Vaasan Sähkö Oy

Lisää tuulivoimaa: Vaasan Sähkö tähtää hiilineutraaliksi tämän vuosikymmenen aikana

Energiayhtiö Vaasan Sähkö panostaa määrätietoisesti päästöttömään energiaan ollakseen tuotannoltaan hiilineutraali 2020-luvun aikana. Uusin tuulivoimapanostus Närpiön Norrskogenissa on lähemmäs 20 miljoonan euron arvoinen ja tuo yhtiön asiakkaille noin 140 gigawattituntia puhdasta sähköä.
Kuva: EPV Energia Oy

- Olemme päättäneet, että jokainen merkittävä investointimme tukee tavoitteitamme hiilineutraalista tuotannosta, kertoo Vaasan Sähkön Sähkökaupan johtaja Olli Arola.

Yhtiölle on selvää, että energia-alan pitää kantaa vastuunsa päästöjen vähentämiseksi.

- Oman ja asiakkaidemme hiilijalanjäljen pienentäminen on tärkeä ajuri toiminnassamme.

- Ilmastotyötä on pakko tehdä pala palalta. Se vaatii paitsi kokonaissuunnittelua ja pitkäjänteisyyttä, myös suuria investointeja, Arola jatkaa.

Vaasan Sähkön tiekartta kohti hiilineutraalia tuotantoa pursuaa erikokoisia toimenpiteitä.

- Uskomme, että tavoitteemme toteutuu. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme onnistuneet puolittamaan tuotantomme päästöt, ja lähivuosien teoilla on tavoitteena päästä lähelle nollatasoa.

Norrskogenin tuulipuistosta runsaasti vihreää sähköä

Närpiön Norrskogenissa rakenteilla oleva EPV Tuulivoiman tuulipuisto tuottaa valmistuessaan vuonna 2023 yli 300 gigawattituntia päästötöntä sähköä vuodessa. Siitä Vaasan Sähkön osuus on lähes puolet, mikä vastaa noin 7 500 sähkölämmitteisen omakotitalon kulutusta.

Vaasan Sähkö omistaa EPV Energiasta noin 40 %. EPV Tuulivoima on EPV Energian tytäryhtiö. Vaasan Sähkön tuulivoima tulee tällä hetkellä tuulipuistoista Vaasassa, Ilmajoella, Kristiinankaupungissa ja Torniossa. Ensi vuonna valmistuu tuulipuisto myös Teuvan Paskoonharjulla. Närpiön puiston valmistumisen jälkeen yhtiön sähkönhankinnan tuulivoimaosuus kattaa lähes 30 000 sähkölämmitteisen omakotitalon sähköntarpeen.

Kuva: EPV Energia Oy

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2023 oli noin 200 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy