Livscykeln av statens maskiner och anordningar bör beaktas bättre redan i planeringsskedet

God livscykelhantering av tillgångarna bidrar till att den egentliga verksamheten – exempelvis polisväsendet eller havsforskningen – är effektiv. Samtliga granskade myndigheter planerade och följde upp underhållskostnaderna och användningsvolymerna under maskinernas och anordningarnas livscykel. Däremot förekom det skillnader mellan myndigheterna med avseende på hur omfattande och exakta dessa uppgifter var i anskaffningsskedet. Dessutom saknade en del av myndigheterna en plan för avyttring av tillgångar. Samtliga utnyttjade uppföljningsdata åtminstone i någon omfattning.
”God livscykelhantering av maskiner och anordningar kräver expertis under både upphandling och underhåll. På basis av revisionen uppvisar myndigheterna i regel tillräcklig expertis”, säger överrevisor Suvi Kärki.
Riskerna i investeringarna bör beräknas noggrannare i anskaffningsskedet
Investeringar borde beskrivas mer utförligt i budgetförslagen. Utöver anskaffningsutgiften borde också underhållsutgifterna för hela livscykeln anges. Det är speciellt viktigt om de årliga underhållskostnaderna för en investering är betydande till ämbetsverkets årliga omkostnader.
Känslighetsanalyser, det vill säga beräkningar för olika alternativa scenarier, som ska ingå i investeringskalkylerna spelar en viktig roll för risk/konsekvensanalyserna.Med tanke på riskerna bör känslighetsanalyser användas i större utsträckning än för närvarande.
”Om tillgångar också hyrs ut till andra användare kan användningsvolymerna variera mycket under tillgångens livscykel, beroende på omständigheter som ägaren inte kan påverka. Därför är det viktigt att under upphandlingen räkna med eventuella variationer i den externa användningen för att få bättre grepp om riskerna”, säger Suvi Kärki.
Statskontoret bör ge ämbetsverken och inrättningarna direktiv för att upprätta och använda investeringskalkyler inklusive känslighetsanalyser i sina budgetprocesser. Vidare bör Finansministeriet ge ämbetsverken och inrättningarna direktiv för att planera och sammanställa uppgifterna om investeringar med längre verkningstid än en verksamhets- och ekonomiplaneringsperiod.
Revisionen omfattade de statens maskiner och anordningar som har ett betydande ekonomiskt värde, det vill säga fartyg, fordon samt övriga maskiner och anordningar. Bland de organisationer som förvaltar dessa tillgångar valdes Försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet, Polisstyrelsen, Meteorologiska institutet och Finlands miljöcentral ut för granskning.
Balansvärdet på maskiner och anordningar i statens ägo uppgick till cirka 600 miljoner euro i bokslutet 2019 och investeringarna i dem uppgick till cirka 100 miljoner euro på årsnivå.
Ta del av publikationen: Livscykelhantering av statens egendom – maskiner och anordningar
Nyckelord
Kontakter
Suvi KärkiYlitarkastaja / Överrevisör
Tel:050 512 3304etunimi.sukunimi@vtv.fi / förnamn.efternamn@vtv.fiBilder

Länkar
Om
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.
Statens revisionsverk (VTV) finns i anknytning till riksdagen och är den högsta externa revisorn, som reviderar skötseln av statsfinanser, övervakar finanspoltiken och utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Med oberoende revisionsarbetet säkerställer verket att statens medel används för av riksdagen beslutade ändamål på ett lagenligt och ändamålsenligt sätt och att finanspolitiken utövas på ett hållbart sätt.
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Ett starkare myndighetssamarbete vore nödvändigt för att göra handläggningen av brottmål smidigare19.6.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Handläggningen av brottmål har förlängts hos alla myndigheter i kedjan och förvaltningen har försökt göra processen smidigare på många sätt. En effektiv utveckling skulle förutsätta ett verkningsfullt myndighetssamarbete, som saknas för närvarande.
Vahvempi viranomaisyhteistyö olisi tarpeen rikosasioiden käsittelyn sujuvoittamiseksi19.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Rikosasioiden käsittely on pidentynyt kaikissa ketjun viranomaisissa, ja hallinto on monin keinoin yrittänyt sujuvoittaa prosessia. Tuloksellinen kehittäminen edellyttäisi vaikuttavaa viranomaisyhteistyötä, joka nykyisellään puuttuu.
I välfärdsområdesvalet lämnade 88 procent och i kommunalvalet 85 procent in sin redovisning av valfinansieringen i tid17.6.2025 09:14:22 EEST | Pressmeddelande
628 välfärdsområdespolitiker och 2397 kommunpolitiker lämnade inte in sin redovisning av valfinansieringen inom den utsatta tiden.
Aluevaaleissa 88 prosenttia ja kuntavaaleissa 85 prosenttia palautti vaalirahoitusilmoituksensa ajoissa17.6.2025 09:14:22 EEST | Tiedote
628 hyvinvointialueiden poliitikkoa ja 2397 kuntapoliitikkoa ei palauttanut vaalirahoitusilmoitustaan määräaikaan mennessä.
Den kontinuerliga skuldsättningen är särskilt oroväckande i den nuvarande säkerhetsmiljön9.6.2025 09:01:00 EEST | Pressmeddelande
Statens revisionsverk publicerade våren 2025 en bedömning utförd av den finanspolitiska övervakningen om utvecklingen av de offentliga finanserna och om skötseln av finanserna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum