Lukemisen aika – analyysi, ajankuva ja tietopaketti kustantamisesta ja lukemisesta 2000-luvulla

Onko kirjallisuus kuin peritty kaappikello, jota kukaan ei halua nurkkiinsa? – Kai Ekholmin ja Yrjö Revon teos LUKEMISEN AIKA on monitahoinen analyysi, puhuttelevasti ja haastavasti kirjoitettu ajankuva ja ohittamaton tietopaketti 2000-luvun kustannus- ja lukemistilastoista.

– Olemme eläneet yli 500 vuotta Gutenbergin laajenevassa galaksissa, jossa painettu kirja on ollut hallitseva, pelätty ja kiistaton sivistyksen ja tiedon välikappale. Nyt hengitämme Googlen keuhkoilla ja kirjallisuuden galaksi etääntyy kauas historiaan, kirjoittaa Kai Ekholm teoksessa.

– Kirja ei ole enää taikakalu, joka vie meidät sivistykseen ja yhteiskunnalliseen arvostukseen. Se ei ole ensisijainen tiedon ja nautinnon lähde, sillä tarjontaa on kaikilla aloilla riittävästi. Tietoa saa googlaamalla ja monet pitävät Netflix-sarjoja tai pelejä uutena kirjallisuutena.

Tutkija ja tietokirjailija Kai Ekholm toimi pitkään Kansalliskirjaston johtajana ja on julkaissut yli 30 teosta.

Kirja-alan asiantuntija Yrjö Repo on työskennellyt jakelubisneksessä kustantamossa ja kirjakaupoissa 20 vuotta ja analysoinut 30 vuotta kirjojen kustantamisen, kaupan ja lukemisen tilastoja ja tutkimuksia.

Bestsellerkirjailija Jonathan Franzenin odotettu romaani Crossroads on ilmestynyt – ja saanut ylistäviä arvoita maailmalla20.10.2021 14:23:43 EEST | Tiedote

Lempeä ja sydäntäsärkevä, sanoo New York Timesin kriitikko Dwight Garner Jonathan Franzenin uudesta romaanista CROSSROADS. – Franzen on henkilöitään kohtaan empaattisempi ja lämpimämpi kuin koskaan aiemmin kirjoissaan, Garner kirjoittaa. – Niin kuin usein Franzenilla, tässäkin romaanissa on keskiössä yksi perhe, Hildebrandtit, jotka kirjan alussa valmistautuvat joulun viettoon Chicagossa vuonna 1971. – Romaani ilmestyi maailmanlaajuisesti tämän kuun alussa, ja on nyt siis saatavana aivan tuoreeltaan myös suomeksi.

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.