Lisärahoitus oppisopimuksen korotetulle koulutuskorvaukselle

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt lisärahoituksen korotetulle koulutuskorvaukselle tälle vuodelle. Korotetun koulutuskorvauksen tavoitteena on tukea nuorten työllistymistä.

Korotettua koulutuskorvausta on maksettu elokuusta 2022 lähtien oppisopimustyönantajille. Korotetun korvauksen saa opiskelijasta, joka suorittaa ammatillista perustutkintoa, on alle 20-vuotias ja vailla aiempaa toisen asteen tutkintoa. Työnantaja voi solmia esimerkiksi lyhyemmän kesäoppisopimuksen tähän kohderyhmään kuuluvan Vamiassa opiskelevan opiskelijan kanssa.

Kokeilussa seurataan koulutuskorvauksen kohdentamisen vaikutuksia nuorten alle 20-vuotiaiden, vailla toisen asteen tutkintoa olevien oppisopimusopiskelijoiden määrään.

Vamian maksama koulutuskorvaus korotuksineen on 1.8.2022 alkaen ollut yhteensä 230 €/ kk. Kokeilu on voimassa vuosina 2022–2024.

Lisätietoa:
Mia Malmsten
mia.malmsten(at)vamia.fi

Vamialla alkaa uusi Muistihoitaja tutkinnon osa – uusinta tietoa muistisairaiden kanssa työskenteleville30.1.2024 10:21:28 EET | Tiedote

Suomessa arvioidaan olevan yli 190 000 muistisairasta henkilöä, joista noin 14 500 sairastuu vuosittain. Ikä ei ole ainoa tekijä, sillä myös 35—65-vuotiaiden joukossa yli 7000 henkilöllä on todettu etenevä muistisairaus (THL). Muistisairauksien lisääntyessä sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan lisää osaamista. Tähän vastaa Vamian uusi Muistihoitaja tutkinnon osa -koulutus, joka tarjoaa hoitajille laajasti uutta tietoa sekä käytännön menetelmiä muistisairaiden hoitoon.

Vamian teknologia-alojen uudistetussa täsmäpäivässä 9-luokkalaiset pääsevät tutustumaan jatko-opintopolkuihin ja uratarinoihin7.11.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Vamian Sampo-kampuksella järjestetään tiistaina 21.11. uudistettu täsmäpäivän 9-luokkalaisille teknologia-alan ammatillisista opinnoista, VAMK-väylästä ja korkeakouluopinnoista kiinnostuneille. Täsmäpäivä järjestetään valtakunnallisena TeknologiaTiistai -päivänä, joka on ammattioppilaitosten ja teknologiayritysten yhteinen tapahtumapäivä.

Vamias nya modell RestaurangPRAO är ett ypperligt tillfälle för unga att prova på restaurangbranschen26.10.2023 08:36:17 EEST | Tiedote

RestaurangPRAO (praktisk arbetslivsorientering på restaurang) är en ny modell vars planering inleddes inom Vamias turismservice i våras tillsammans med lärarna och studerandehandledarna. Idén härstammar från att man inom den yrkesinriktade utbildningen vill öka ungas intresse för restaurangbranschen. Som tidpunkt valdes Prao-veckorna, då elever i åk 7–9 har ett ypperligt tillfälle att få prova på restaurangbranschen och se arbetslivet. Vid genomförandet av RestaurangPRAO har man utnyttjat erfarenheterna av TeknoTET, som ordnades på Sampocampus för elever i åk 7–9. - Vi funderade att kunde inte också vi klara av det här. Vi utgick ifrån ett ganska litet antal när vi genomförde idén. Hittills har tre platser per vecka räckt till, och ännu har vi inte behövt säga till någon att hen inte ryms med. Prao-veckorna under hösten är tio, vilket innebär att det finns plats för trettio unga och under våren ännu ett tjugotal till, berättar lärarteamet. I RestaurangPRAO får eleven under en vecka bek

Vamian uusi malli RaflaTET on nuorelle oiva tilaisuus kokeilla ravintola-alaa26.10.2023 08:35:43 EEST | Tiedote

RaflaTET on uusi malli, jonka suunnittelu aloitettiin Vamian matkailupalvelussa viime keväänä yhdessä opettajien ja opiskelijanohjaajien kera. Idea lähti liikkeelle siitä, että ammatillisen koulutuksen puolella halutaan lisätä nuorten kiinnostusta ravintola-alaa kohtaan. Ajankohdaksi valittiin TET-viikot, jolloin yläkoulun oppilailla on oiva tilaisuus päästä kokeilemaan ravintola-alaa ja nähdä työelämää. RaflaTET:n toteutuksessa on hyödynnetty Sampo kampuksella yläkoululaisille järjestetyn TeknoTET:n kokemuksia. - Mietittiin, että eikös mekin pystyttäisi tähän. Lähdettiin aluksi aika pienellä määrällä toteuttamaan ideaa. Toistaiseksi kolme paikkaa viikossa on riittänyt, eikä kenellekään tarvinnut vielä sanoa ettei mukaan mahdu. TET-viikkojahan syksyssä on 10 niin kolmellekymmenelle nuorelle löytyy paikka ja keväällä vielä parille kymmenelle, opettajatiimistä kerrotaan. RaflaTET:ssä viikon aikana oppilas pääsee tutustumaan ensimmäiset kolme päivää ravintoa-alan opiskeluun Vamialla, jonk