyt kohti kasvispitoisempaa ostoskoria.

– Tavoitteenamme oli palauttaa kasvikset ihmisten ostoskoreihin ja tehdä kasvisten valinnasta helpompaa. Vaikutukset ovat yllättäneet meidät täysin. Esimerkiksi parsakaalin kilomyynti tammi-maaliskuussa kasvoi S-marketeissa jopa 36 prosenttia ja omenoiden yli 12 prosenttia sekä Prismoissa että S-marketeissa edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna pystyimme kääntämään loppuvuoden laskevan kehityksen ja jopa nostamaan kasvisten suhteellista osuutta elintarvikeostoksissa verrattuna viime vuoteen. Jos asian haluaa ilmaista lukuina, vastaa se 3 miljoonaa kiloa enemmän hedelmiä, vihanneksia, juureksia, sieniä ja marjoja, Katarina Vikman S-ryhmän päivittäistavarakaupasta iloitsee.

Eniten hedelmien ja vihannesten osuus ostoskorissa on noussut kasvisruokailusta ja ruoanlaitosta kiinnostuneilla, eli samoilla asiakasryhmillä, jotka viime syksynä vähensivät ostoksiaan eniten. Myös vähiten kasviksia ostavien lapsiperheiden ostoskäyttäytymisessä on tapahtunut suunta parempaan.

Alueellisesti tarkasteltuna eniten kasvisostoissa on petrattu vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Ahvenanmaalla, Etelä-Karjalassa, Etelä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Myös Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä hedelmien ja vihannesten osuus kaikista elintarvikeostoista on kasvanut hieman tarkasteluaikana.

Pysyvästi kohti kasvipohjaisempaa ostoskoria

Alle euron hevi -kokeilua on päätetty jatkaa Prismoissa ja S-marketeissa. Suomen suurimman ruoan myyjän vaikutusmahdollisuudet on valjastettu myös isompaan tavoitteeseen.

– Myyntiluvut ovat rohkaisevia, mutta me suomalaiset emme edelleenkään syö tarpeeksi kasviksia. Olemme S-ryhmän vastuullisuusohjelmassa jo vuonna 2021 sitoutuneet tavoittelemaan tilannetta, jossa 65 prosenttia myymistämme elintarvikkeista on kasvipohjaisia vuoden 2030 loppuun mennessä. Olemmekin omalta osaltamme jo vuosia edistäneet asiaa muun muassa tuomalla satokauden kasviksia esiin myymälöissämme ja inspiroimalla kasvisten käyttöön esimerkiksi kiinnostavalla reseptiikalla, päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän marketkaupasta kertoo.

Tavoitetta tukee myös se, että osassa myymälöitä kokeiltuja hevin hävikkilaatikoita löytyy jatkossa yhä useammasta kaupasta. Laatikot tekevät hevihävikistä hyvikkiä ja ne tuodaan kesän loppuun mennessä yli 400 S-marketiin.

Omien ostojen seuraaminen kasvattaa kasvisostoja

Kasvipohjaisempien valintojen tueksi on tarjolla myös dataa: hedelmien ja vihannesten kulutusta voi tarkastella S-mobiilin laskurilla, joka kertoo esimerkiksi montako kiloa hedelmiä ja kasviksia asiakas on vuoden aikana ostanut. Omat ostot -palvelua on kokeillut jo lähes 750 000 asiakasomistajaa.

Laskuri näyttää myös keskimääräiset ostot päivätasolla. Oman ostotiedon seuraamisen vaikutus ostokäyttäytymiseen on nyt myös todennettu tuoreessa Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) tutkimuksessa, joka on kansainvälisestikin ensimmäisiä lajissaan.

Tutkimuksessa havaittiin, että S-mobiilin Omat ostot -laskuri voi kannustaa etenkin hedelmien ja kasvisten ostamiseen. Palvelun käytön aloittamisen jälkeen etenkin alle 35-vuotiaat ja naispuoliset kuluttajat muuttivat ostokäyttäytymistään.

– Oma data antaa kuluttajalle ohjaimet tehdä fiksuja valintoja, ja sillä on yksilöä voimaannuttava vaikutus. Tuuppaussovelluksilla voi olla pitkäkestoista vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen, kertoo tutkimuksessa mukanaollut yritysarkkitehti Kai Kuikkaniemi S-ryhmästä.

Lue lisää:

Omien ostojen seuraaminen vaikuttaa myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen (etla.fi)

Do Grocery Feedback Systems Enabling Access to Past Consumption Impact Individual Food Purchase Behavior? (etla.fi)

S-ryhmä kannustaa terveydelle ja ympäristölle fiksuun syömiseen - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, p. 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi


Katarina Vikman, myyntipäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa, p. 010 76 86020, katarina.vikman@sok.fi


Kai Kuikkaniemi, yritysarkkitehti, SOK Asiakkuus, p. 010 76 80138, kai.kuikkaniemi@sok.fi

Kuvat

Kuva: Sami Heiskanen
Kuva: Sami Heiskanen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Savonlinnan Original Sokos Hotel Seurahuoneen upea huoneuudistus valmistuu kesäsesonkiin 202329.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Savonlinnan hotelli Seurahuoneen huoneuudistus valmistuu 1.6.2023, sopivasti kaupungin vilkkaaksi odotettuun kesäsesonkiin. Uudistuksessa hotellin 55 huonetta saavat kauniin, maanläheisen ilmeen. Tyylikkään huonevalikoiman, monipuolisten ravintola- ja tapahtumatilojen sekä upean saunaosaston kokonaisuus tekevät hotelli Seurahuoneesta houkuttelevan elämyskokonaisuuden Saimaan rannalla.

Elinkustannusten kallistuminen toi esiin yllättävän vaateilmiön Prismassa – vaatelaastareita ja paikkaustarvikkeita ostetaan nyt ennennäkemättömällä tahdilla24.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Maailmantilanteen aiheuttama elinkustannusten nousu on saanut suomalaiset paikkamaan vaatteitaan aiempaa suuremmalla innolla. Prisman myyntidatasta selviää, että ompelu- ja paikkaustarvikkeiden myynti lähti viime syksynä selvään kasvuun samoihin aikoihin sähkön hinnan nousun kanssa. Kasvu on vain kiihtynyt tänä keväänä ja etenkin vaatelaastarit tekevät nyt kauppaansa ennenäkemättömällä tahdilla.

Suomalaiset paljastavat mikä juhlapukeutumisessa on vaikeinta – pukukoodien rooli korostuu erityisesti11.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset arvostavat juhlapukeutumisessaan erityisesti monikäyttöisyyttä ja istuvuutta. Kuitenkin samalla yli puolet kokee haastavimmaksi tekijäksi omalle vartalolleen istuvien juhlavaatteiden löytämisen. Kyselytutkimus paljasti myös suomalaisten kaipaavan vapaan hulluttelun sijaan rajoja ja raameja juhlapukeutumiseensa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme