Loppusyksyn tieliikenteessä on tärkeä huomioida nämä asiat: ”Ongelmiin puuttuminen on yhteinen asiamme”

Liikenneonnettomuuksien välttämisestä kantaa vastuuta jokainen tielläliikkuja. On myös hyvä muistaa, että tieliikennelain ei tulisi olla ainoa kannustin oman vastuun kantamiseen.
Talven tulo vaatii tielläliikkujia kiinnittämään erityistä huomiota turvallisuuteen.

Palopäällystöliiton tieliikennepelastamisen toimikunnan puheenjohtaja, sisäministeriön erityisasiantuntija Tommi Luhtaniemi kehottaa pohtimaan syitä, joiden vuoksi yhteisiä sääntöjä on luotu.

Esimerkiksi puhelimen käyttö autoa ajaessa ei ole vain yksilön oma asia. Jos epähuomiossa keskittyy muuhun kuin autolla ajamiseen, jättää käyttämättä vilkkua tai muuten aiheuttaa vaaratilanteen tai jopa onnettomuuden, on asiaa tärkeä tarkastella myös seurausten kannalta.

– Liikennekäyttäytymistä on hyvä käsitellä jo pelkästään sillä ajatuksella, että jos vahingossa aiheuttaa onnettomuuden, se aiheuttaa lain edellyttämien seuraamusten lisäksi inhimillisiä vaikutuksia sekä itselle että muille, Luhtaniemi korostaa.

Luhtaniemi kertoo opastavansa erityisesti nuoria käyttäytymään liikenteessä juuri oman toiminnan mahdolliset seuraukset huomioiden: hyvässä tieliikennekäytöksessä ei ole kyse pelkästään siitä, että on laki, jonka rikkomisesta ei saa jäädä kiinni. Taustalla on syyt, joilla yhteiskunta yrittää minimoida inhimillistä vahinkoa.

– Yhteiskuntamme on rakennettu niin, että kun jollekin sattuu jotakin, me yhdessä autamme. Ongelmiin puuttuminen on vastuunkantoa siitä, että huolehdimme, että onnettomuuksia sattuisi mahdollisimman vähän.

Luhtaniemi muistuttaa myös, että vakava loukkaantuminen voi aiheuttaa miljoonien kustannukset yhteiskunnalle. Näitä kuluja me jokainen maksamme verorahoilla.

– Onnettomuus on ennen kaikkea inhimillinen mutta myös taloudellinen asia. Meidän tulee yhdessä huolehtia, ettei itsellemme tai muille tapahdu vahinkoja, Luhtaniemi kiteyttää.

Käytöstapojen lisäksi huomioi erityisesti nämä asiat loppusyksyn tieliikenteessä:

• Huolehdi siitä, että autossa on tuulilasinpesunestettä ja että se on sopivaa lämpöolosuhteisiin: pakkasella nesteen tulee olla pakkasenkestävää.
• Huolehdi renkaiden kunnosta myös esimerkiksi rankkoja vesisateita ajatellen.
• Varmista ajovalojen toimivuus ja kunto ennen liikenteeseen lähtemistä.
• Pidä ajaessasi riittävä turvaväli erityisesti pimeällä ja liukkaalla säällä.
• Huomioi aina myös muut tielläliikkujat.
• Kiinnitä erityistä huomiota hirvieläimiin, joiden kanta on suurimmillaan näin syksyllä, mikä lisää niihin liittyvien onnettomuuksien riskiä.
• Tutustu uuteen tieliikennelakiin Traficomin verkkosivuilla.

Tarkista myös ennakkoon, että omasta ajoneuvostasi löytyvät:

• sammutin
• ensiapulaukku
• keltainen huomioliivi
• lämmintä vaatetusta

Pidä ensiaputaitosi ajan tasalla. Kun liikut jalan tai polkupyörällä, huolehdi siitä, että sinulla ja kanssaliikkujilla on yllä riittävä määrä heijastimia.

Suomen Palopäällystöliitto toivoo turvallista loppusyksyä liikenteeseen!

Vuoden 2023 Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinto on myönnetty Ikäystävällinen Etelä-Karjala -hankkeen Kaatumisen ehkäisyn toimintamallille10.1.2024 12:57:23 EET | Tiedote

Kaatumisen ehkäisyn toimintamalli on saanut vuoden 2023 turvallisuuspalkinnon. Palkinnon myönsi Suomen Palopäällystöliiton Sosiaali- ja terveysalan turvallisuustoimikunta. Toimintamalli on tuotettu Etelä-Karjalan hyvinvointialueen hallinnoimassa Ikäystävällinen Etelä-Karjala -hankkeessa, ja se on merkittävä panos alueen ikääntyvien asukkaiden turvallisuuden parantamiseksi.

Terveiset Kanadasta: Mitä sinä voisit tehdä metsäpalojen estämiseksi Suomessa?5.7.2023 11:38:14 EEST | Tiedote

Kanadassa kärsitään yhdestä historiansa pahimmasta metsäpalokaudesta. Erittäin vaikeiden palojen taustalla on osaksi luonto ja sään ääri-ilmiöt ja osaksi ihmisten huolimattomuus. Myös Suomessa koettiin tänä keväänä ja kesänä pitkä ja kuiva ajanjakso, jolloin metsäpaloja syttyi ympäri maan. Metsäpalojen yleisimmät syttymissyyt Suomessa liittyvät ihmistoimintaan. Ilmastonmuutos alkaa näkyä myös Suomessa aiempaa pidempinä alkukesän kuivina kausina. City of Red Deerin pelastuslaitoksen johtaja ja Kanadan Palopäällystöliiton puheenjohtaja Ken McMullen kertoo, miten Kanadan paloja vastaan taistellaan ja mitä sinä voisit tehdä metsäpalojen estämiseksi Suomessa.