Loppuvuonna luvassa noin 20 messutapahtumaa eri puolilla maata – alkusyksyn messut houkutelleet jopa ennätysmäärin kävijöitä

Messutoiminta on käynnistynyt vauhdikkaasti, kun koronarajoitukset ovat lieventyneet ja rokotekattavuus noussut. Syksyn ensimmäiset koko perheen harrastemessut – Turun Kirjamessut ja Lemmikki Tampere -messut – saivat hyvät kävijämäärät.
”Ihmisillä on nyt paljon patoutunutta intoa lähteä elämyksellisiin tapahtumiin. Harrastuksiin liittyvät tapahtumat vetävät kävijöitä, koska niissä saa helposti uusimmat tiedot, tuotteet ja tapaa samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä”, Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n hallituksen puheenjohtaja Marja Pekkanen sanoo.
Tampereella lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestetyt Lemmikki Tampere -messujen kävijämäärä nousi lähes 12 000:een aiemmasta reilusta 11 000:sta. Turun Kirjamessuilla taas vieraili noin 11 500 kävijää, kun ohjelmassa oli jopa 300 yksittäistä ohjelmanumeroa ja 600 yksittäistä esiintyjää.
Ammattitapahtumista puolestaan Messukeskus Helsingin Tampereella järjestämä KoneAgria kasvatti kävijämääräänsä 20 prosentilla.
Valikoima laajenee loka-marraskuussa
Loppuvuonna messutapahtumien valikoima laajenee, kun luvassa on noin 20 messutapahtumaa 8 paikkakunnalla: Helsingissä, Turussa, Tampereella, Lahdessa, Jyväskylässä, Seinäjoella, Kalajoella ja Kokkolassa.
Joukossa on muun muassa kauneuteen ja hyvinvointiin sekä liikuntaan liittyviä messuja ja tapahtumia. Vielä ennen varsinaisia joulumessuja järjestetään useita käsityömessuja, kuten Tampereella Euroopan suurin kuluttajille suunnattu käsityöalan messutapahtuma Suomen Kädentaidot.
Helsingin Kirjamessut pidetään lokakuun lopulla nelipäiväisenä. Kävijäodotukset ovat korkealla, sillä toissa vuonna tapahtuma rikkoi 92 000 vierailijalla kävijäennätyksensä. Lisäksi marraskuussa Messukeskuksessa Helsingissä on luvassa uusi POP-UP ostosviikonloppu, jossa on tarjolla tuotteita ja tarjouksia I love me -messujen, Habitaren ja Lapsimessujen näytteilleasettajilta.
Valtaosa loppuvuoden messuista on suunnattu kuluttajille. Ammatti- ja yritysmessuista loppuvuonna tarjolla ovat hotelli-, ravintola- ja keittiöalan ammattilaisille ja ostajille suunnattu Lakeus kokkaa -messut, puhtausalan Finnclean-messut ja esimerkiksi Pohjanmaalla järjestettävä teollisuuden ammattitapahtuma.
Omavalvonta vahvistaa turvallisuutta
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsenyritykset ovat varautuneet suuriin kävijämääriin. Käytössä ovat koronapandemian omavalvontaohjeet, joissa korostetaan turvavälien ja maskien käytön valvontaa sekä sujuvan kulkemisen varmistamista.
”Messuille on turvallista tulla, sillä messukeskukset ja muut tapahtumatilat ovat avaria, ja sisäilma puhdasta. Kesällä teettämämme selvityksen mukaan messuilla on pandemian oloissa jopa turvallisempaa kuin kauppakeskuksissa”, Pekkanen kertoo.
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry, Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja KPK Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran (Taloustutkimus 4/2021). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. www.messutsuomessa.fi
Lisätietoja:
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Marja Pekkanen, marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi, puh. 040 545 7766
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Marja Pekkanen, marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi, puh. 040 545 7766
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.
Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.
Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Joulu on elämysten juhla – Lapsimessujen kyselyn mukaan suomalaiset valitsevat tänä vuonna laadukkaita, merkityksellisiä lahjoja ja joulubudjetti asettuu 300–500 euroon.27.11.2025 13:02:31 EET | Tiedote
Lapsimessujen tuore joulukysely osoittaa, että suomalaisperheet panostavat tänä vuonna ilon tuomiseen ja harkittuihin valintoihin. Joulun “kultainen keskitie” on 300–500 euron budjetti, joka kertoo tasapainoisesta ja suunnitelmallisesta juhlanvietosta. Lahjoissa korostuvat herkut, kirjat ja lahjakortit – joulun tämän vuoden selkeät hitit. Kyselyn mukaan joulu nähdään myös yhä vahvemmin elämysten ja merkityksellisten lahjojen juhlana, jossa perheet valitsevat laadukkaita, yhdessä koettavia hetkiä tavaran rinnalle.
Uusi kansainvälinen sähköalan tapahtuma kokoaa keväällä alan yritykset ja ammattilaiset Helsinkiin27.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskuksessa 15.–17.4.2026 ensimmäistä kertaa järjestettävä kansainvälinen Sähkö–Electricity 26 -ammattitapahtuma sähköistää toimialan messu- ja näyttelytoiminnan Pohjois-Euroopassa. Tapahtumaan on ilmoittautunut jo yli 230 näytteilleasettajaa ja messuhallien 6 ja 7 viimeisiä neliömetrejä viedään.
Studia rikkoi ennätyksensä – tapahtuma kasvatti kävijämääräänsä 25 %26.11.2025 18:26:05 EET | Tiedote
Messukeskuksen yläkerran hallit täyttyivät 25.-26.11. urahaaveista, tulevaisuuden pohdinnoista ja innostuneista kohtaamisista, kun Studia-messujen 150 näytteilleasettajaa esitteli koulutus- ja uravaihtoehtojaan. Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma keräsi Helsingin Messukeskukseen kahden päivän aikana yhteensä 19 089 kävijää, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Otaniemen lukion opiskelijakunnalle Lukiolaisstipendi hyvinvoinnin edistämisestä26.11.2025 18:08:29 EET | Tiedote
Suomen Lukiolaissäätiö, Suomen Lukiolaisten Liitto ja Nyyti ry myönsivät 1 000 euron arvoisen lukiolaisstipendin tänä vuonna Otaniemen lukiolle ja sen opiskelijakunnalle. Vuonna 2025 stipendin myöntöperusteiden keskiössä oli erityistä hyvinvointi, mielenterveys ja yhteisöllisyys.
Helsingfors Mässcentrum förnyar sin Sustainable Travel Finland-märkning och fortsätter sitt arbete som en pionjär inom hållbar turism26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Helsingfors Mässcentrum är en del av Visit Finlands Sustainable Travel Finland-program och bidrar till att bygga ett hållbart Finland för turism. Sustainable Travel Finland-märkningen visar på ett långsiktigt engagemang för hållbar turism. Internationella resenärer och evenemangsarrangörer gör allt mer medvetna val, och ansvar har blivit en avgörande konkurrensfaktor.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

