Lomailija, suojaa kotisi murtovarkailta!

Kauan kaivattu kesälomakausi mökkireissuineen tarjoaa valitettavasti mahdollisuuksia myös murtovarkaille. Muistamalla muutaman yksinkertaisen vinkin ennen matkoille lähtöä voit suojata kotiasi pitkäkyntisten iskuilta.

• Huolehdi, ettei postilaatikkosi pursua lomasi aikana. Pyri muutenkin jättämään kotisi asutun näköiseksi esimerkiksi jättämällä verhot auki.
  • Älä jätä arvoesineitä näkösälle ikkunoiden eteen.
  • Sulje ikkunat kotoa lähtiessäsi.
  • Jos sinulla on murtohälytin, muista kytkeä se päälle. Ilmoita hälyttimen olemassaolosta näkyvin tarroin tai kyltein.
  • Kerro poissaolostasi naapurille.
  • Pidä tarkasti huoli avaimistasi. Älä jätä vara-avainta ilmeisiin piiloihin, kuten kukkaruukun tai ovimaton alle. Murtovarkaat ovat hyvin selvillä mahdollisista piilopaikoista. Jos avain katoaa, ota yhteys taloyhtiöön.
  • Älä mainosta poissaoloasi julkisissa some-päivityksissä.
  • Käytä oven takalukitusta.
  • Käytä varmuuslukkoa. Muistathan, että itse asennutetun varmuuslukon avain pitää toimittaa myös taloyhtiölle siltä varalta, että asuntoon on pakko päästä poissa ollessasi.
  • Asennuta huultamattomaan (tasareunaiseen) oveen rakoraudat, jotka estävät oven vääntämisen auki.
  • Rivitalo- tai omakotitaloasukkaana huolehdi siitä, että joku käy poissa ollessasi hoitamassa pihaasi. Pitkänä rehottava nurmikko ja lakastuneet kukat antavat varkaille vinkin siitä, että talonväki on muualla.

Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää osakkaalta huoneiston huolellista hoitoa, johon kuuluu huoneiston kunnon seuraaminen, jos huoneisto jätetään tyhjäksi poikkeuksellisen pitkäksi ajaksi, kuten koko kesäksi. Huoneiston kunnon seuraaminen voi käytännössä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pyytää jotakuta luotettavaa henkilöä käymään tarkastamassa, että kodissa on kaikki kunnossa.

Taloyhtiö vastaa rikotusta ovesta, osakas irtaimistolle tehdyistä tuhoista

Jos kotiin kaikesta huolimatta murtaudutaan, taloyhtiö vastaa rikotuista ovista ja ikkunoista. Sen sijaan osakkaan vastuulle jäävät huoneiston sisäpuolella irtaimistolle aiheutetut vahingot.

”Tämän takia on ensisijaisen tärkeää, että asukas huolehtii omasta vakuutuksestaan”,muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Arvokkaasta irtaimistosta kannattaa murron varalta ottaa valokuva todistusaineistoksi.

”Valokuvien avulla voi yksilöidä vakuutusyhtiölle, mitä omaisuutta murtovarkaat ovat vieneet”, Pynnönen sanoo.

Asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakausjärjestelmä laitettava kuntoon18.10.2019 08:06:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto kiirehtii uudistuksia asunto-osakeyhtiöiden perusparannuksia varten myönnettäviin valtiontakauksiin. Esimerkiksi takausmaksu tulisi alentaa kahdesta prosentista yhteen prosenttiin takauslainan pääomasta. Vakuusriskiarvioinnissa tulisi käyttää arviota tuettavan asunto-osakeyhtiön asuntojen käyvästä arvosta peruskorjauksen jälkeen, ei ennen korjauksia.

Indeksitalo 2019: Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset nousseet aiempaa nopeammin10.9.2019 11:01:00 EESTTiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna edellisvuotta voimakkaammin. Muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 2,6 prosenttia vuodesta 2018. Nousua selittää erityisesti sähkön ja lämmityksen kallistuminen. Vuotta aiemmin kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin verran.

Taloyhtiön oma pihakirppis pystyyn Siivouspäivänä?27.8.2019 08:20:00 EESTTiedote

Elokuun viimeisenä päivänä eri puolilla maata vietettävän Siivouspäivän myötä monet kaupungit ja naapurustot muuttuvat isoiksi kirpputoreiksi ja markkinoiksi. Siivouspäivän ideana on tehdä kierrättämisestä helppoa ja luoda elävää sekä vastuullista kaupunkikulttuuria. Lähtökohtana on, että kuka tahansa voi kaupata tavaroitaan kaduilla, pihoilla tai kodeissa. Taloyhtiössä asuvan on kuitenkin hyvä huomioida joitakin asioita ennen kirpputorin pystyttämistä pihamaalle.