Lomailija, suojaa kotisi murtovarkailta!

Kauan kaivattu kesälomakausi mökkireissuineen tarjoaa valitettavasti mahdollisuuksia myös murtovarkaille. Muistamalla muutaman yksinkertaisen vinkin ennen matkoille lähtöä voit suojata kotiasi pitkäkyntisten iskuilta.

• Huolehdi, ettei postilaatikkosi pursua lomasi aikana. Pyri muutenkin jättämään kotisi asutun näköiseksi esimerkiksi jättämällä verhot auki.
  • Älä jätä arvoesineitä näkösälle ikkunoiden eteen.
  • Sulje ikkunat kotoa lähtiessäsi.
  • Jos sinulla on murtohälytin, muista kytkeä se päälle. Ilmoita hälyttimen olemassaolosta näkyvin tarroin tai kyltein.
  • Kerro poissaolostasi naapurille.
  • Pidä tarkasti huoli avaimistasi. Älä jätä vara-avainta ilmeisiin piiloihin, kuten kukkaruukun tai ovimaton alle. Murtovarkaat ovat hyvin selvillä mahdollisista piilopaikoista. Jos avain katoaa, ota yhteys taloyhtiöön.
  • Älä mainosta poissaoloasi julkisissa some-päivityksissä.
  • Käytä oven takalukitusta.
  • Käytä varmuuslukkoa. Muistathan, että itse asennutetun varmuuslukon avain pitää toimittaa myös taloyhtiölle siltä varalta, että asuntoon on pakko päästä poissa ollessasi.
  • Asennuta huultamattomaan (tasareunaiseen) oveen rakoraudat, jotka estävät oven vääntämisen auki.
  • Rivitalo- tai omakotitaloasukkaana huolehdi siitä, että joku käy poissa ollessasi hoitamassa pihaasi. Pitkänä rehottava nurmikko ja lakastuneet kukat antavat varkaille vinkin siitä, että talonväki on muualla.

Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää osakkaalta huoneiston huolellista hoitoa, johon kuuluu huoneiston kunnon seuraaminen, jos huoneisto jätetään tyhjäksi poikkeuksellisen pitkäksi ajaksi, kuten koko kesäksi. Huoneiston kunnon seuraaminen voi käytännössä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pyytää jotakuta luotettavaa henkilöä käymään tarkastamassa, että kodissa on kaikki kunnossa.

Taloyhtiö vastaa rikotusta ovesta, osakas irtaimistolle tehdyistä tuhoista

Jos kotiin kaikesta huolimatta murtaudutaan, taloyhtiö vastaa rikotuista ovista ja ikkunoista. Sen sijaan osakkaan vastuulle jäävät huoneiston sisäpuolella irtaimistolle aiheutetut vahingot.

”Tämän takia on ensisijaisen tärkeää, että asukas huolehtii omasta vakuutuksestaan”,muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Arvokkaasta irtaimistosta kannattaa murron varalta ottaa valokuva todistusaineistoksi.

”Valokuvien avulla voi yksilöidä vakuutusyhtiölle, mitä omaisuutta murtovarkaat ovat vieneet”, Pynnönen sanoo.

Nuohousuudistus ei tuonut suuria muutoksia palveluun13.12.2019 08:35:00 EETTiedote

Nuohousuudistus ei ole nuohouspalvelun käyttäjien mielestä aiheuttanut suuria muutoksia nuohouspalveluun, selviää Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tekemästä kyselystä. Vastaajista hiukan yli 70 prosenttia oli sitä mieltä, että kuluvana vuonna nuohoojan tilaaminen sujui samoin kuin aiemminkin. Hiukan yli 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että myös nuohouspalvelujen saatavuus on pysynyt ennallaan. Nuohouksen hinta sen sijaan oli noussut noin joka viidennen vastaajan mukaan.

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Lievää kasvua korjausrakentamiseen vuonna 202028.11.2019 08:55:00 EETTiedote

Korjausrakentamisbarometrin tulokset povaavat varovaista kasvua taloyhtiöiden korjaamiseen vuonna 2020. Kiinteistöliiton korjausrakentamisen Ilmapuntari osoittaa positiivista saldolukua pk-seudulla, muualla Etelä-Suomessa sekä Pohjois-Suomessa. Näillä alueilla oli hienoisesti enemmän vastaajia, jotka ilmoittavat yhtiönsä korjausten olevan ensi vuonna kuluvaa vuotta suurempia kuin niitä, jotka arvioivat korjausten supistuvan.

Osakas, huomioi postilakko ja ilmoita taloyhtiölle sähköpostiosoitteesi yhtiökokouskutsua varten!25.11.2019 15:13:01 EETTiedote

Postilakko aiheuttaa huolta niissä taloyhtiöissä, joissa yhtiökokouskutsu on toimitettava lakon aikana. Laki velvoittaa toimittamaan yhtiökokouskutsun osakkaille viimeistään kahta viikkoa ennen kokousta. Lakon aikana olisi sekä taloyhtiön että osakkaan edun mukaista lähettää kutsu perinteisen postin sijasta sähköpostilla. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että osakas ilmoittaa oman sähköpostiosoitteensa taloyhtiölle nimenomaan yhtiökokouskutsun toimittamista varten.

Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää8.11.2019 15:35:35 EETTiedote

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää.