Lounasruokailu alkaa UniCafen ensimmäisessä kokonaan vegaanisessa ravintolassa

Kaivopihalla sijaitseva Myöhä Bar & Café aloittaa opiskelijahintaisen lounaan myynnin tiistaina 31. tammikuuta. Kaikki tarjolla oleva ruoka on täysin vegaanista.
Myöhä Bar & Café Kaivopihalla

Viime joulukuussa avautunut Myöhä Bar & Café on UniCafe-ketjun ensimmäinen täysin vegaaninen ravintola. Toive kasvipohjaiseen ruokaan erikoistuneesta opiskelijaravintolasta tuli asiakkailta.

”Asiakkaistamme jopa 90 prosenttia syö vegaani- tai kasvisruokaa viikoittain, ja noin 60 prosenttia kertoo olevansa kiinnostuneita käyttämään täysin vegaanisen ravintolan palveluita. Myös me haluamme kannustaa asiakkaitamme valitsemaan ilmastoystävällisen ja terveellisen lounasvaihtoehdon”, kertoo liiketoimintajohtaja Anne Immonen.

UniCafen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä. Myös ketjun muissa ravintoloissa on päivittäin tarjolla vegaaninen lounasvaihtoehto.

Alle 10 euron lounasta Helsingin ydinkeskustassa

Myöhä tarjoilee lounasruokaa viikoittain tiistaista perjantaihin kello 11–14. Tarjolla on päivittäin kaksi lämmintä ruokaa sekä lisäksi bowleja ja patonkeja. Opiskelijoille Myöhän lounas maksaa 2,85 euroa, ja ilman opiskelijakorttia sen hinta on 8,60 euroa.

”Uuden ravintolan konsepti on otettu vastaan todella hyvin, ja erityisesti loppuviikosta Myöhä on ollut iltaisin tupaten täynnä. Toivomme, että lounaan myötä yhä useampi löytää tiensä uuteen ravintolaan”, Immonen sanoo.

Lounaan jälkeen Myöhä muuttuu opiskelijoiden omaksi olohuoneeksi ja baariksi, joka on auki myöhäiseen iltaan saakka. Lounasaikojen ulkopuolella nälkäisiä palvelee Myöhän iltalista, jolta löytyy vegaanista baarinaposteltavaa kuten hampurilaisia, nugetteja ja ranskalaisia.

Myös juomavalikoima on hinnoiteltu opiskelijan kukkarolle sopivaksi: oluen (0,4 l) tai viinilasillisen (12 cl) saa Myöhästä opiskelijakorttia näyttämällä 5 euron hintaan. Kosteita lounaita ei Myöhässä kuitenkaan tulla näkemään. Anniskelu alkaa Kelan säädösten mukaisesti vasta lounasajan päätyttyä.

Anne Immonen
Liiketoimintajohtaja