Lomautustilanteessa moni miettii eläkkeen hakemista – tiedä ainakin nämä asiat, jos harkitset samaa

Koronaviruksen aiheuttama lomautusten ja yt-neuvottelujen aalto näkyy suomalaisten eläkepohdinnoissa. Työeläkeyhtiö Elon asiakaspalveluun on tullut yhteydenottoja, joissa kysytään eläkevaihtoehdoista lomautusten tai työttömyyden uhatessa.
Eläkeasiat voivat tulla mieleen lomautustilanteessa. Työttömyysturva on kuitenkin lomautetun tai työttömän ensisijainen tuki.

Koronavirustilanne ei itsessään vaikuta eläkkeisiin tai niiden saamiseen. Ne voivat kuitenkin tarjota vaihtoehtoja vaikeassa taloustilanteessa.

Työttömyysturva on lomautetun tai työttömän ensisijainen tuki. Jos lomautus tai työttömyys sattuu omalle kohdalle, kannattaa ilmoittautua heti työnhakijaksi TE-toimistoon ja hakea Kelasta tai omasta työttömyyskassasta taloudellista turvaa.

– Yrittäjä ei voi lomauttaa itseään eikä siis voi saada lomautuksen perusteella työttömyysturvaa, mutta yrittäjän perheenjäsenellä voi olla oikeus työttömyysturvaan lomautuksen ajalta, sanoo eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara.

Työttömyysturvan muodot eivät ole ainoa keino selvitä koronaviruksen talousmyllerryksessä. Nämä neljä asiaa on hyvä tietää eläkkeistä, jos lomautukset tai työttömyysajat uhkaavat itseä tai omaa lähipiiriä.

1. Vanhuuseläke turvaa ikääntyneen työttömän toimeentulon

Ikääntyneellä työttömällä on erilaisia reittejä vanhuuseläkkeelle. Jos eläkeikä on tullut jo täyteen lomautuksen tai työttömyyden sattuessa kohdalle, on mahdollista hakea heti vanhuuseläkettä.

Ikääntyneellä pitkäaikaistyöttömällä voi olla oikeus työttömyyspäivärahaan 500 päivän työttömyyden jälkeen lisäpäivillä eli ns. työttömyysputkessa.

– Lisäpäivillä olevalla on mahdollisuus saada työttömyyspäivärahaa aina 65 vuoden ikään saakka tai jäädä oman valintansa mukaan vanhuuseläkkeelle täytettyään alimman eläkeikänsä, kertoo Saulivaara.

Vuonna 1957 ja sitä ennen syntynyt lisäpäivillä oleva voi jäädä vanhuuseläkkeelle jo 62 vuoden iässä. Yrittäjillä ei ole oikeutta lisäpäiviin.

– Näissä tilanteissa on hyvä selvittää etukäteen eläkkeen ja työttömyysetuuden saamisen edellytykset, arvio niiden määrästä ja tämän jälkeen katsoa omaan tilanteeseen paras ratkaisu. Vanhuuseläkkeen saaminen edellyttää aina työsuhteen päättymistä – myös lomautuksen aikana. Työsuhde tulee irtisanoa normaaleja irtisanomisaikoja noudattaen, muistuttaa Saulivaara.

Yrittäjätoiminta voi sen sijaan jatkua vanhuuseläkkeelle siirtymisestä huolimatta.

2. Osittainen varhennettu vanhuuseläke on vaihtoehto 61-vuotiaille – myös työsuhteen tai yritystoiminnan päättyessä

Vähintään 61 vuotta täyttänyt voi hakea osittaista varhennettua vanhuuseläkettä riippumatta siitä, työskenteleekö vai ei. Myös lomautuksen tai työttömyyden aikana on oikeus hakea osittaista varhennettua vanhuuseläkettä eikä sen saaminen vähennä työttömyysetuuden määrää.

– Osittainen varhennettu vanhuuseläke on ollut viime vuosina varsin suosittu. On kuitenkin hyvä tietää, että se pienentää tulevaa vanhuuseläkettä. Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen sopivuus omaan tilanteeseen kannattaa aina punnita huolellisesti.

3. Työttömyys tai lomautus ei keskeytä osatyökyvyttömyyseläkkeen maksamista

Osatyökyvyttömyyseläke on tarkoitettu henkilöille, joiden työkyky on osittain alentunut sairauden, vian tai vamman vuoksi, mutta töitä jaksaa ja pystyy silti tekemään. Eläkemuoto mahdollistaa työssä jatkamisen työkyvyn heikentymisestä huolimatta ansaintarajan puitteissa.

– Työttömyysetuus ei vaikuta oikeuteen saada osatyökyvyttömyyseläkettä eikä se vaikuta eläkkeen määrään. Osatyökyvyttömyyseläke otetaan huomioon työttömyysetuuden määrässä eli eläkkeen määrä voi vähentää työttömyysetuuden tuomaa rahasummaa.

4. Työttömyys tai lomautus vaikuttavat eläkkeen kertymiseen

Työeläkettä kertyy työntekijöille ansioista ja yrittäjälle eläkevakuutuksen YEL-työtulon perusteella. Jos työskentely päättyy, siihen mennessä kertynyt eläke jää odottamaan sitä hetkeä, kun vanhuuseläke alkaa.

Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan ajalta kertyy eläkettä 1,5 % vuodessa eli saman verran kuin työssäkäyville. Eläkettä kertyy työttömyyspäivärahan aikana saman ansion perusteella kuin minkä pohjalta työttömyyspäiväraha on laskettu. Tästä ansiosta huomioidaan 75 % eläkettä kerryttävänä ansiona.

– Kelan maksamat työttömyysetuudet eivät sen sijaan kerrytä eläkettä, mutta ne huomioidaan työkyvyttömyyseläkkeiden tulevan ajan eläkettä laskettaessa kuten ansiopäivärahakin, kertoo Saulivaara.

Lisämateriaaleja: